Föryngring

Såddaggregat?

6 inlägg 3073 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såddaggregat?

michaels  
#42094 Vilka erfarenheter finns det av såddaggregat, både större lösningar och mindre?
Vilka kombinationer med markberedare är provade, och vilka erfarenheter?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Såddaggregat?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42131 Jag har bestånd sådda med två olika aggregat på markberedare. En bakom en harv och en fläckmarkberedare i midjan på dragaren.
Harvsådden blev alldeles för tät,men hellre det än tvärtom.
Fläckberedaren borde vara bättre då marken "vältas" av fram- och bakbanden både före och efter sådd.Det borde minska risken för torka.
Tror jag betalat runt 300:-/ha för att få sådd i samband med MB. Frökostnad och ev. extra plantröjning tillkommer förstås.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Såddaggregat?

bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42184 skall du ha ut 300 gram på hektarn så läre du lägga ut 12-15 frön på metern om tkv ligger på 3.15
allt är beronde på storleken på frö vi sårr med brackes s35 och den är tvärsäker på att vi får ut det vi ska. vissa ska ut 150g
200g 250g eller 300g sen så är den så gått som tvärsäker att den sårr lika på höger och vänster

Avatar Fallback

Re: Såddaggregat?

michaels  
#42244 Funderar på att kombinera med fläckberedare och såddaggregat, och av det ni skriver verkar det absolut vara rätt väg att gå.

Frön är dessutom mycket smidigare att hantera, så jag förstår faktiskt inte varför inte ännu mer sås i norra Sverige, i södra är det andra problem som gör att sådden kanske har svårt att fungera i konkurrens med gräs och annat.

Är det traditionen som gör att det sitter fast?

Enda nackdelen med sådd är att man tappar ett år, men å andra sidan har du sannolikt minst 100% fler plantor året efter, det borde väl uppväga ett års fördröjning.

Och med speciellt Contorta så borde det vara enda rimliga lösningen, med tanke på rotsnurr och vargtyper. En ganska tät sådd som gör första åren "automatiskt", det borde vara oslagbart.

Fråga till Nisse, vad har du betalt för markberedningen i sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såddaggregat?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60746


Skogssådd i Masugnsbyn

Avatar Fallback

Re: Såddaggregat?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60792 Ca 1600:-/ha. Det var contorta jag sådde senast. Våtbehandlade (plantage)fröna för att få jämnare grodd.
Man tappar mer än ett år. Runt 4-5 år ligger närmare.Oftast får man en extra röjning och inte all mark passar för sådd.Ofta finns ju lite fuktigare partier där sådden helt kan misslyckas o ge luckor om man inte hjälpplanterar.

När det gäller contorta tror jag,som du säger,att sådd är bäst. I härjedalen har Holmen lång erfarenhet av contortasådd.
Sådd är kul när det lyckas,men har man tänkt "glömma" att röja är nog plantering att föredra.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).