Skogsröjning

Nybörjare röjning

26 inlägg 8349 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605278
Martin6651 skrev:
bengt.a skrev:Finns många sätt att tänka på


Man skulle alltså kunna spara 1 björk eller 2 mellan granarna som står på ca 2 m?


Givet att björken är långt före granen, annars lär du få problem med piskning. Dessutom är det inte helt okomplicerat att höggallra bort 10-15 meter hög björk, utan att skada ett fint underbestånd av kanske 3-5 meter höga granar.

Vad du ska spara i röjningen, beror ju väldigt mycket på hur dina mål ser ut för just detta skifte. Ty det är just i röjningen som du har den största möjligheten att dana beståndet.

Eldar du t.ex. med ved eller flis, eller om du vill sälja ved, så är det inte fel att spara en del björk för just detta ändamål...
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Martin6651  
#605307
Niking skrev:
Martin6651 skrev:
bengt.a skrev:Finns många sätt att tänka på


Man skulle alltså kunna spara 1 björk eller 2 mellan granarna som står på ca 2 m?


Givet att björken är långt före granen, annars lär du få problem med piskning. Dessutom är det inte helt okomplicerat att höggallra bort 10-15 meter hög björk, utan att skada ett fint underbestånd av kanske 3-5 meter höga granar.

Vad du ska spara i röjningen, beror ju väldigt mycket på hur dina mål ser ut för just detta skifte. Ty det är just i röjningen som du har den största möjligheten att dana beståndet.

Eldar du t.ex. med ved eller flis, eller om du vill sälja ved, så är det inte fel att spara en del björk för just detta ändamål...
/Niklas



Nej, björken är rätt så jämnhög med granen. Ingen större skillnad i alla fall.

För egen del så eldas bara nån kubik eller två om året.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

Avslutat-02  
#605363 Gör en analys först över hur pass mycket tid och energi du vill lägga på att röja.

Vill du ha ett skogsbruk med mycket pyssel eller där du gör en åtgärd sedan tar det 7-10 år innan nästa åtgärd...

Att man lämnar björk tätare än ca 2.5 m ifrån barr kräver mera underhåll i röjskogen men inget problem med att t,ex skapa ett vedtag till framtida intäkter av vedförsäljning kanske...

Inget är omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605605
Martin6651 skrev:
bengt.a skrev:Finns många sätt att tänka på


Man skulle alltså kunna spara 1 björk eller 2 mellan granarna som står på ca 2 m?

Räcker med en mellan om det är 2 m förband, gran tål skugga

Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605735 Det växer fortare än man tror och det som såg ut som ett fint blandbestånd när man lämnade det häromåret blir fort ett problem med björkar som plågar granen.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

Aspåsnäset  
#606302 Jag brukar vara ganska hård i röjning. Man tenderar att bygga ved på rot iallafall. I extremfallet skulle jag nästan hellre köpa en trave lövmassa än att ha ett fuskröjt bestånd.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606306 Har de blivit grova så svider det i snåltarmen hur man än gör. Kapa ner dem eller hugga upp vägar för att ta rätt på dem.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Martin6651  
#606312 Tack för alla tips. Hade tänkt röjt nu i helgen men röjsågen har tyvärr skurit. Så det blev ju inställt :-bd

Är en husq 343 fr från 2008. Värt att renovera? Eller köpa nytt?

Pris på original kolv och cylinder är ca 2500 kr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

Norrtälje  
#606319 1100:- på Ebay utan insug och cylinderfotspackning och en hint att kanske passar cylinderkit från HVA345.
Skar den för dig när du provade gissar jag dålig oljeblandning så kosta på färdigblandad alkylat tycker jag men sågar (högvarviga 2-t) är också känsliga för kallskärning och ska värmas upp i någon minut.

Men låt inte sågen hindra dig, åk dit på helgen i alla fall, det är ingen giltig ursäkt! 😉
Kanske kolla gränser, snitsla lite, planera, inte minst fota och visa folket här.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

Avslutat-02  
#606346 Vill du ha original delar så kan jag kolla priser.

Hjälper gärna till med att skruva också.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

Avslutat-02  
#606382 Original delar kostar hos mig inkl frakt: 1650 kr inkl moms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).