Skogsnyheter

Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

16 inlägg 6169 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Fredrik Reuter  
#618988 Sveriges största skogsägare, statliga Sveaskog ansöker nu om skyddsjakt på älg för att kunna uppfylla Skogsvårdslagen. Syftet är för att förhindra skador på egendom och Sveaskog har nu ansökt om skyddsjakt på drygt 30 st älgar i Bodens kommun.

Vi skrev om skyddsjakten i tråden Sveaskog vill jaga älg med helikopter & drönare men väljer ändå att starta en ny tråd då Sveaskog idag släppt en nyhet om det faktum att dom åberopar Skogsvårdslagen för denna skyddsjakt.

– Skyddsavskjutning är den sista åtgärden för att kunna komma till rätta med de omfattande betesskadorna kopplade till vandringsälg. Som det ser ut nu så planterar vi nya plantor som sedan älgarna äter upp vintertid och vi får vite från Skogsstyrelsen för att vi inte lyckas uppfylla lagkravet om återplantering. Det här är ett problem för många skogsägare, säger Mikael Lundberg, skogsvårdschef på Sveaskog.


Kärnan i detta ämne är att Sveaskog anlitat Skogsstyrelsen som inventerat skogsplanteringar som enligt Skogsstyrelsen inte uppfyller Skogsvårdslagens minimikrav på återplantering (på grund av att vilt ätit upp de planterade plantorna). Uppfyller inte en skogsägare detta minimikrav kan riskerar man vite.

Frågan är om detta är starten på en ny trend där skogsägare själva kommer ansöka om skyddsjakt för att inte bryta mot Skogsvårdslagen?

Här kan du läsa mer: https://news.cision.com/se/sveaskog/r/s ... n,c3008442




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Alvarsson  
#619061 Ju förr desto bättre!

Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

hfab  
#619091 Varför envisas med att plantera tall i ett vandringsälgstråk?
Vi vet vart älgen vandrar och vart dom samlas. Detta kan Vi inte styra över på annat sätt än att välja rätt skogsskötsel.
Väljer man i dessa områden fel skötsel, ska man inte stå och gapa om för stora älgstammen. ^#(^

Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Rättselarn  
#619116 Jag har själv ca 70 ha skog i ett känt vandringsstråk för älg i Arvidsjaurs kommun. Marken är en utpräglad mager tallmark, sandhed och momarker. I stort sett all skog har kommit upp naturligt utan plantering och fördelningen är 98 % tall och resten gran och björk. Granen och björken växer längs bäck och älvstränderna och saknas nästan helt i de riktiga skogsbestånden. Utan tall skulle det vara en öppen hedmark med endast ett fåtal utspridda träd.
Jag har tre ungskogsfläckar, tillsammans ca 6 ha, resten är i åldern 50 - 80 år. Nu är ungskogen i älgfarlig storlek och riskerar att ätas upp vilken vinter som helst om man har otur och älgarna parkerar där ett par veckor.
Skyddsjakt är inte aktuellt för min del, men jag har kört upp ett skoterspår runt mina ungskogsbestånd och tar nu en motionstur på skidor en gång i veckan. Vid en av dessa turer fick jag nöjet att sätta fart på ett par älgar som lite för intresserade av mina tallar. Sveaskog skulle väl kunna prova på samma modell och på köpet få världens mest vältränade medarbetare.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Rättselarn  
#619964 Idag var jag ute på veckans tur till utskiftet. Lite blandade känslor, fyra fina älgar hittade jag i kanten av ungskogen. De låg och smälte maten och var inte så pigga på att flytta sig. Man känner sig inte allt för kaxig på ett par skidor på 10 meters håll! Efter lite funderande drog de iväg, men vi får väl se hur länge det varar. Det blir nog en ny sväng om några dagar.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

T Landström  
#620356 Dom kan väl göra som det görs med vargarna... Flytta dom dit det är dåligt med älg... 😉

Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Fredrik Reuter  
#623107 Länsstyrelsen i Norrbotten har avslagit Sveaskogs ansökan om skyddsjakt, detta meddelar Sveaskog idag.
Beslutet från Länsstyrelsen kommer att överklagas av Sveaskog.

https://news.cision.com/se/sveaskog/r/l ... n,c3028165

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#623115 Då det tydligen inte räcker med ca 100 vandringsälgar på ca 700 ha tallungskog för att få skyddsjakt, så kan man ju fråga sig hur många vandringsälgar per dessa 700 ha som länsstyrelsen kräver för att ge tillstånd till skyddsjakt? :shock:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Alvarsson  
#623116 Ja man tar sig för pannan.

Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Brännledaren  
#623133 Undrar just med vilka argument LST inte tillåter skyddsjakt. Kommer ihåg en markägare som sökte tillåtelse för skyddsjakt i Medelpad för några år sedan, röde sig om en handfull älgar om jag kommer ihåg rätt, och han fick ok.

Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Värmlänning  
#623137 Oseriöst av Länsstyrelsen. Jävla pajasmyndighet.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Fredrik Reuter  
#627200 Sveaskog överklagade beslutet som togs av Länsstyrelsen ovan och idag avslår Länsstyrelsen även överklagan. Sveaskog går nu vidare och söker skyddsjakt hos Naturvårdsverket.

https://news.cision.com/se/sveaskog/r/l ... g,c3044324

   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Norrtälje  
#627227 Finns det fler tänkbara myndigheter efter naturvårdsverket eller blir det då efter eventuellt avslag dags för förvaltningsrätt? Med eventuell efterföljande förvaltningsrätt och sen eventuellt kammarrätt och sen eventuell förvaltningsdomstol och sen eventuell EUdomstol borde det gå att överklaga eventuella viten från Skogsstyrelsen ett bra tag och hävda en pågående tvistighet.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Fredrik Reuter  
#629292 Frågan går vidare, här är ett videoinslag där Sveaskog visar problemställningen med älgen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... en-alg-ata

   TS
Avatar Fallback

Re: Skyddsjakt på älg för att efterleva Skogsvårdslagen

Bosse1  
#629330 SVT reporter förmodar jag,bara kommentaren: "-- I grunden ligger det ju en ekonomisk vinst som första prioritering här" WHAT!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).