Små skogsmaskiner och övriga maskiner

4 hjuling på ÖoB

15 inlägg 15508 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

4 hjuling på ÖoB

walle  
#61154 Hejsan

Har följt många av ATV trådarna och förstår att alla avråder från att köpa KInesiskt, men måste ändå fråga.

Jag har inget jättebehov av någon 4-hjuling men vissa saker skulle bli lite enklare och förmodligen mycket roligare. Var förbi ÖoB som hade en Jaguar (Katzuma eller något) 500cc som jag tyckte såg rätt så bra ut. Den skulle de ha 50' inkl moms för. Tycker att den verkade rätt så ok, händes förvånasvärt gedigen. Tycker att man begagnat får väldigt lite ATV för 50' och jag är övertygad om att 500cc med råge skulle räcka för det som jag skulle använda den till. Hittade några begagnade på blocket som man nog skulle få betala 30-35', men känns bättre att köpa nytt när man köper "okänt".

När jag desutom tar i beaktande att, i den trakt som jag ska ha den, stjäls det 4-hjulingar nåt så in i hel...så känns det ännu sämre att lägga ännu mer pengar på något som i mångt och mycket kommer att vara lite utav en leksak. En typiska" want to have, ingen need to have".

Till själva frågan: är det någon som vet någotn om dessa 4-hjulingar eller har någon erfarenhet av dem. Jag tror att Katzuma är koreanskt och att yamaha har något med dem att göra, är dock inte säker.

Tack

/Walle



   TS
Avatar Fallback

Re: 4 hjuling på ÖoB

Harald  
#61156 Kazuma är en Kina maskin har inget med Yamaha eller Korea att göra. Dom har haft problem med oljepumpen på tidiga modeller.
Jag tror ändå på en bra begagnad japan.

Användarvisningsbild

Re: 4 hjuling på ÖoB

Deminer  
#61159 Hänger inte riktigt med hur du resonerar kring det här med att det stjäls mycket maskiner i de trakter du skall basera den.....
Skulle det vara roligare att få en ny Kina maskin för 50 tusen stulen än en begagnad japan...? ;-)
Med riktiga lås har du i o f s ingen garanti för att maskinen inte försvinner, men har du den försäkrad torde det inte vara några problem om det värsta skulle hända!
Du skriver också att en 500cc troligtvis skulle täcka dina behov mer än väl. Fördjupa din analys! Kanske räcker en mindre maskin för dina behov och då öppnar sig betydligt fler alternativ att handla för max 50.000:-!
Skulle nog hellre satsa mina pengar på en begagnad maskin av känt märke än en kinamaskin.
Men, valet är ju ditt, kolla bara upp vem som är servicelämnare osv. Ö&B har väl inte direkt en egen verkstad som tar sig an t ex garantiåtaganden?? Skall man räkna pengar får man nog inte stirra sig blind på bara en låg inköpskostnad utan se till totalbilden! Har för mig att jag läst om nån på forumet som kört en Arctic Cat i 10 år och i princip bara bytt olja och tankat.....det köpet måste sägas ha god totalekonomi!

Avatar Fallback

Re: 4 hjuling på ÖoB

Mickev  
#61161 Har en kompis som har en ovan nämda hoj. om du pmar mig så kan jag skicka hans email så kan ni språkas vid lite.

Användarvisningsbild

Re: 4 hjuling på ÖoB

Torparn79  
#61162
Mickev skrev:Har en kompis som har en ovan nämda hoj. om du pmar mig så kan jag skicka hans email så kan ni språkas vid lite.

försök att värva honom till Skogsforum istället..
så han kan skriva i den här tråden..
det är säkert fler som har intresse av de erfarenheter han har, bl a jag..

Användarvisningsbild

Re: 4 hjuling på ÖoB

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61163
Torparn79 skrev:
Mickev skrev:Har en kompis som har en ovan nämda hoj. om du pmar mig så kan jag skicka hans email så kan ni språkas vid lite.

försök att värva honom till Skogsforum istället..
så han kan skriva i den här tråden..
det är säkert fler som har intresse av de erfarenheter han har, bl a jag..

X2

Avatar Fallback

Re: 4 hjuling på ÖoB

walle  
#61171 Här kom det snabba svar, trevligt.

Jag är inte säker på om jag resonerar rätt angående stölder man jag förmodar att man har en viss självrisk vid stöld, typ 10% (jag kan ha helt fel, kanske atv försäkringar fungerar på något annat vis).

10% av 50' (ny kina maskin) = 5'
10% av 100' (ny kvalitets maskin)= 10'
Får man ut något överhuvudtaget för en 5-6 år gammal maskin, även om man betalt säg 50' för den? Bilar tex är ju inte direkt kända för att övervärderas av försäkringbolag när de har några år på nacken. Jag kan ha helt fel här men jag tänker så att säga högt.

Angående storlek på maskin så är jag rätt så säker på att en 500cc hade varit rätt så bra för mig, hade kanske funkat med en 400cc men ibland är det skönt med lite extra kraft och tyngd. Ska mest ha den för att köra ut mindre lass, vindfällen, barkborreträd, mindre gallringar etc. Men lassen kommer att gå rätt så långt på väg innan de lastas av. Det mesta ska helt enklelt hem för att huggas ved utav.

/Walle

   TS
Användarvisningsbild

Re: 4 hjuling på ÖoB

Deminer  
#61182 Med godkänd kätting o lås, som ju oftast blir kvar ;-) o spårningsutrustning (kostar bara någon tusenlapp att få ditsatt) har jag ingen självrisk alls!
Utan spårningsutrustning är självrisken 3000:- på min försäkring vid ev stöld.

Jag väntar med spänning från inlägg från någon som har egna erfarenheter av märket.

Visst är det bra med snabba svar, det är ju det som är grejen med forum på nätet! :grin:

Låter ju också som din analys att du behöver kubiken är rätt!
Det hade varit en annan sak om körningen bestått i att transportera lite plantor och en plantborr eller en motorsåg o bensindunken till skogen.....!

Avatar Fallback

Re: 4 hjuling på ÖoB

Qkeeper  
#61188 Har ingen större erfarenhet själv av Ö&B maskiner men vet en i närheten som innan han la av sålde Kazuma och vet att han varje gång jag var dit ca 1 gång per vecka hade ja iaf minst 3 maskiner på lagning så ett tips köp ej!

Själv hade jag förut en Yamaha 350 Bruin och den dög gott och väl till att köra hem 70 m3 ved, vindfällen med mera per år samt ploga all snö med under vintern. Och jämför du en japan 350 och en kines 500 så lovar jag att du får ner lika mycke kraft i backen ur en 350 som en 500 kines så jag tycker du borde satsa på en begagnad kvalitéts maskin iställe för en kines.

Kanske får du lägga ut mer pengar på en kvalitéts maskin men tänk då också på alla tusentals kronor som du kommer få lägga ut på reservdelar till kinesen. Köp om du vill, håller med det är bra pris men skyll inte på mig om den rasar.

Avatar Fallback

Re: 4 hjuling på ÖoB

Qkeeper  
#61191 http://www.blocket.se/jamtland/Terrangh ... m?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Polaris_ ... m?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/MF_5 ... m?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Polaris ... m?ca=7&w=3

Här har jag letat efter lite fina maskiner som ligger ute på blocket, sträckte mig upp till 60.000.
Kolla även www.bjalverud.se där finns även endel fina begagnade maskiner.

Tänk också på att en fyrhjuling är en maskin som har mycket bra andrahandsvärde. Man kan se maskiner på blocket från början på 90 talet som blir sålde för kring 30.000kr så det kan också vara bra att ha med i tankarna, medans du antagligen för en kines får efter 2 år knappt halva priset.

Avatar Fallback

Re: 4 hjuling på ÖoB

Qkeeper  
#61192 Och förresten Kazuma har ingenting med Yamaha att göra men många återfärsäljare ser det som en kopia på Yamaha efter som plasten ser ut som på en gammal yamaha och en del av grejerna är totala kopior men inte samma kvalité.

Användarvisningsbild

Re: 4 hjuling på ÖoB

stegmaster  
#61223 Grannen har en Kazuma, dock en 150cc 2wd, och den har strulat från dag 1.
Startmotor og cdi pajade innan ett år+ div.. småsaker, fick inget på garantien.
Kjör själv en suzuki 280 från 94, som er anvent nästan dagligen i alla dessa år, har inte rört annat en oljepluggar under denna tiden. Så inte kjöp Kinagrejer, det finns en anledning för at dom er billiga(inte bara arbetskraft). :wink:
Kjöp en begagnad av kjent märke, e mitt råd.

Användarvisningsbild

Re: 4 hjuling på ÖoB

Deminer  
#61253 Spårningsutrustning finns bland annat här:
http://www.aqualiv.se/trackit.html
Kostar ca 3500:- och funkar bra!

Finns även här: http://www.axtech.se/
(vet inte vad dom tar för sitt system)

Villkoren samt självriskreducering skiljer säkert mellan bolagen. Vet att vissa bolag sätter ner självrisken från tex 3000:- till 1000:- om man monterar utrustning. Själv har jag alla försäkringar i samma bolag (Länsförsäkringar) och fick självriskfritt när jag visade upp kvitto på att jag inhandlat utrustningen. Kan säkert skilja en del mellan de olika LF bolagen...

Användarvisningsbild

Re: 4 hjuling på ÖoB

Knegarn  
#61255 lägg INTE ut 50 tusen på en kinamoppe! Jag har en Yamaha bear tracker och min granne har en kinamoppe kanske det var en kazuma, nåja det enda vi gör med dom är att nöjesköra och hämta posten. en gång har jag gjort nått vettigt och det var vid anläggning av gräsmatta, då drog jag armeringsmatta efter den! funbka skitbra :D
Nåja dom är båda ca 4 år och kinamoppen är i 50 delar ungefär, har varit det sen första sommarn! jag funderar på att byta olja första gången i sommar. (ja, jag är lite sen :) )

Avatar Fallback

Re: 4 hjuling på ÖoB

walle  
#61300 Hej igen, och tack för hjälpen

Verkar som om "stora" Kazuma maskiner inte är så populära. Många som avråder från köp pga diverse Kina erfarenheter. Jag försår att många är skeptiska till skit från Kina. Jag tillhör själv den skaran men tror inte att allting per automatik är skit bara för att det kommer från Kina. Naturligtvis håller det inte samma kvalite som en dubbelt så dyr maskin, "if you pay peanuts you get monkeys". Samtidigt om man är medveten om maskinens begränsningar så kanske man använder den därefter. Har varit och kollat på en del begagnade "riktiga" maskiner och en del ser ut och låter som rent skrot. Tidigare ägare verkar tycka att man kan sköta en 4 hjuling precis hur som helst. T.ex olja som påminner om tjära (vadå byta?), söndriga hjulupphängningar, lager m.m. Tänkte då att det kan vara bättre att ha en ny (men sämre) maskin som man tar hand om. Motorer etc baseras ju trots allt på motorcyckel teknik som ofta är mycket service benägen.

Jag har i alla fall bestämt mig för att avvakta något. Känner mig helt enkelt inte speciellt rik för tillfället så jag kör på med gamla grejer så länge. Är dock fortfarande nyfiken på erfarenheter av maskinen så skriv gärna hur ni upplever den och märket.

/Walle

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).