Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Harv till ATV!

12 inlägg 14774 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Harv till ATV!

Pidden  
#60734 Undrar bara om det finns någon som vet var man kan köpa en harv till ATV, Tänkte ha den och fläckbereda med på vissa områden här hemma. Ska ha självföryngring av löv där jag tänkte bereda.

Annars får man bygga en själv!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Harv till ATV!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60749 Bygga själv är ju roligast, upp med bilder när du har köpt eller byggt.

Användarvisningsbild

Re: Harv till ATV!

Pidden  
#60752 Jo det är ju sant! Det kommer, :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Harv till ATV!

Qkeeper  
#60760 Tror att duells har de eller om de är cycle country.. någon av dem tror ja har det iaf..

Avatar Fallback

Re: Harv till ATV!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60790 Det finns nog det mesta till ATV. Plog,tallrik kultivator spruta såmaskin mm dvs du kan driva jordbruk med din ATV om du vill.
Fast jag tror du får lika bra resultat med att släpa något tungt som river bakom,typ gamla band-kedjor etc.Slarvkvista en granstock o släpa bakom traktorn fungera tydligen,så en minivariant av detta kanske är enklast?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Harv till ATV!

mrlynx  
#60917 Det borde fungera med gamla hästredskap.
Jag har både pinnharv, fjäderharv och luckerharv för hästbruk som aldrig har använts sedan 1960-talet.
Det borde vara en bra anledning att skaffa en fyrhjuling. :ymdaydream:

Användarvisningsbild

Re: Harv till ATV!

Pidden  
#60920 Jo vi har ju pinnharv och plog och lite annat smått och gott somman borde kunna snickra om =)!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Harv till ATV!

Torparn79  
#60925 en sån här, om man gör om upphängningen så att det går att lyfta den med hjälp av en vinch...
Bild


eller en sån här:
71-0050.jpg

http://www.motoro.se/nav1278?type=sc&product=10472

Användarvisningsbild

Re: Harv till ATV!

Pidden  
#60927 Torparn79 : Smart ide´. =) Ska klura på den, Det borde ju gå, Vi har ju vinschfäste både fram och bak! =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Harv till ATV!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61045 Jag är skeptisk till att man får ned en tallriksharv,då får du nog plöja först..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Harv till ATV!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61047
nisse skrev:Jag är skeptisk till att man får ned en tallriksharv,då får du nog plöja först..

/Nisse

Det är ju bara att minska antalet tallrikar och lägga på tyngd.
Om jag minns rätt så går gränsen för lätt/tung tallriksharv vid 80 kg per tallrik.

Användarvisningsbild

Re: Harv till ATV!

Torparn79  
#61050
Slurfi skrev:
nisse skrev:Jag är skeptisk till att man får ned en tallriksharv,då får du nog plöja först..

/Nisse

Det är ju bara att minska antalet tallrikar och lägga på tyngd.
Om jag minns rätt så går gränsen för lätt/tung tallriksharv vid 80 kg per tallrik.

håller med Slurfi, det räcker troligtvis med en tallrik i vardera riktning, så man bryter isär lite..
och sen vikta på ordentligt, det blir ju dessutom mer lättstyrt då..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).