Sågverk (mindre)

Alaskan sågverk

41 inlägg 31420 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alaskan sågverk

mrlynx  
#61487 Nu har jag äntligen semester och tid att fundera på andra projekt så i helgen har jag punktat ihop ett eget sågverk.
På amerikanska forum kallas det för Alaskan sawmill men jag vet inte vad det heter på svenska.
Tyvärr har jag bara en husqvarna 242 med 13" svärd att provköra med så till veckan får jag införskaffa någon bättre drivkälla och ett längre svärd.
Ikväll tog en torrtall för att provköra underverket men imorgon får jag fortsätta att göra förbättringar på det innan jag tar med det ut i skogen.

img_2825 (skalad).jpg

img_2822__.jpg

img_2826__.jpg




   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

totte  
#61502 Intressant! Skall bli kul att se hur det funkar när du får lite mer och dra med och lite fler tum att vifta med. Gärna fler bilder framöver.

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

MrKylen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61689 Bra jobbat!
Det ser ut som Du gjort en mycket gedigen "låda" som ska styr sågen det första skäret. Hur fäster du den i stocken?

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#61700 Den trälådan blev inte så bra då virket jag hittade inte var helt rakt. Den skruvades fast med träbitarna i stockändarna som du ser sticka ut ur trälådan.
Nu har jag gjort en ny linjal av en 6 meter lång järnstege men den har jag inte provat än.
Järnstegar är lite tunga men hyfsat styva och jag har inte hittat några långa lättmetallstegar som inte är längre än 4m som inte är utskjutsstegar. Sen hade jag järnstegen på lagret visade det sig. :surp:
Igår beställde jag en Stihl MS 361 och ett 25" svärd som förhoppningsvis dyker upp imorgon men jag åker på semester imorgon så jag hinner inte fortsätta med det här projektet förrän nästa vecka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61702 En kabelstege kanske funkar? Den är ju 6 meter.

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#61712 Kom också att tänka på kabelstege och jag har dessutom en lös sån wibe 150 mm bred på hyllan i garaget.
Dock så är den begagnad och krokig och efter att ha provlyft den så är den inte så mycket lättare utan mest bara smalare.
På jobbet kör vi mycket med defem trådstegar för kabeln men jag tror dom kommer bara i 3 eller 4 meters sektioner.
Sen har jag funderat på skjutportsbeslag för dom finns i allafall som 5 meter men de är lite för tunga för portabelt bruk men skulle kanske fungera som räls om man bygger ett bandsågverk.
Om någon kommer på några lätta stadiga billiga aluminiumprofiler så får hojta till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#62214 Nu har jag hämtat sågen jag beställde. Den fanns inte i lager i sverige så jag fick vänta på leverans från tyskland.
Imorgon blir det provkörning om det är mindre varmt än idag. :-w

img_2828__.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#62261 Jag får snart starta en blogg men ni får stå ut med den här tråden om mina bravader så länge.
Idag var det dags för provkörning och med hantlangning av min syster så kom jag igång med sågandet.
Det finns fortfarande utrymme för förbättringar men det kommer efterhand.
Sen vill jag köra in sågen lite försiktigt så jag tar det ganska lugnt och försöker att inte belasta den allt för hårt.
img_2831__.jpg

img_2865__.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

swe#kipp  
#62291 nej fortsätt du med tråden :)
kul att nån beskriver detta lite, jag skall nämligen köra lite med min 372:a på det där viset och vill gärna veta mer om det !!!

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

Kioti  
#65297 Jag har en original alaskan sawmill som jag använt mkt på riktigt grova stockar.
Din blir nog lite stadigare i ramen om du sätter dit det övre röret på ramen som också fungerar som hantag att dra i.
Jag använde en speciell klyvkjedja som fungerade utmärkt, som "stege" (rätlinjal) hade jag en ram av två raka 50 x 100mm reglar med några tvärslår samt två plywoodbitar ursågade för att passa "stegen". Dessa skruvade jag fast i stockändarna med några däckskruvar. Orginalet har också en extra oljetank för sågkjedjeolja, tyckte aldrig att jag behövde använda denna även om jag använde 48 tums svärd

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#65661 Jag har idag kompletterat sågverket med ett handtag och en liten krok längst ut på den inre svärdsklämman.
Sen Åkte jag ut i skogen och provkörde på en tallstock som jag hade på lager sen förut.
Kedjan jag använder är Stihls PMX som är en klyvfilad kedja.
Imorgon måste jag komma ihåg att tillverka två glidytor genom att ta plaströr och ett specialverktyg vi har på jobbet och klyva dom på längden.
DSC00069_.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

mrlynx  
#66594 Nu har sågverket fått förbättrade glidytor av HDPE-rör som ska gör att det går lite lättare.
Till dom har jag gjort justerskruvar så att jag kan justera bort en liten skevhet som blev när jag svetsade ihop ramen.
Nu kan jag också såga brädor som blir 23 mm tjocka istället för 30 mm som tidigare.
Sågverket har också blivit till en modell i solidworks så snart kommer det kanske ritningar på det.
DSC00071_.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaskan sågverk

totte  
#66599 Det går framåt! Roligt att se hur det utvecklas, såna här lösningar som är så enkla och ändå funktionella tycker jag är jätteintressanta. Får lov att göra ett studiebesök nån helg framöver.

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

pholke  
#103193 Hej!
Tråden är visserligen gammal, men detta gör den inte mindre intressant. Jag hittade en mycket enkel variant av alaskan sawmill i en bok från 1982. "Chainsaw lumbermaking" av Will Malloff. Nackdelen är att linjalen måste användas till varje sågsnitt. Tjockleken på det man sågar bestäms genom att flytta mellanläggen, dessa bör vara av varierande tjocklek. Denna kan vara intressant för den som vill testa med något billigt. Bör gå att bygga för omkring 100:-, till detta kommer klyvkedja och eventuellt svärd.Den består av två gängstänger M 12 monterade i två hål i svärdet, ett nära infästningen och ett i närheten av andra änden på svärdet, mellan dessa fästs en bit regel 45 x 95 mm som överliggare. Tjockleken på det man sågar bestämmer man med hjälp av distanser bestående av mellanlägg mellan svärd och överliggaren, Denna överliggare skall löpa ovanpå linjalen, detta innebär att linjalen måste användas hela tiden inte bara vid skapandet av blocket. Den här boken finns att ladda ner på internet, beskrivningen av denna hittas på sidorna 190 - 194.

Mvh. Folke

Avatar Fallback

Re: Alaskan sågverk

pholke  
#103197 Hej!

Boken bör kunna laddas ner härifrån.

Mvh Folke

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).