Bioenergi

längd på energiveden

10 inlägg 5895 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

längd på energiveden

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60989 min fundering är vilken max längd jag bör ha på stammarna som skall ut till flis?
klipp inne i bestånden gör ju korta bitar men det är väl pga skotarens begränsning. själv har jag öppna ytor att vara på, så längden är inget större problem för mig. Som det är nu så ligger hela träden på backen och jag skulle nog kunna få ut dom hela eller i 2 bitar till väg,, men vad säger flisnisse om stammar upp mot 10- 12 m och diameter 10cm :?: Underlättar det eller ger det mera problem?



   TS
Avatar Fallback

Re: längd på energiveden

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60990 Låter ju som vårt boke vi drar ut, är ibland över 10 meter långa toppar, och inte alltför ovanligt med en diameter på 10cm och över.
Själv tycker jag inte att det låter som nåra bekymmer och skulle själv tyckt att det underlättade.

Användarvisningsbild

Re: längd på energiveden

masterchief  
#60991 Jag tror flisarna bara är glada ju längre materialet är, så länge det inte ligger kors och tvärs så att säga :lol:
Det måste dock vara praktiskt för skotaren samt inte orsaka massa skador på kvarvarande träd...

Avatar Fallback

Re: längd på energiveden

grotförare  
#60993 de är som mastercheif säger. den som ska flisa blir bara gladare juh längre matrialet är! går mycket fortare för honom att flisa de om de är långt! men som sakt är de så långt så vill man att de ska ligga i en fin hög å inte kors å tvärs annars blir de mycket krångel för flisaren.. jag vet av egen erfarenhet man blir tokig annars när man sitter där å ska flisa.

Användarvisningsbild

Re: längd på energiveden

Pidden  
#61242 Jag had hellre delat lite på det så jag hade fått en snittlängd på 4,5 - 5 meter. Då blir det inte jättekrångligt att skota det... försöker oftast att dela upp det i kortare längder när jag kör energihuggning, Det är enklare att hantera med skördaren och likadant för skotaren. men detta är ju när det gäller bränsleuttag till flis. Kör vi rundvirke som ska gå till energi (virkessortiment 5090) så kan längderna variera, Oftast kör vi låsta längder på 3 meter men ibland ahr vi kört fallande 3,5-4,5.

Avatar Fallback

Re: längd på energiveden

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61599 skall det ligga med rot åt samma håll, eller funkar det att mata topp först ibland också? tänker då endast på grantoppar och inte på spretande björkar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: längd på energiveden

Pidden  
#61602 Tror nog att det bli enklast om rotingarna ligger åt samma håll allihop!


getost91 skrev:skall det ligga med rot åt samma håll, eller funkar det att mata topp först ibland också? tänker då endast på grantoppar och inte på spretande björkar.

Avatar Fallback

Re: längd på energiveden

grotförare  
#61832
getost91 skrev:skall det ligga med rot åt samma håll, eller funkar det att mata topp först ibland också? tänker då endast på grantoppar och inte på spretande björkar.


de underlättar mycket för flishuggen om allt ligger åt samma håll. de upplever iaf jag då jag har flisat trädelar. å de blir lättare å bättre lass på skotan med om alla "rot" ändar ligger åt samma håll!

Avatar Fallback

Re: längd på energiveden

Fridh  
#61973 Tur du sitter och skriver här Grotföraren ( Linus ) Så det blir lite diskutioner om ris. För det verkar finnas väldigt många där ute som är osäkra :-s

Avatar Fallback

Re: längd på energiveden

grotförare  
#61988 tackar Fridh (joakim) å jag får väll lov att säga desamma!:)
De är alltigt kul när de blir lite diskutioner! Å sen är de juh bra om man kan lite om bio-sidan å har lite erfararenhet att kunna förmedla de vidare till såna som inte kan lr är osäkra :smile: sånt är alltigt kul :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).