Skogsmiljö och Trädlära

Varje träd är ett vindkraftverk!

92 inlägg 38566 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#618901
Lars Lundqvist SLU skrev:Vindenergin skapar rörelse, som följs av en motrörelse när trädet fjädrar tillbaka och som skapar ändrade luftrörelser genom luftmotståndet. Det stämmer i och för sig att en del av rörelseenergin omvandlas till värme, men det handlar inte ens om tiondels grader. Hvuddelen av energin tas dessutom upp av stammen, inte av rötterna. Dessutom, marken är kall och har en väldigt stor volym i förhållande till rötterna, så det skulle krävas många graders temperaturhöjning i rötterna för att den omgivande marken skulle värmas så mycket att det orsakade snösmältning uppe på markytan.

I Umeå har man värmeslingor under delar av centrum, alltså som golvvärme, just för att tina snön. Detta kräver mycket energi.

Dessutom, om det vore rörelseenergi omvandlad till värme så borde det vara snöfritt kring alla trädstammar hela vintern, från första snöfallet.

Tack för att du tog dig tid med att svara i tråden, jag var ut i går kring kl 12 och tog vinterbilder på samma plats som vårbilden kanske ej exakt samma björkar men det finns flera i brynet inom 10 meter med liknande vindförhållanden och dåligt med solljus så här års fast den kom strax över horisontens lägre del av bergsryggen men solstrålarna når ej riktigt ned på marken där och strilas endast genom skogsbeståndets tallar, här är det ju ej så långt till polcirkeln fågelvägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#618905 Lite mera bilder bakom björkarna där det även finns snöbrunnar kring tallarnas stammar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#618907 landskapet öppnar sig i riktning åt väster så att det kan blåsa hårt in mot beståndet
beståndet med snöbrunnarna ligger bakom ryggen på mig som tog bilden, alltså ungefär kontrakurs mot bilden här

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Lars Lundqvist SLU  
#618909 Jag gjorde en snabb sökning och kan konstatera:

Det finns massor av forskning jorden runt om samspelet snö, vind och vegetation, inklusive träd.
Det finns likaså massor av forskning om biomekanik varav en del handlar om den ren fysikaliska delen (inklusive temperaturförändringar).

Ingendera är områden som jag sysslar med så jag kan inte ge dig några lästips. Men om du vill söka rätt på och läsa vetenskaplig litteratur om detta så skulle jag rekommendera att du uppsöker biblioteket på närmaste universitet eller högskola. Där brukar finnas datorer som vem som helst får använda för att just söka och läsa artiklar i vetenskapliga tidskrifter. Om högskolan har en teknisk fakultet så finns det därutöver antagligen relevanta böcker som kan användas som startpunkt.

Jag skulle kunna tänka mig att både SMHI, KTH, Chalmers och Luleå Tekniska har någon som kan nåt om detta med snö och att någon av dom rentav har nån som forskar om det.

Avslutningsvis, om din "värmeteori" stämmer så finns det ett enkelt sätt att testa. Registrera snödjupet runt träd (på flera avstånd och i flera riktningar) efter ett snöfall när det var vindstilla, så att snödjupet runt träden inte påverkas av vinden. Du skulle rentav kunna fösa lössnö mot en del träd för att få samma djup överallt. Kolla sen om det uppstår brunnar när det blåser eller när solen skiner.

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Hema  
#618916 Ja vinden kan säkert spela viss roll.

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

axwell  
#618952
Hema skrev:Ja vinden kan säkert spela viss roll.


Tror att den rollen är liten i förhållande till trädet som SOLFÅNGARE.

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618981 Visserligen spelar vinden en viss roll speciellt när det redan finns ett hål runt trädet. Jämför med förlusterna i en nederbördsmätare vid snöfall. Likaså är interceptionsförlusterna i grenverket av mindre betydelse. Annars finns ingen annan förklaring än värmestrålning från trädstammen. När snön faller är trädet ofta varmare än snön och smälter snön närmast träden. Träden har också en förmåga att leda värme så det sker en viss transport av värme underifrån.
Kan tänka mig att "fenomenet" minskar i utbredning allt eftersom det blir kallare.
Senast redigerad av lfq tis 14 jan 2020, 17:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

tallen100  
#619000 Det är ju mest på vårsidan det syns ringar kring träd, och även kring stenar, staketstolpar o.s.v.
Det har något med solen att göra :wink:

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619012
tallen100 skrev:Det är ju mest på vårsidan det syns ringar kring träd, och även kring stenar, staketstolpar o.s.v.
Det har något med solen att göra :wink:

Självklart då är träden varmare än snön. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

rokon  
#753806 Det är flera som har den uppfattningen att solens värmeenergi är det som har den största betydelsen, och det kan visst stämma om man även tar i beaktande att Solen ger energin som ger uppkomsten till vindarna.
Nu har jag ej uppehållit mig med detta ämne, mer än att det har blåst mycket senaste dygnet och vakar börjar uppträda på havsisen i Norrbotten, så idag kan jag ej göra den bilresan jag gjorde ut till Hindersön för 10 dagar sedan på en av Luleå kommuns Isvägar, den var 8 km lång, totalt har Luleå kommun 30 km isvägar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen

   TS
Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

Ent  
#754231 Ladorna i Norrbotten byggdes markant snävare vid basen än högre upp. Om det beror på konstruktionen vet jag icke men det lägger mindre snö kring ladan. Även andra mindre byggnader med raka väggar får motsvarande dike nån meter runt om, bilar likaså. Såna har ju inget värmealstrande rotsystem. Det kanske är samma fenomen man ser kring trädstammar. Det lägger något mindre snö och när det blir plusgrader tinar det så att det blir en ficka närmast stammen. Då fylls denna ficka inte igen nästa gång det snöar, och effekten märks tydligt på våren då det blir bart närmast stammen. Eller?

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

tallen100  
#754243 Det tinar kring träd, stenar, torkvindor, staketstolpar, andra stolpar....... beror knappast på att dom rör sej, det är solen som gör det😎
På våren blir alltid gräset först grönt tex vid husgrunden eller på ena sidan av en trädstam, eller vid en sten. det beror på att värmen från solen fångas upp där 🤓

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

machonisti  
#754250 Strålningsvärme från solen går genom luften utan att luften värms. Strålningsvärmen kan endast värma ytor på föremål, föremålet kan sedan värma luft genom konvektion.

Avatar Fallback

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

jannee  
#754254 Inte riktigt sant, för en liten del av strålningen från solen absorberas även av luften - om man ska vara en besserwisser. :oops:
Föroreningar men även vattenånga är mottaglig för kortvågig strålning.

Användarvisningsbild

Re: Varje träd är ett vindkraftverk!

machonisti  
#754257 Absolut!
Små föremål, små ytor liten värmeupptagning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).