Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer 5 tonsvagn

26 inlägg 16147 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Weimer 5 tonsvagn

Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60635 Hej

Var på Elmia och kikade då lite på en ny vagn från Weimer. De skall nu börja sälja en 5 tons vagn med 4m kran som kan fås med ramstyrning.

Min plan är att kunna använda denna kärra till gårdens (lilla smidiga) MF 35 och MF135 tillsammans med en hydraulpump på PTO. Eftersom skogsmarken är ganska kuperad kommer mycket virke att lunnas fram till väg och planen är att förenkla hanteringen av virket från skogen och hem till kedjesågverket och vedmaskinen (kör idag med vajerkran).

Vad finns det för erfarenheter av Weimers skogsvagnar? Håller de kvaliteten jämfört med liknande småvagnar så som Farma 6T?
Finns det någon med erfarenhet av griplastare efter MF35 / MF135?
Dessa små traktorer leverar 15 liter/min, finns det en chans att detta kan räcka för kranen eller är det lika bra att köpa en PTO driven pump som levererar 40 liter/min direkt?

mvh Agne



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60671 Hejs..
Jag har fått för mig att Weimers produkter håller en hög kvalité..Visserligen har jag inte provat deras skogsvagnar, men däremot deras vinsch...och den är klockren i sin funktion.
Dessutom så har jag handlat en del andra produkter från Weimer, och dom har varit bra...
Inte något uttömmande svar på din fråga..tyvärr.
Kanske någon annan här på forumet som har köpt/ägt en skogsvagn från Weimer..?
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60684 Hej,

Har kört en 4 m Patu + MF35 och det gick men man får inte ha bråttom! Minst sagt... Har du multipower på ngn av MFarna kan du parallellkoppla pumparna.

Ang PTO monterad pump så får du kolla om det öht får plats med en pump då de vanligen sitter på en växellåda som är rätt stor. MFs PTO sitter väldigt lågt = nära draget. Jag tror inte det skulle gå på min traktor. Kan iofs testa i kväll om du vill? Kom också ihåg att de 15 l/min du talar om är vid max eller PTO varv och så mkt vill man inte varva vid krankörning

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

BjornL  
#60690 Man vill nog ha rätt plan mark att köra på med ett mf35+weimer-ekipage. Frigången med hitchkrok (vilket jag antar tarvas) på en mf35 med 28" bak är rätt begränsande.

När jag körde mycket med 35:an hade jag "vanligt" drag + 32" bak vilket ju fick upp det hela en bit. Bästa vore nog om 135:an du talar om har MP och du isåfall kan koppla ihop pumparna tror jag.

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

Bergsmannen  
#60704 Kollade ochså på den. Företaget Sit Right har den redan till salu på blocket. Kranen är tillverkad i Estland
samma land som Farma har jag för mig. Ganska lång för att vara så liten kärra plus fyra bankar.

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60711 Hej

Tackar för alla svar!

Morgan,
Skall kolla extra nog på det där med lågt placerad PTO och hur det fungerar med växellådan till exra pump. Tyvärr är inte någon av traktorerna MP, så det är max 15l/min eller extrapump som gäller.
Verkar som om Weimers minsta pump ger lite drygt 30 l/min vid 330varv på PTO vilket skulle ge ett acceptabelt motorvarv, men det kanske faller på växellådan.
Vore kanon om du kunde testa!

Björn,
Angående frigångshöjden så är planen är att köra med det "vanliga" gaffeldraget eftersom vi inte har hitchkrok på någon av traktorerna. Dessa små traktorer är heller inte något man ger sig in i vår skog och lastar med, så det får bli att vincha eller lunna fram virket till relativt fina vägar innan det lastas. Det är lite krångligt, men att underlätta transporten från upplägget och hem till gården samt hanteringen där är tillräckligt motiv för en ny vagn.

Den finns tydligen att få med vagnsstyrning för lite extra pengar, är detta något man skall välja till när man ändå köper?

/Agne

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

halvproffs  
#60713 Vagnstyrning är ett måste, så bra är det.

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60714 Hej igen,

Ytterligare en tanke kring PTO-pump. Finns det någon som har erfarenhet av att sätta växellådan och pumpen på vagnen/kranen och sedan driva den med en bit kraftöverföringsaxel istället? De skulle ju kunna lösa problemet med att växellådan inte får plats för draget?

/Agne

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

halvproffs  
#60716 Ett alternativ är att frontmontera pumpen, då det är väldigt trångt som sagt vid pto.

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60719 Se bif länk ett exempel från Kumla Traktorservice.
Där har du precis den lösning du söker!
http://www.kts.se/NT/svenska/produkter/pump.htm

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

BjornL  
#60720 Har man en gång provat vagnsstyrning så inser man att den är värd ungefär lika mycket som resten av vagnen. Tveka inte, investera!

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60730 Nackdelen med frontpump är att den alltid snurrar,kraftuttaget går att stänga av vid vägkörning.
Har du backat med vagn med styrning byter du aldrig till en utan :wink:

Användarvisningsbild

Re: Weimer 5 tonsvagn

halvproffs  
#60796 Man kan montera pumpen via tandrem som du lyfter av när du inte skall använda den på ett tag. Det går även att urkoppla med elstyrning men då kostar det en hel del. Enklast är nog att du byter upp dig till en traktor med bättre hydraulik, fyrhjulsdrift och högre markfrigång.

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60992 Agne: PM: a din e-post adress så skickar jag bilder på en Comerlåda på PTO. Ser inte så lovande ut...

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Weimer 5 tonsvagn

Agne Holmqvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61022 Stort tack för alla tips!

Skall se om jag hinner ta mig en sväng och kika på vagnen igen efter midsommarhelgen.
Återkommer med ytterligare info om det blir affär.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).