Gallring

Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

72 inlägg 21648 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

hlb  
#606379 Har börjat leverera barrmassaved i löpande längd. Hur lägger ni detta bäst i traven för hämtning med bil o släp? När jag upparbetar med Hypron kommer ju toppändan på samma ställe. Jämnt i toppen, men vid skotninig vill jag helst jämna roten mot grinden. Är det OK att lägga alla rotändarna jämnt ut mot vägen, så kan chauffören vända varannan grip och få en fin trave på bilen? Nackdelen är att mina travar blir rätt konformade.
Hur gör proffsen?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Fredrik Reuter  
#606381 Hej,

Är det små vältor så spelar det nog inte så stor roll men kan det bli större så måste de vara jämna så de inte kan kana isär. Det blir ju i så fall en säkerhetsproblematik och riktigt jobbigt merjobb om en välta "lägger sig".

Så vill du göra som proffsen så fördela rotändarna jämnt så du får en stabil välta. Det lilla jag kört skotare så gjorde dessutom tvärtom med lasset, rotändan längst bak. Då får man med lite mer på lasset och det blir lite säkrare (inom rimlighetens gränser).

Sedan ska ju vältan vara änddragen efter endera sidan, om det är mot skogen eller vägen spelar inte så stor roll ur ett timmerbilsperspektiv.

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Vardon  
#606394 Jag är ju inget proffs men jag brukar hugga tex ”fallande” och gör de då 4,5 m eller 5. Då kan jag ändbända vid lastning och lätt att gissa jämnvikten. Kanske jag missar nån centimeter ibland men jag tycker jag får igen det på smidigheten.

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

hlb  
#606404 Jag tyckte ju att med fallande längder skall jag alltid ha 5 cm i lilländan. Sedan får man fördela och utnyttja alla längder från 3m till 5,5, men här blev kanske smålänningen väl snål.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

MF förare  
#606405 Ett litet tips är nog å låta bli å dra ut max iaf i gallring. Har inte kört skotare på några år men har för mig att vi körde med max längd 4.60 för smidigheten,då gick de å vända griparna med virke smidigt över lasset.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Ldsaren  
#618837 Medel måste vara 4.2 annars avdrag , är väl bra att dra ut längderna lite , det kan ju bli korta rikigt grova med röta som drar ned medelängden , gäller ju inte klengallring förstås .

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618844 Nja behöver de vara 5cm??
Tycker jag kört massor så klent de går och aldrig fått något vrak för de sen jag slutade hugga 3m.
Hade iaf innan inte så lång kran att jag kunde kapa mot vägen utan fick lägga andra sidan men med riktlängden 4,5m har de gått bra att skota och lossa i vältan utan att den lutar särskilt mycket

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

svampbob  
#618846
gnisten83 skrev:Nja behöver de vara 5cm??
Tycker jag kört massor så klent de går och aldrig fått något vrak för de sen jag slutade hugga 3m.
Hade iaf innan inte så lång kran att jag kunde kapa mot vägen utan fick lägga andra sidan men med riktlängden 4,5m har de gått bra att skota och lossa i vältan utan att den lutar särskilt mycket

Jag tror att det står i mätbestämmelserna att man inte mäter in under dia 5 cm. Jag kör ofta ut till 3 cm för att få lämplig längd på sista biten och tänker att inte ser dom att jag har lite klent med i traven.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618855 Det räcker att man har 5 cm vid minimilängd (år det 2,9m för fallande?).

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Brorsan  
#618869 Här hos storgrannen var det några manuellhuggare för några år sedan som frågade timmerbils chaffisarna vad som var bra längd på bitarna.
Dom sa 4,5 m, och det högg dom, både massa och timmer. Gick väl iväg minst 10 bil o släp. =)) =))
Undrar om skogsägarn visste vad han förlorade. Hade nog ingen aning och behövde inte bry sig ekonomiskt heller.
Men travarna vart snygga, jämndragna på båda sidor. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

JohannesG  
#618879 Jag gör ungefär som Fredrik beskriver. Börjar lasta med toppändan mot grinden. Då får jag lite lutning mot grind och kan överst lägga rotändan mot denna för att få ett jämnare lass. Man ser även bättre i lasset när det lutar mot traktorn.
Vid lossning försöker jag lägga virket så att travarna blir någorlunda jämna. Ändstöter eller vad ni vill kalla det så att det blir jämnt på en sida.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618881 Alla avverkningsmaskiner oavsett arbetssätt lägger toppändarna jämndragna. Om man lägger de flesta toppändarna framåt i lasset så blir vältan plan när man lastar av för marken lutar oftast ifrån vägen.
Är det på något annat vis så får man ändvända några griptag eller lägga underlag under vältan.

Användarvisningsbild

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

svampbob  
#618904
JohannesG skrev:Jag gör ungefär som Fredrik beskriver. Börjar lasta med toppändan mot grinden. Då får jag lite lutning mot grind och kan överst lägga rotändan mot denna för att få ett jämnare lass. Man ser även bättre i lasset när det lutar mot traktorn.
Vid lossning försöker jag lägga virket så att travarna blir någorlunda jämna. Ändstöter eller vad ni vill kalla det så att det blir jämnt på en sida.


Är det bara jag som har problem med att tyngdpunkten på långa bitar med stor avsmalning hamnar bakom sista banken? På dom första griparna få jag hålla lite koll men när det finns en botten på lasset så är det inga problem med hur jag vänder bitarna.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Larssa  
#618908 Jag kapar på prick 4,5m.
Lätt att hantera med Alstor’n.
Prydliga vältor.
Åkarna gillar det.

Avatar Fallback

Re: Hur lägga löpande längder barrmassa i trave?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618911 Du får mycket spill och missar fördelen med fallande längder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).