Virkesmätning och Matrisfub

Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

26 inlägg 9379 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60751
e97eda skrev:En stilla undran i ämnet. Om vrakdelen i massaveden betalades som rötved, skulle ni då bry er om att sortera ut rötveden överhuvudtaget?


Det lär vi nog göra så länge det finns något som heter mätningsvägran. Men skulle detta djävulska påfund försvinna samtidigt som vraket per automatik betalades som energived. Tja, då försvann väl alla incitament för att rensortera massaved och biobränsle.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Skogshuggarn  
#60753 Jag förstår vad du syftar på, e97eda, men jag tror inte att varken skogsägare som hugger leveransvirke, ej eller maskinförare "fullt medvetet", skulle lämpa tex rötbit i mav högen bara för att därigenom slippa jobbet att rensortera virkesbuntarna.

Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Skogshuggarn  
#60756
Niking skrev:Det lär vi nog göra så länge det finns något som heter mätningsvägran. Men skulle detta djävulska påfund försvinna samtidigt som vraket per automatik betalades som energived. Tja, då försvann väl alla incitament för att rensortera massaved och biobränsle.
/Niklas


Mätvägras traven så har väl skogsägaren åtminstonde en chans att återfå sitt virke?.
Vrak som går på "ordinarie terminal" åker däremot rakt in i processen, och då är det som någon skrev - "kört"!.

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60765 En undran jag har är om man fick betalt för "vrak" ochså så skulle väl priset på hela partiet antagligen sjunka. 😡

Så tror jag att det skulle kunna bli :sad:

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60774 Mycket av vraket beror på dålig upparbetning som kvistning och sortering. Om säljaren får betalt inklusive vrak och entreprenören exklusive vrak så tror jag vraket kommer att minska. Nu brukar det ju vara tvärt emot och vad motiverar då entreprenören att göra ett bra jobb?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

masterchief  
#60775
Jasi skrev:Mycket av vraket beror på dålig upparbetning som kvistning och sortering. Om säljaren får betalt inklusive vrak och entreprenören exklusive vrak så tror jag vraket kommer att minska. Nu brukar det ju vara tvärt emot och vad motiverar då entreprenören att göra ett bra jobb?

De uppdragsgivare jag kört åt betalar då inte för vraket :???:
Enda undantaget är en rotpost jag körde åt Bergs.....

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60778
Skogshuggarn skrev:Jag förstår vad du syftar på, e97eda, men jag tror inte att varken skogsägare som hugger leveransvirke, ej eller maskinförare "fullt medvetet", skulle lämpa tex rötbit i mav högen bara för att därigenom slippa jobbet att rensortera virkesbuntarna.


Varför inte? Går det igenom så tjänar man på det, går det inte igenom så händer inget. Det är bara att strunta i att sortera.

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

summum  
#60784 Skulle tro att det är inte praktiskt genomförbart att sortera ut vraken vid industrin utan allt hammnar i samma välta. Vrakbestämmelser måste nog finnas annars så kan man ju lika gärna hugga träddelar i stället :wink:
Mätbestämmelserna gör ju upp mellan köpare och säljare, så virkesmätningsföreningarna följer bara dom och inte hittar på egna.

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Mickev  
#60808 rötvrak matas in i industrin men man ska komma ihåg att man måste mata in mer "fint" virke för att konpensera de bortfallet som blir av röta.

Klykor och kvistar vrakas för att de ställer till det vid barkningen. Hade man alltid haft stockar utan vare sig minsta klyka eller kvist kunde man "barka" mindre andel av stocken och därmed få ut mer ved att göra massa av. På husum tar man ca 2% för mycket vid barkningen för att man måste vara säker på att ingen bark kommer in i industrin. Det handlade om mångmiljonbelopp man förlorade på just detta per år.

Sortera ut vrak på industrin är praktiskt tämligen omöjligt. Husum-fabriken matar in ett lass (3travar) per 7minuter dygnet runt... vem skulle hinna med att sortera detta? Och vem skulle betala för den fördyringen? I slutändan hamnar det på virkessäljaren.

Avatar Fallback

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Axl  
#60844
Mickev skrev:rötvrak matas in i industrin men man ska komma ihåg att man måste mata in mer "fint" virke för att konpensera de bortfallet som blir av röta.

Klykor och kvistar vrakas för att de ställer till det vid barkningen. Hade man alltid haft stockar utan vare sig minsta klyka eller kvist kunde man "barka" mindre andel av stocken och därmed få ut mer ved att göra massa av. På husum tar man ca 2% för mycket vid barkningen för att man måste vara säker på att ingen bark kommer in i industrin. Det handlade om mångmiljonbelopp man förlorade på just detta per år.

Sortera ut vrak på industrin är praktiskt tämligen omöjligt. Husum-fabriken matar in ett lass (3travar) per 7minuter dygnet runt... vem skulle hinna med att sortera detta? Och vem skulle betala för den fördyringen? I slutändan hamnar det på virkessäljaren.


Precis, vraket fördyrar processen även om det går in i produktion. Industrins betalningsförmåga slår igenom på priset ska man t.ex. ha betalt för barken så lär ju inte priset fpb bli samma som fub.

Användarvisningsbild

Re: Vraket in i industrin bekräftat på Elmia

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60847
Mickev skrev:Sortera ut vrak på industrin är praktiskt tämligen omöjligt. Husum-fabriken matar in ett lass (3travar) per 7minuter dygnet runt... vem skulle hinna med att sortera detta? Och vem skulle betala för den fördyringen? I slutändan hamnar det på virkessäljaren.


Fast någonstans ska ju virket sorteras i massaved och biobränsle. Frågan är ju var virket sorteras billigast, hos skogsbonden (utav skotarföraren) eller vid fabrik?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).