Avverkning (slutavverkning)

Skador på stockar vid avverkning

36 inlägg 14905 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skador på stockar vid avverkning

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60691 Har låtit ett stort bolag slutavverka några ha, men blev lite förvånad när jag gick och tittade. Har inte erfarenhet att bedömma om det är normalt eller om det har någon påverkan på inmätning och vrak, men när jag hugger manuellt brukar jag försöka undvika sånt här. Vad säger ni? Bilderna är några exempel som jag såg från vägen.

[album]2080[/album]
[album]2081[/album]
[album]2082[/album]
[album]2083[/album]
[album]2084[/album]
[album]2085[/album]
[album]2086[/album]
[album]2087[/album]
[album]2088[/album]
[album]2089[/album]
[album]2090[/album]
[album]2091[/album]



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skador på stockar vid avverkning

masterchief  
#60695 Det där var inte vackra stockar :oops:
Verkar som de brytit ned flertalet träd...
Något jag undrade vid flertalet tallstubbar var att de kapat från 2 håll men ändå brytit och gjort urdrag samt sprickor...
Rotsletorna som är kvar ger vrak om inte skotarföraren justerar.
Kvistigheten är gränsfall.
Så var det en för liten maskin som avverkade eller bara allmän försummelse?
Hoppas du har betalt för hela volymen inklusive vrak till ett fast pris....

Avatar Fallback

Re: Skador på stockar vid avverkning

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60698 Det var en 911.3, 350 tror jag aggregatet hette? De var på en stor gallring på grannfastigheten och valde att ta min slutavverkning (ca 400-500 fub) med samma maskiner efteråt. De hade en manuellhuggare till de grövsta träden som var upp till 70cm i rotskäret. Många träd låg runt 40-50 cm i rot och dessa körde de nog mest direkt med maskin vad det ser ut som. Det var ca 120 årig skog.
Det lilla jag såg när de körde så verkade de ha rätt stora problem att hålla kvar träden i aggregatet och kvista, kan man lita på att aptering och mätning blir rätt under såna förhållanden?

Nu är det utskotat och lappat och jag ser inte att de justerat bort några rotben eller så.

Jag får betalt enligt gällande prislista vid inmätning - drivningslista + liten barmarkspremie så onödigt vrak eller felapterat slår ju direkt på mig. Jag får nog kontakta bolaget... Någon idé om vad jag kan eller bör kräva?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador på stockar vid avverkning

masterchief  
#60700 Be inspektor alternativt virkesköpare att komma ut och med dig isnpektera virkesvältorna innan avtransport...
Bättre att ta tjuren vid hornen innan den gått in i ladugården 8)
Jag skulle inte acceptera dylikt.
Som du säger så var det för litet aggregat för den skogen....

Avatar Fallback

Re: Skador på stockar vid avverkning

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60705 Ser ut som att du råkat ut för nybörjare,outbildade eller mycket oseriösa avverkare i mina ögon..

Användarvisningsbild

Re: Skador på stockar vid avverkning

halvproffs  
#60715 Mycket vaket av dig att fota detta uselt utförda jobb 😡 . Ta genast kontakt med den ansvarige och påtala detta annars kommer du att förlora en hel del pengar. Tveka inte.

Avatar Fallback

Re: Skador på stockar vid avverkning

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60744 Tack för att ni bekräftar min bedömning att detta inte ser OK ut.
Jag har kontaktat köparen och begärt att vi ska titta på detta tillsammans och även skickat bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skador på stockar vid avverkning

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60795 Tror ni att det kommer vara möjligt att analysera och värdera konsekvenserna av detta mha mätbeskedens vrakkoder?
Eller finns det risk för mer svårbevisade konsekvenser baserat på att misshandlade stockar "bara" hamnar i lägre klass alt. blir massa och att apteringen inte givit optimalt utbyte pga problem med för litet aggregat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skador på stockar vid avverkning

masterchief  
#60797 Det är inte lätt så här i efterhanden att få millimeterrättvisa.
Är köparen rädd om sitt rykte så erbjuder han en skälig kompensation.
Ett alternativ är att ha med en opartisk person, kontrollmätare etc vid inspektionen.
Går säkert att ordna annars så du får vara med i mätstationen när de mäter stockarna, fast det blir bökigt för dig att taima in och inte säkert sågen ligger i närheten.
Jag personligen skulle börja med att låta köparen komma ut och titta på virket.
Beroende på vad han har att komma med efter det så skulle jag evenuellt gå vidare om du tycker han försöker komma undan..
Spjälkningar och sletor mm är lätta fel att se.
Det du ska kolla på är hur längdmatningen fungerat. Enligt mig så blir den lätt si och så när man kör för grovt med ett aggregat.
Det får man iofs en liten koll på när mätsedeln kommer då den redovisar övermål mm, men i de fall det är 2 cm under modulen så blir det galet då apteringsinstruktionen åsidosätts.
Du ska kräva skördarlistan i aktuellt fall tycker jag,,, då ser du hur väl mätningen stämmer med verkligheten.
Blir lätt fel där när aggregatet är förklent..

Användarvisningsbild

Re: Skador på stockar vid avverkning

Pidden  
#60915 Oerhört fula stockar. jag hade kontaktat bolaget direkt. Jag hade inte tillåtit att det sett ut som det gör 😡 De gånger vi kör SA och det blir fulare stockar så kapar skotaren till dom eller så läggs de i massaveden. Visst försöker man unvika att köra fula stockar men ligger kröken på fel håll eller det sitter en skada på undersidan är det ofta svårt att se förrän man kapat stocken =/. Spjälkningar och fällkammar skär vi alltid bort. Ser för hemskt ut om det står såna lite här o var på hygget.


MEn jag tror också sm så många andra kommenterat att det är nybörjare eller oseriöst folk som kört, Och sen är en 911.3 för liten att köra en stöddig SA med. Visst finns det många som tar sig an alldeles för tuffa jobb men sen blir ju resultatet antingen som här i ditt fall att virket blir dåligt eller så blir det att maskinerna ger sig.


Hoppas att du får rätt för dig, Ge dig inte för allt i världen!


Lycka till

Avatar Fallback

Re: Skador på stockar vid avverkning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61955 De har nog haft lite för bråttom ser det ut som....

Användarvisningsbild

Re: Skador på stockar vid avverkning

Knegarn  
#61961 Jag tror att chaffisen är största problemet, visst är 350 lite klent för den där skogen men inställningarna på både chaufför och agg har inte varit bra!

Avatar Fallback

Re: Skador på stockar vid avverkning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61986 Håll oss uppdaterade, detta såg ju bara föör dåligt ut 😡

Användarvisningsbild

Re: Skador på stockar vid avverkning

Pidden  
#62034 Håller med D Brown! Håll oss uppdaterade om detta! :smile:

Avatar Fallback

Re: Skador på stockar vid avverkning

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62036 Får väl ge en statusuppdatering då... Virket är ivägkört och inmätt, men jag har inte fått några mätsedlar med detaljer om vrak osv än.
Återkommer med mer detaljer "as the story unfolds" som de säger på CNN.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).