Skogsröjning

Röja stenmur

22 inlägg 19042 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja stenmur

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57710 Har sökt EU-bidrag för stenmur, så nu får jag väl röja undan sly och träd som står däri. Men jag blir f-n i mig inte klok på vad man skall röja bort, utan att få miljöfascisterna efter sig. Jag har tex en stenumr som är full med sälg, men i år är det ju Sälgens år gubevars, så då får jag vl inte rlöja bort den.

Och när det kommer upp lönnsly i stenmuren? Eller boksly? Man kan väl bara vara säker på att gran skall bort, ingen gillar ju gran... :roll:

Jag är bra sugen att röja ner alltihop som står i eller alldeles bredvid muren. Rent och snyggt skall det vara! 😈



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja stenmur

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57739 Det är väl bara att ta rent :mrgreen: För som du skriver så är det en stenmur och inte någon blombänk :!:
Desto mindre man frågar desto mindre blir man nekad .... Har sina för och nackdelar men fungerar om man vill göra som man vill 😈

EU bidrag till stenmur??? Har du tänkt renovera den genom att plocka ner den och renovera det från grunden eller blir det bara en röjning så att man ser att det är en stenmur?

Avatar Fallback

Re: Röja stenmur

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57742 Ska man ha de där jäkla bridragen kan det ju vara en jäkla procedur om hur man ska och inte ska göra, samt vad man får och inte får göra. Som ovanstående skrev så desto mindre man frågar desto mindre kan de neka :D =))

Användarvisningsbild

Re: Röja stenmur

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57905 Annars rekommenderar Svenska Jägarförbundet att inte röja fram stenmurarna för fågelviltets skull. Fast jag vet inte om det finns EU-bidrag för sådana viltvårdande åtgärder...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röja stenmur

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57914 Jo, det är ju alla dessa motstridiga tyckande från diverse olika föreningar som får en att undra.

Det är väl som vanligt, hur man än gör så blir det fel. :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röja stenmur

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57931
Mangan skrev:Jo, det är ju alla dessa motstridiga tyckande från diverse olika föreningar som får en att undra.

Det är väl som vanligt, hur man än gör så blir det fel. :)


Mangan, tänk positivt istället! Hur du än gör blir det rätt! :-bd \:D/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röja stenmur

calle336  
#57935 Ja hur mkt man ska röjja e ju inte lätt att veta. Vi sökte miljöstöd för 6-7 år sen eller va de nu va. Och då skulle de ju röjjas för stenmurar och så. Och vad jag minns då så va kraven att allt skulle röjjas bort för de man sökt bidrag för. Å sen om de är bra för djurlivet är en helt annan fråga. Så har du sökt för hela stenmurarna så ska du nog röja bort allt. Annars blir de kinkiga om du skulle åka på en kontroll. Det samma gäller ju nu för beteshagarna de får ju inte heller innehålla för mkt träd och busk om amn vill få bidrag för dessa. Så nu bönderna ute och rensar bort allt. Och det fråmjar ju inte djurlivet. Men vad ska man göra när det fattas sådana knasiga beslut i EU. Vi har bara några småhagar som vi har lite hästar går i så vi har bara sökt bidrag för vissa delar där vi röjt bort endel. Och låtit bi att söka för andra delar där det är för mkt En osv som vi vill ha kvar.
Så jag rekomenderar dig att röjja bort allt.

Hittade förresten detta på länsstyrelsens hemsida
http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtill ... 02384.html

Användarvisningsbild

Re: Röja stenmur

Torparn79  
#57938 verkar ju förbannat inlindat vad det är som gäller för stenmurar om man tittar på vad SJV skriver på sin hemsida.
men jag misstänker att du ska se till att det inte finns nå sly, träd eller buskar invid eller på själva muren.
enklast är väl om du ringer till antingen din Länsstyrelse eller till SJV.

Kontakta oss
Jordbruksverket
551 82 Jönköping
Telefon
Kundtjänst: 0771-223 223
Växel: 036-15 50 00

länk till villkorsförklaringen:
http://www.sjv.se/download/18.d1afd3110 ... lement.pdf

Avatar Fallback

Re: Röja stenmur

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58016 Vad är det för stöd du sökt?
Inte många stöd gäller för eget arbete,utan du måste leja in någon. En del stöd måste beviljas innan du gör något alls. Jag skulle söka stöd för anläggning av energiskog,men då plantorna var beställda(2 års lev.tid) och markberedning påbörjad så hade jag bränt möjligheten till stöd.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Röja stenmur

Torparn79  
#58076
nisse skrev:Vad är det för stöd du sökt?
Inte många stöd gäller för eget arbete,utan du måste leja in någon. En del stöd måste beviljas innan du gör något alls. Jag skulle söka stöd för anläggning av energiskog,men då plantorna var beställda(2 års lev.tid) och markberedning påbörjad så hade jag bränt möjligheten till stöd.

/Nisse

jag misstänker att "Mangan" har sökt något som kallas "stöd för skötsel av natur- och kulturmiljöer", inte sant??
det är en ersättning för det arbete du gör för att sköta om ex.vis stenmurar så att dom kan beskådas av kommande generationer.
har själv sådant stöd för skötsel av diken, man ska se till att det inte växer upp sly och dylikt i dikena och att dom funkar tillfredsställande..

Avatar Fallback

Re: Röja stenmur

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58106 Hejsan jag har själv röjt bort allt runt mina stenmurar. Visst får man lite bidrag för murarna men det är inte det som är huvudskälet. Så länge träden står kvar händer inget med murarna, men när de dör och rötterna som vuxit in under muren ruttnar så sätter muren sig. Det är en större orsak till att hålla rent för mig. Vet inte vad ni andra tycker men jag vill inte ha några träd vid mina murar.

Avatar Fallback

Re: Röja stenmur

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58141 Visst är det kulturstödet på 2.60:-/metern som det handlar om. Hoppas jag får ut något, bara. Inte för att det är värt besväret, men jag gillar stenmurar. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja stenmur

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58186
Mangan skrev:Visst är det kulturstödet på 2.60:-/metern som det handlar om. Hoppas jag får ut något, bara. Inte för att det är värt besväret, men jag gillar stenmurar. :smile:


Ok.det är en annan sak. Har själv några km öppna diken,småvatten mm som jag håller öppet.Jag gillar också stenmurar men har "tyvärr" ingen sten på mina marker.
Det stödet är menat som en klapp på axeln och inte en faktisk kostnadsersättning.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röja stenmur

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58303
nisse skrev:
Mangan skrev:Visst är det kulturstödet på 2.60:-/metern som det handlar om. Hoppas jag får ut något, bara. Inte för att det är värt besväret, men jag gillar stenmurar. :smile:


Ok.det är en annan sak. Har själv några km öppna diken,småvatten mm som jag håller öppet.Jag gillar också stenmurar men har "tyvärr" ingen sten på mina marker.
Det stödet är menat som en klapp på axeln och inte en faktisk kostnadsersättning.

/Nisse


Men en ganska fin klapp på axeln om man har flera kilometer stenmur........

Användarvisningsbild

Re: Röja stenmur

Pidden  
#60951 Jag tycker att du borde rensa rent helt. Kanske att du sparar någon stor grov sälg, ,men annars så hade jag tagit bort allt och fått fram stenmuren igen! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).