Skotare

Valmet 860 i gallring?

33 inlägg 14764 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 860 i gallring?

Steen  
#54865 Jupp den är det, stämmer tim antalet?
Var och tittade på den i helgen såg välskött ut men inte så lätt att testa den på en asfaltsplan.

valmetpower skrev:
Steen skrev:Låter ju bra.
Tittat på en 860 -00 som gått 11500tim är det några kända fel på dessa?

om det är den som finns på swelogs hemsida du menar så är de min farbrors gamla å den har gått bra hela tiden han har haft den. de i stort sett enda han har gjort på den är att han bytte oringar i hydraulpaketet å bytte lager i trumpeterna bak :smile:

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet 860 i gallring?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54897 Att det går att köra är väl inget snack om,beror ju bara på hur många träd skördaren plockar bort efter vägarna! :D

Avatar Fallback

Re: Valmet 860 i gallring?

Steen  
#54904 :-? men nu har inte jag någon skördare som kör framför mig.

Engstrand skrev:Att det går att köra är väl inget snack om,beror ju bara på hur många träd skördaren plockar bort efter vägarna! :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 860 i gallring?

valmetpower  
#54905
Steen skrev:Jupp den är det, stämmer tim antalet?
Var och tittade på den i helgen såg välskött ut men inte så lätt att testa den på en asfaltsplan.

valmetpower skrev:
Steen skrev:Låter ju bra.
Tittat på en 860 -00 som gått 11500tim är det några kända fel på dessa?

om det är den som finns på swelogs hemsida du menar så är de min farbrors gamla å den har gått bra hela tiden han har haft den. de i stort sett enda han har gjort på den är att han bytte oringar i hydraulpaketet å bytte lager i trumpeterna bak :smile:

vet inte om timantalet stämmer men ja tror de :wink:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 860 i gallring?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54908 Det fattar väll alla varför Lapparna kör med en 860 i gallring det är jö bara för dom ska kunna ligga i 200 km/h på vintern där igenom med snöskotern :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 860 i gallring?

Valmet860  
#55423 Exakt precis så är det :lol:

Vi kör med en -95 :as 860 som är lite kortare än vanligt och man blir imponerad varenda gång det är lite trångt det går alltid att ta sig för bi. I sommras körde jag där en traktor med vagn skulle ha kört igentligen och de gick utan skador.... med band! och manuellt hugget. Men de kanske sitter i föraren :wink:
Men man kan inte jämföra en -95as 860 mot en -00. -95 är inte större än en 840 idag.

Avatar Fallback

Re: Valmet 860 i gallring?

Gubben  
#55518 Jag kör gallring ibland med min 6 wd 890.1. Det funkar fint. Var för ett tag sedan på samma avverkning som en 860.4 med 700 hjul. Den var mycket bredare på hjulen än min maskin med 650 däck. båda maskinerna hade band då vi mätte breden.

Avatar Fallback

Re: Valmet 860 i gallring?

Steen  
#56964 Nu är det ingen återvändå nu har jag köpt en iaf, men tyvärr så har förra ägaren inte skickat med manualer och dokument
och dörr/huv nycklar saknas :@)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 860 i gallring?

Pidden  
#61493 Här nere känns en 860 och en 1410 VÄLDIGT stora att köra gallring med! :-ss :-? , Visst är det ju bra att man kan höja stöttorna men bredda känns lite överkurs :-s , Vissa markägare tittar ju snett på en 1110 med ALS och även en 1350VT, Vi körde med en 950F förut och den upplevdes stor av vissa markägare :p :roll:


Men det är nog lite var i landet man befinner sig. :p

Avatar Fallback

Re: Valmet 860 i gallring?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61592
kjugekarlsson skrev:Men ovanför odlingsgränsen kan man ju cykla mellan träden :D :lol: =)) \m/ \:D/


tur det då slipper vi ju hålla på med mopedskotare :P

Användarvisningsbild

Re: Valmet 860 i gallring?

Pidden  
#61604 Men ni kör ju med en liten skördare :P ?? Du skulle kört lite mossgranar med 911an, hade varit lite sport för valmeten :p


Valmet 890 skrev:
kjugekarlsson skrev:Men ovanför odlingsgränsen kan man ju cykla mellan träden :D :lol: =)) \m/ \:D/


tur det då slipper vi ju hålla på med mopedskotare :P

Avatar Fallback

Re: Valmet 860 i gallring?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61756
Pidden skrev:Men ni kör ju med en liten skördare :P ?? Du skulle kört lite mossgranar med 911an, hade varit lite sport för valmeten :p


Liten?? Den är ju grymt stor :P , nästan iaf haha.
Kan då inte tänka mig annat än att det skulle gå minst lika bra som gremon :wink:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 860 i gallring?

Pidden  
#61764 Jo, okej, jag ger mig, den är rätt maffig :P , Det skulle den säkert kunna göra! You never know :mrgreen:


Valmet 890 skrev:
Pidden skrev:Men ni kör ju med en liten skördare :P ?? Du skulle kört lite mossgranar med 911an, hade varit lite sport för valmeten :p


Liten?? Den är ju grymt stor :P , nästan iaf haha.
Kan då inte tänka mig annat än att det skulle gå minst lika bra som gremon :wink:

Avatar Fallback

Re: Valmet 860 i gallring?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61861
Pidden skrev:Jo, okej, jag ger mig, den är rätt maffig :P , Det skulle den säkert kunna göra! You never know :mrgreen:


Valmet 890 skrev:
Pidden skrev:Men ni kör ju med en liten skördare :P ?? Du skulle kört lite mossgranar med 911an, hade varit lite sport för valmeten :p


Liten?? Den är ju grymt stor :P , nästan iaf haha.
Kan då inte tänka mig annat än att det skulle gå minst lika bra som gremon :wink:
[/quote

Haha ger du dig så lätt ;)

Avatar Fallback

Re: Valmet 860 i gallring?

magnusson5000  
#62733
Steen skrev:Ni som har Valmet 860 använder ni dom i gallring eller blir den för stor?

860 med 600 hjul och band fram å bak blir lika bred som 830 med 700 hjul!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).