Vedmaskiner, flishuggar

Egen tillverkad bös bortagare...

16 inlägg 8559 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Egen tillverkad bös bortagare...

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60226 Hej!

även jag tröttnar på allt bös som åker med transportören upp, nån som hittat på nått bra där?

De finns ju de kommersiella men de kostar ju där efter...

Funderade på i fall man kan skära slitsar i en 225L tunna och rotera den på nått smidigt vis....



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

Nolltax AB  
#60228 Rensade manuellt gjorde jag. Inte optimalt, men nödvändigt...

Användarvisningsbild

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

totte  
#60232 Om du inte vill göra som Nolltax förstås. Annars skulle jag köpa några små gummihjul, sätta i en ställning så dom innehåller tunnan. Sen drivning. Enklast vore förstås en rem som går runt tunnan och till en liten elmotor med en lagom skiva, borde bli rätt hygglig utväxling.

Användarvisningsbild

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

stegmaster  
#60242 varför inte gjöra det så enklet som möjligt, enlikt bild.
Detta fungerer hur bra som helst, och va nästan gratis. :grin:
Den tar ut rejält bra med bös och flis. Jag trötnade ochså på bös när veden gick direkte i sekken, men detta funkade bra.
På bilden er platsen före sekken nyligen rengjort. Dessutom blir det säkrare at jobba uppe i sekken medan maskinen går.
Bild

Avatar Fallback

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

Nolltax AB  
#60247 Undrar om vi ens pratar om samma sak...?

Avatar Fallback

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

Nolltax AB  
#60248 Transportör upp, nockelevator sände vidare.
En massa bös under kedjan ställde till det emellanåt.
Fast nu snackar jag om hantering höbalar, det tror jag inte Ni gör....

Användarvisningsbild

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

stegmaster  
#60252 Varför i H.... 😡 , skulle man tala om höbaler i en vedtråd?

Avatar Fallback

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

Nolltax AB  
#60254 Jaha... så har man ånyo missat det finstilta...
Sorry... Ber om ursäkt...
Tror jag lägger ned min röst. Vill Ni nått så ring...

Användarvisningsbild

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

stegmaster  
#60255 SORRY Nolltax, Det var inte min mening at vara så hård, jag tar ofta fel själv, :oops: fast jag skylder på språkförvirring. :wink:
Så INTE lägg ned din röst, ber så mycket om ursäkt för mitt utbrott.
När jag tittade närara på trådstarter sitt innlägg, så förstår jag at det kunne misstolkas, då han inte skriver at det gjälder ved.
Tror det er det her han tenker på . :???:
Bild

Avatar Fallback

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

massa-ved  
#60273 Tycker inte du behöver be om ursäkt Stegmaster, jag håller med dig lägger man in en tråd i gruppen ved- och flismaskiner så är rätt troligt att det är ved man pratar om.

Det systemet med rensen efter transportören fungerar nog om du fyller säckar eller i en kärra men läggs veden i en stor hög faller böset i högen. Fast med en lite längre nätränna och nån styrplåt på undersidan borde ju det gå också.

Avatar Fallback

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60290 oj, jo många bra förslag, jag lägger all min ved i en stor hög, inte i några pallar eller så, funderade just lite till, som jag har de nu så är de transportören rätt in i vedhögen, efter vedmaskinen, de medför en hel den "bös". rätt in i vedhögen och förhindrar att de blåser rätt igenom, eller äns luftar.
De medför att vissa vedklabbar får mindre luft och blir inte torra på långtid.

Kanske man skulle ha en tvåstegslösning, vedmaskin första transportören , sedan en transportör till, där den rensade veden skickas in i vedhögen... den behöver ju inte vara så lång från vedmaskinen till rensaren, och de kanske räcker med ett sånt där rött och fint galler du ha.

Kommer de med vedmaskinen eller har du fixat själv?

ang. höbalar får jag nog vara på bådas sida, de gäller nog att se vad tråden ligger och även läsa lite grann, men har man lite tid skummar man bara igenom... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

stegmaster  
#60295 Stoppen på tranportören har jag lagat själv, men galleret kjöptes från iGLAND för 1000,-., dom anvendar detta til deras vedprocessor, Det borde ju vara en enkel sak at gjöra nåt liknande själv.
Titta på denna video, från ca 3.18 (en tvådelad transportör, med et lite mellanrom)

Användarvisningsbild

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

stegmaster  
#60772 her er en annan egentilverkad bös bortagare.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=j-azcURrJwA[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60820 bra ide, men jag orkar inte gräva ett hål till den :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Egen tillverkad bös bortagare...

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61570 Har för mig att jag någonstans här på Skogsforum, på en liknande fråga, föreslog en skiva efter elevatorn som veden glider ned på. Skivan börjar kanske en tredjedels vedlängd från elevatorn och i det mellanrummet borde det mesta skräpet ramla ned. Vet inte om förra frågeställaren testade detta och jag hittar inte heller frågan i en hast.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).