Motorsåg och handhållet

BLi200 eller BLi300?

60 inlägg 16112 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Norrtälje  
#618966
vinterrojarn skrev:Men jag har för mig att det skulle bli sälj av även denna i Sverige i år... Förutsatt att återförsäljare tar hem produkten.


Det hänger på dig alltså :wink:
Eller hade du hunnit sluta sälja Jonsered?

Verkar vara en bra såg, väldigt roligt att det börjar komma riktigt konkurrenskraftiga batterimodeller som t.ex MSA220, 535i XP och denna Jonsered CS161. 2kW effekt skriver Jonsered så klarar 1,3mm och borde vara standard. Alla dessa olika batterisystem kunde också hållit sig till en standard, ett aber och nu ska det också vara olika mellan HVA och Jonsered inom samma koncern? Hepp.

CS161 med 58V 5,2Ah blir förövrigt 301Wh kapacitet att jämföra med BLi300 på 338Wh eller BLi200 på 187Wh.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Avslutat-02  
#618969 jag studsar vidare med att sälja sågar\röjare och delar... men batterimaskiner.... nja där får jag ta en funderare...
ska fundera på att börja sälja på nätet...


tycker det är en djungel när man väljer att ha flera olika modeller inom samma koncern..vore bättre om grejerna var lika..

Användarvisningsbild

Re: BLi200 eller BLi300?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618970 Tja, ökad valfrihet är väl sällan fel.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Avslutat-02  
#618971
Mangan skrev:Ser inte ut som Hva 535. Hittade du någon sprängskiss på BLi200?


nej tyvärr...

de var inge hjälpsamma på Hva heller.... svaret blev: skicka kunden till en Hva butik och beställ nytt....
seriöst....

Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618982 Hmm, det var ju inte så lovande. Återkommer med resultatet. Tack för att du frågade!

   TS
Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Avslutat-02  
#618987 Självklart att jag försöker...
Synd att hva service tekniker inte ville samma sak...

Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618990 De ringde just, fanns inga reservdelar. Däremot så snodde han ett lock från ett dummy-batteri som de tydligen har till demogrejerna. 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: BLi200 eller BLi300?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619001 Mycket märkligt de inte har delar till nåt de enligt egen utsago monterar.
Man kan undra vad de monterar med då?

Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Avslutat-02  
#619003 Vad jag förstod så var det ett färdigt koncept som man köpt in sedan klistrar dekaler på...

Många företag som gör så... tyvärr

Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619007 Batterierna ser ut att vara konstruerade för att kunna repareras. Möjligen de avvakar med att släppa delarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Norrtälje  
#619015 Som det verkar är alla märken hemlighetsfulla med sina batterier och vad som sitter innanför skalen, innanför syns kvalitén tydligt med tanke på montering, bms och vilka celler man har kostat på så att de skulle släppa reservdelar till gemene man väntar iaf jag med att tro på faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: BLi200 eller BLi300?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619021 Fick berättat för mig av en project ledare att de monterade o programerade batterierna i fabrik själva.
Jag såg inget av det när jag var där sist.

Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619055 En tanke, då kanske man istället för att fippla med kolv, förgasare och ljuddämapre kan trimma genom att byta celler och öka effektuttaget...

   TS
Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Norrtälje  
#619067
Mangan skrev:En tanke, då kanske man istället för att fippla med kolv, förgasare och ljuddämapre kan trimma genom att byta celler och öka effektuttaget...


Nja, en batterimaskin är ganska väl avstämd mellan motor och utväxling, cellpaket och inte minst motorkontroller, kontrollern bestämmer max batteri output och därmed max motor input. Vad man enkelt kan göra och som redan nu görs är ju att ha större batteri och få ökad kapacitet, i framtiden kanske det finns Bli300 eller 400 med samma mått som dagens slimmade Bli200 så då kan man förstås sätta det på sin gamla batterisåg, dvs dagens. Original motorkontroller kommer dock fortsatt begränsa strömmen till motorn och motorn kommer fortfarande inte vara avsedd att hantera mer.

Apropå celler i batterier är det en av de viktigaste specifikationerna på en batterimaskin ihop med motorkontrollern och dess output. Alla kunder borde därför efterfråga denna spec och detta borde alltid vara med i olika produktjämförelser så konkurrensen kan fungera och det allra bästa tas fram med minimerad risk för försök till att gömma undan snikna komponenter i påkostade plastskal.

Avatar Fallback

Re: BLi200 eller BLi300?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632444 Hur förvarar ni batterierna över lågsäsong? Mina är fulladdade nu, det är väl inte jättebra iofs. Känns lite dumt att köra upp halva av dom, man vet ju aldrig när de behövs nästa gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).