Verkstan

Rengöring av hydraulslang invändigt

45 inlägg 22443 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

frasse  
#57515
"spindeln" skrev:jag undrar hur "frasse" fyller på sin hydraulolja ?


Genom att pumpa oljan från fatet via returslangskopplingen som filtreras innan ankomst till tank.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57539
frasse skrev:
"spindeln" skrev:jag undrar hur "frasse" fyller på sin hydraulolja ?


Genom att pumpa oljan från fatet via returslangskopplingen som filtreras innan ankomst till tank.


det låter ju bra, . du har alltså ett separat filter på pumpen /använder "maskinens filter" som du byter efter påfyllning :?:

men pumpa "från fatet" ..alltså vid ett renodlat byte av hydrauloljan ...eller ? :geek:

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57541 Sedan tar man den oljan men kört genom filter och renat och häller på i tanken vid oljebytet? :lol: :P

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

per-erik  
#58436 Hej Du i Broderlandet, som aldrig luften går ur, trots allt!
Läste ditt inlägg för någon vecka sedan, och måste säga att jag blev djupt imponerad. Men kände även igen tankegångarna. Men misstänker ändå att du knyckt det där om vaakum pumpen från böckerna! Men det stämmer ju: En vaakumpump som skapar undertryck, när man skruvar bort slangen, eller annan hydraulkomponent, innebär i all enkelhet att vissa föroreningar kommer in i systemet.

Tror det är lätt att tänka fel i denna fråga. Vi tänker oss kanske föroreningar som ett barr, eller bit av en järntråd, en liten gummiflisa eller något annat som vi enkelt kan upptäcka med ögat. Har letat efter material från en kurs som jag körde, men fann det inte. Men tror att vi talar om 2-3 tusendelar stora partiklar som de farligaste.a

Från fackhåll beskrivs de farligaste partiklarna enligt följande: Så små att de kan komma in i spelen mellan kolv och cylinder i cylindertrumma eller mellan sliden och väggen. Ibland torgförs uppfattningen att redan ny hydraulolja är så skitig att den först måste renas i en fin-filtrering innan den kan anses vara lämplig att använda.

På 80-talet fick jag lära mig, att när man öppnar en hydrauloljedunk innebär den tillströmmande luften, att oljan blir förorenad. När jag arbetade i Norge i mitten på 90-talet sade en tekniker från Hönefoss att tillförsel av ny hydraulolja innebär att man måste byta filer oftare, eftersom den nya, skitiga oljan, innebar att filtren blir igensatta.

Och här någonstans måste, tror jag, en diskussion om föroreningar börja.

År 2001 skrev jag en artikel, skapad för tidningen Skogen, med rubriken ”Att klippa skulle kunna vara ett riktigt kap”. Men den blev sågad.

Inte klippt och skuren alltså, menar den sågade
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58818 Aha,min favoritdalmas är på G trots att Vasaloppsspåren töat bort och dom sista eftersläntrarna kommit i mål (förhoppningsvis :mrgreen: )
Hehe,nä du det där med vacuumpumpen förklara farbror Svedis på Ösa en gång om hur det gick till när "nån" lämnade på vacuumpumpen medan han bytte en slang vid rotatorn.Under tiden han hämtade en ny slang från kojan trillade den losstagna slangen i ett vattenfyllt dike och...,ja det blev liksom att byta olja :D

Däermot får jag väl medge att jag är väl inte den populäraste kunden hos nejdens slangtillverkare,men det tar jag inte så allvarligt på :wink:
Ofta sätter man typ vikarier o andra nybörjare på slangmonteringen så det är att börja från ruta 0 hela tiden 😡
Har själv fått mycket kritik av "experter" för mitt användande av slangsax till kap av allt från 3/4 och klenare,dom har påstått att saxen river loss trådarna från varandra med nippelskjut som följd,men har dock INTE drabbats av såna problem om man haft rätt pressmått vill säga.
Kan dock tillägga att vi använder hylsor som ska skalas oxå på 1/2 tummen

Apropå renlighet så en ny slang är inte ren invändigt,sen ligger knippena opluggade bredvid kapmaskinen och när man då efter kapning direkt monterar nippeln så kan det ju inte bli till något annat än tråkigheter.
Inte ens Deere kan leverera garanterat rena slangar i FIN, utan respektive servicelämnare anlitar i sin tur en lokal slangleverantör,så kanske ni nu förstår varför jag "gör det själv" :wink:
Har oxå "extrafiltret" på skördarn.

Har du kvar artikeln förresten,sätt oppden här isåfall :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

frasse  
#58856 Reuruttaget går via filter till tank.Olja i fat har allt för mycket föroreningar.

"spindeln" skrev:
frasse skrev:
"spindeln" skrev:jag undrar hur "frasse" fyller på sin hydraulolja ?


Genom att pumpa oljan från fatet via returslangskopplingen som filtreras innan ankomst till tank.


det låter ju bra, . du har alltså ett separat filter på pumpen /använder "maskinens filter" som du byter efter påfyllning :?:

men pumpa "från fatet" ..alltså vid ett renodlat byte av hydrauloljan ...eller ? :geek:

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58996 undrar vilket typ av filter som sitter i frasses retur ;) ..alltså "micron" på filter B-) ... och hur ofta du byter hydrauloljan .. det blir ju ständigt nya partiklar , även om inte ögat ser ... :D

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59018 Spindeln Hur fyller du hydraul olja då? Som jag tolkar frasse så är väl det standard lösningen på oljepåfyllning i de flesta skogsmaskiner..

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59027
ume skrev:Spindeln Hur fyller du hydraul olja då? Som jag tolkar frasse så är väl det standard lösningen på oljepåfyllning i de flesta skogsmaskiner..


naturligtvis fyller jag på min olja med maskinpumpen som trycker oljan genom returfiltret .. men som sagt är det en intressant fråga att veta hur ofta "frasse" byter sin hydraulolja och vilken "micron" /filtret som sitter i returen ;) ..

och om oljan i ett helt nytt fat anses "förorenat" ... hur beter man sig då vid ett plötsligt slangbrott .. på en maskin som är körd i skogen en halv dag helt varmkörd och laddad med "statisk elektricitet " som formligen drar till sig damm ..full med dammpartiklar överallt ..även det du andas in vid slangbytet .. kanske även verktygen är skitiga ..eller =)) =))

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

Jonas Nilsson  
#59036 vist ska man vara noga men det behöver ju inte gå till överdrift!!!

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

per-erik  
#60609
Simba skrev:Aha,min favoritdalmas är på G trots att Vasaloppsspåren töat bort och dom sista eftersläntrarna kommit i mål (förhoppningsvis :mrgreen: )
Hehe,nä du det där med vacuumpumpen förklara farbror Svedis på Ösa en gång om hur det gick till när "nån" lämnade på vacuumpumpen medan han bytte en slang vid rotatorn.Under tiden han hämtade en ny slang från kojan trillade den losstagna slangen i ett vattenfyllt dike och...,ja det blev liksom att byta olja :D

Däermot får jag väl medge att jag är väl inte den populäraste kunden hos nejdens slangtillverkare,men det tar jag inte så allvarligt på :wink:
Ofta sätter man typ vikarier o andra nybörjare på slangmonteringen så det är att börja från ruta 0 hela tiden 😡
Har själv fått mycket kritik av "experter" för mitt användande av slangsax till kap av allt från 3/4 och klenare,dom har påstått att saxen river loss trådarna från varandra med nippelskjut som följd,men har dock INTE drabbats av såna problem om man haft rätt pressmått vill säga.
Kan dock tillägga att vi använder hylsor som ska skalas oxå på 1/2 tummen

Apropå renlighet så en ny slang är inte ren invändigt,sen ligger knippena opluggade bredvid kapmaskinen och när man då efter kapning direkt monterar nippeln så kan det ju inte bli till något annat än tråkigheter.
Inte ens Deere kan leverera garanterat rena slangar i FIN, utan respektive servicelämnare anlitar i sin tur en lokal slangleverantör,så kanske ni nu förstår varför jag "gör det själv" :wink:
Har oxå "extrafiltret" på skördarn.

Har du kvar artikeln förresten,sätt oppden här isåfall :mrgreen:


Hej Simba
Livet har gått i 130 ett tag. Men har väl landat igen. Saknade dig på Elmia.

Och det där med G. Stämmer. Är alltid på G.

Nej, hade du varit där hade jag nog märkt det. Och nog tror jag att vi skulle ha funnit någon diskussion som lyft den intellektuella nivån på Elmia. Eller tillsammans tärt på lagret för flytande filosofi!

Är lite ovan och har svårt att bemöta dina ord, men jag kom fram till följande: Det är faktiskt så jag stämmer in i din uppfattning: Jag räknar också mig själv som min egen favoritdalmas! Och den bästa tavlan jag känner till, och som jag varmt håller av, och som jag beundrar flera timmer varje dag, är självfallet den som kallas ”spegel”!

Funderade på det här med slangar, och kom att tänka på en diskussion som jag hade i vintras, med en chef på ett större företag i Sverige, rörande kapsprickor. (Det tog branschen, Skogforsk inräknat, ungefär 10 år att upptäcka det uppenbara, det som vi före detta huggare förstått från ”the early beginning”, att kapsprickor lätt uppstår när man kapar en stam från ett håll). När jag tog upp diskussionen plattade han till mig med meningen: ”Man ska inte ödsla energi på sådan som inte går att mäta”. Ett resonemang som säkert går hem hos många ekonomer. Med råge. Men konsekvenserna kvarstår.

Min tanke är följande: Beakta det som faktiskt har betydelse. Skapa system för att mäta ”avvikelser. Åtgärda även det som inte går att mäta, eftersom det ”de facto” (utifrån en subjektiv bedömning,) har ekonomiskt betydelse, trots svårigheten med att i kr värdera den faktiska kostnaden.

Ty just konsekvenserna av föroreningar i slangar är ngt som är mycket svårt att värdera i reda pengar. Trots att det är en självklarhet, för de allra flesta initierade, att de kostar stora pengar. Föroreningar innebär slitage på hydraulkomponenter, såsom slider och kolvar/cylindertrummor. Konsekvenserna av de hydraulläckage som uppstår på maskinen, och som kommer att finnas, kanske under hela maskinens livslängd, kan vid en subjektiv bedömning, värderas till betydande belopp.

Eftersom konsekvenserna av skitiga slangar är omöjliga att på ett vetenskapligt sätt mäta och värdera, i reda pengar, är det fritt fram för ”vikarier” och ”nybörjare” att göra slang, utan att någon ifrågasätter detta faktum.

Jädra lustigt det här, mig veterligen måste man ha utbildning för att städa en toalett (hygientekniker) en icke för att göra en hydraulslang. Å andra sidan: I vissa situationer bör man prioritera bekvämligheter framför svarta slangar.

Menar i varje fall en värderande

/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

totte  
#60644 Haha ett riktigt finsk-dalskt filosofpar är på gång. Den där om favoritdalmas var bra, rent existentiell i sin klarhet :lol:

Om vi skall fortsätta på den filosofiska tråden, så har Per-Erik mycket rätt i det att resonemanget om att endast det som går att mäta går hem. Inte bara hos ekonomer, det är närmast grunden för den västerländska vetenskapstraditionen. Kan det inte mätas så finns det inte, så enkelt har det faktiskt uttryckts av vissa vetenskapsteoretiker. Ett litet tankeexperiment: Om man har en metalltråd, och så drar man ut den tills den blir så tunn att det inte längre går att mäta den, slutar den då att existera? För att sen återuppstå när man har uppfunnit ett nytt mätinstrument.

Enligt samma resonemang så existerar partiklar i hydrauloljan först när de orskat haveri och det går att fastställa att det berodde på partiklarna. Så då blir frågan, hur gör man för att filtrera bort dessa icke existerande partiklar för att förhindra att de börjar finnas? :grin:

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60668
totte skrev:Haha ett riktigt finsk-dalskt filosofpar är på gång. Den där om favoritdalmas var bra, rent existentiell i sin klarhet :lol:

Om vi skall fortsätta på den filosofiska tråden, så har Per-Erik mycket rätt i det att resonemanget om att endast det som går att mäta går hem. Inte bara hos ekonomer, det är närmast grunden för den västerländska vetenskapstraditionen. Kan det inte mätas så finns det inte, så enkelt har det faktiskt uttryckts av vissa vetenskapsteoretiker. Ett litet tankeexperiment: Om man har en metalltråd, och så drar man ut den tills den blir så tunn att det inte längre går att mäta den, slutar den då att existera? För att sen återuppstå när man har uppfunnit ett nytt mätinstrument.

Enligt samma resonemang så existerar partiklar i hydrauloljan först när de orskat haveri och det går att fastställa att det berodde på partiklarna. Så då blir frågan, hur gör man för att filtrera bort dessa icke existerande partiklar för att förhindra att de börjar finnas? :grin:


helt klart intressant och klokt resonerat , ...men det stannar inte där ... för spritt nya maskiner som "ska vara kliniskt rena" hamnar i skogen och kör X antal timmar oavsett typ av maskin / problem ..så finns det alltid "skit i systemet" även oas. maskintimmar .. som jag frågade nån tidigare .. vilken "micron på filtret" ..och hur hårt filter kan man montera utan att det defomeras ? ... och om du har en "värsting-REN slang" :)) ..hur får man den monterad i / på en maskin som liksom är lite "dammig" runt kopplingarna och överallt =)) =)) =)) .... jag kunde inte låta bli ^:)^

Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60873 Om vi spinner vidare på Tottes "osynliga" tråd och hamnar in på avdelningen för alla uppfinningars moder,nämligen flygindustrin :wink:
Har sett en del avsnitt (eg. alltför många,ju mindre man vet desto bättre :D) av en serie som heter nånting i stil med "Air crash investigations",alltså om dom som utreder flygplansolyckor.
Var en intressant intervju med en av Boeings hydraulexperter angående renhet i planens hydraulsystem,han konstatera att om servicen sköts enligt föreskrifterna så är alla hydraulkomponenter som nya och oskadade när planen skrotas efter kanske 50-70000 flygtimmar.
Misstänker dom har högre krav på renhet än oss som är i skogen,en kärvande ventil leder till ett rykande hål i marken...

Det jag vill ha fram är att hur kan vi godkänna att vi köper en ny maskin,som vi väl får anta är "ren" invärtes,men första slanghaveriet och man köper en originalslang (gäller Deere FIN) så får man en halv matsked filspån-gummimassa rätt in i aggregatventilen 😡
Säger som PLUS-gubben:
-Ska det va så :?: :?:

Hjälper ju inte vad man än har för filter i tanken och ev. extrafilter om tryckslangen till aggregatet går,all ev. skit i den går genom aggregatet innan den kommer till tanken.
Bästa vore ju en "spolstation" vid slangtillverkaren,alltså man testar den nya slangen i en provbänk innan montering på maskin.

Jobbigt :?:

Visst,men hur mycket jobb är det när ventilerna börjar kärva då :?:


Apropå min "favoritdalmas",verkar va en skarp kille,har säkert österbottniskt blod i släktträdet :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring av hydraulslang invändigt

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60894 jag kan inte göra annat än hålla med SIMBA .. en provtryckning /körning av slang när man köper original kanske vore på sin plats ?
men dock har jag icke stött på några som helst problem som kund hos just hydroscand... deras personal i just S-vall har nog inte några problem med att få till en ren slang ... ty jag har inte fått nått "bajs" i aggregatventilerna sedan jag började handla där ;)

men det är ingen "höjdare" när en viss funk. plötsligt hänger sig .. [-x

så därför förespråkar jag ännu en gång renheten vid ett ev. slangbyte ... och jag tror att i många fall är boven där .. :-?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).