Gallring

Stubbsprut

9 inlägg 4212 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stubbsprut

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31266 Såg en gallring häromkring där de hade sprutat på stubbarna. De var lite gröna stråk på stubben, kanske 20% var täckt. Skall inte hela stubben täckas för att det skall vara godkänt?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Stubbsprut

dag-man  
#31268 Beror inte det på vad det är för medel man använder?

Användarvisningsbild
masterchief  
#31276 Vad jag lärt mig ska iallfall rotstop som vi kör med täcka 85% för att verka fullt ut.

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31287 Jo. Minst 80% täckning på stubben har vi fått höra.
Finns det andra medel än rotstop(pergamentsvamp) numera?

Användarvisningsbild

Re: Stubbsprut

Pidden  
#61198 Vi kör åt Sydved och så fort dygnsmedeltemp ligger över 5+ så SKA man köra med Rotstop. Sen ska detta kladdet täcka minst 90% procent av stubben för att det vara godkänt.


Förut körde vi med Rotstop "pulver" som skulle blandas i vatten och sen hällas i behållaren för stubbehandling men nu kör vi med gel och detta funkar mycket bättre. Det som är lite jobbigt ibland är när man inte får ut all gel från förpackningen, men oftats brukar det går bra. En annan tråkig sak är dessa föbaskade färgtabletter, Har man oturen med sig så finns det risk att man är blå långt upp på armarna när man har bytt dunk eller lagt i tabletter.


Roligare kan man ha!

Användarvisningsbild

Re: Stubbsprut

masterchief  
#61200 Lägg en tablett i festbålen så kissar gästerna blått en dag eller 2 :lol:
Vet en som testade den varianten :???:
Ingen nämd ingen glömd,,,, 8)
Kanske inte rekomendabelt :oops:

Användarvisningsbild

Re: Stubbsprut

Pidden  
#61204
masterchief skrev:Lägg en tablett i festbålen så kissar gästerna blått en dag eller 2 :lol:
Vet en som testade den varianten :???:
Ingen nämd ingen glömd,,,, 8)
Kanske inte rekomendabelt :oops:




Haha, det låter som ett riktit skojigt "practical joke". =))

MEn som du säger, kanske inte så uppskatatt! 8)

Avatar Fallback

Re: Stubbsprut

Torpan  
#61261 Kör också med rotstop, täckning 90 % av stubben.Helst all gran i gallring, nu även på slutavverkning. En tablett i spolarbehållaren är inte heller något att rekomendera.! :roll: :lol: Rutan blir blå och ingen sikt.

Användarvisningsbild

Re: Stubbsprut

Pidden  
#61268
Torpan skrev:Kör också med rotstop, täckning 90 % av stubben.Helst all gran i gallring, nu även på slutavverkning. En tablett i spolarbehållaren är inte heller något att rekomendera.! :roll: :lol: Rutan blir blå och ingen sikt.



Även i slutavverkning! :o , Så långt har inte vi kommit än. haha, nej det kan jag tänka mig!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).