fendt311 skrev:Tralsmo skrev:fendt311 skrev:Konstig fråga så här på kvällen. Finns det mig tråd som blir till slagg? Samma som mma svetsar? Hade ingen aning om det. Tror inte på det jag sett på internet.
Ja svetsar med sån tråd på min stora migsvets.
Ser ut som pinnasvets med slagg som man får knacka bort.
Köpte 10 rullar för nåra år sen när ja renoverade ett par band.
Ska motsvara pinnasvetsning sägs det å ja tycker nog att det funkar bra.
Sägs att den tråden finns att köpa utan att slagga nu.
Svetsar man den utan skydds gas? Eller använder man blandgas eller ren argon?
skogshasse skrev:mig =metal inert gas den använder en inaktiv gas och används till rostfritt och aluminium.
mag=metal Active gas den använder en aktiv gas och den används till järn, stål.
och till magsvetsning så finns det 3 olika metoder (tillsatsmaterial) 135,136 samt 138 och metod 138 ger slagg
Norrtälje skrev:Jag säger också Mig även fast det är blandgas i flaskan, tror det är ett vanligt fel. Blandgas ArCO2, 18/25% Koldioxid, om kolmonoxid hade det varit många döda vid det här laget så det är fel. Har ni AirLiquide i närheten brukar de vara snäppet billigare än Aga, blandgasen kallas där Atal och inte Mison. De säljer småflaskor i två storlekar precis som Aga och de mindre femmorna är utbytbara mellan bolagen så det är också ett nybörjartips för den som ska börja titta efter gas!
fendt311 skrev:skogshasse skrev:mig =metal inert gas den använder en inaktiv gas och används till rostfritt och aluminium.
mag=metal Active gas den använder en aktiv gas och den används till järn, stål.
och till magsvetsning så finns det 3 olika metoder (tillsatsmaterial) 135,136 samt 138 och metod 138 ger slagg
Mig är en inaktiv gas som du skriver. Det är ren Argon gas. Främst för metaller som kräver ren gas tex. Aluminium rostfritt, mm. För att slippa få in föroreningar i svetsen.
Aktiv gas är vad vi i folkmun kallat bland gas (Mison) gas. Den inehåller Argon men är blandad med 18 /25 procent kvävemonoxid. Billigare gas men ack så skadlig för miljö/ svetsare.
Joonsered skrev:Hej tänkte infoga några enkla svetstips, är långt ifrån expert men kanske finns det något matnyttigt.
Använd personligt skydd, har sett många youtubevideor där man struntar i det mest basala, varför?
Machostuk möjligtvis men man blir lika döv och blind i alla fall. Just vid slaggning har jag fått en del skit i ögonen i onödan pga slarv med ögonskydd. Tinnitus kommer som ett brev på posten utan hörselskydd och så får du fixa hörapparat i 60 års åldern.
Gillar att slippa böja mig alltför mycket när det inte behövs så ett svetsbord är fort tillyxat. Hittade ett gammalt rörskruvstycke i gömmorna, perfekt vid kapning och slipning av smådetaljer.
Är ingen expert på svetsar men har fått bra resultat med en kempak 200 efter år värdelösa svetsfogar med nämd maskin.
Felet var att jag använde elektroder för växelström i en likströmsmaskin, tur att försäljaren påpekade detta när jag fick slut på de förhatliga esab 43.32.
Om man är duktig kan man svetsa tunt gods med grova elektroder, jag är värdelös på detta.
Men det fina i kråksången är att det finns tunna och lättsvetsade elektroder som storfräsarna rynkar näsan åt, "man får ju byta tråd så ofta".
Kör frekvent med esab 48.00 i storlek 1,6 till 2 mm, perfekt för punktning och tunnplåt. Behöver man fylla mer kör jag med 2,5 eller 3,25. Jag börjar inte punkta med en 3,25mm på 130A men det är inget fel att avsluta med denna elektrod om det är nog tjockt. Blir det ett hål var det inte lämpligt men det vet man först efteråt.
När man svetsar på järnbord och ute går det inte att slipa av elektroden som på betonggolvet innebär ett onödigt knackade på arbetsstycket innan start av ljusbåge. Sen när man lägger ner pinnen och handtaget blir det alltid kontakt med bordet. Då minsann tänder svetsen både fort och bra.
Lösningen heter startplatta enligt nedan, skruva fast en bit av ett sandpapper och lägg ner handtaget med pinne på plyfan istället för direkt på bordet. Sedan stryker du elektrod på sandpapper innan du börjar svetsa, tänder perfekt.
Esab 48.00 ger fula svetsar men sitter bra på både olja, galv och rost. Försöker slipa bort det mesta skiten innan svetsning. Kanske går det att få bättre men för mig är det nog bra.
Ett par billiga tvingar underlättar.
En plåtburk för att fimpa pinnar i är aldrig fel.
Annars kan man strössla dem utanför garaget och se hur länge det dröjer innan man får punktering, ett klart sämre alternativ.
Använder gärna hål, muttrar och skruv för att fixera ej permanenta fastsättningar typ stödben, justerbara hållare etc.
Visst funkar det med vanlig mutter men prova gärna flänsmuttrar istället, mer plats för svetsfog och mindre risk att svetsa fast skruven.
Tills sist lite om kapning och slipning. Troligtvis blev det fel när man döpte dessa maskiner, benämns som vinkelslipar alltså går det inte att kapa med dem enligt logik. Orden gräsklippare och motorsåg förklara användningsområde, vinkelslip blir bara förvirrande.
Så jag benämner dessa välljudande maskiner med ordet rondell vilket för övrigt cirkulationsplats i trafik också hette innan någon byråkrat skulle döpa om dessa i onödan. Så egentligen skulle man kanske kalla maskinerna för handrondell men övrig meningsbyggnad brukar förklara vad det rör sig om.
I vilket fall som helst bör man ha både en stor och en liten, skivorna som blivit för små för den stora passar utmärkt i den lilla. Då kan man få ut det mesta.
Slipar mest med den lilla, kommer åt bättre men det har säkert de flesta redan räknat ut.
Obs ! Bär aldrig rondell i sladden men även detta har väl de flesta räknat ut efter första sladdbytet.
Den stora aeg:n är 35 år gammal och väl plågad av undertecknad, funkar än. Kvaliteeeet
Matte.H skrev:Kan väl också flika in lite med vad jag tror mig kunna. Lite självklara saker i början men de tål att upprepas!
1: Använd skyddsglasögon!
Tänk aldrig "Ska bara", det är då det händer en massa onödigt...
Man är inte speciellt kaxig när man sitter på vårdcentralen, efter en sömnlös natt, och väntar på att få ta ut en metallflisa eller slaggbit ur ögat... Been there, done that...
Skyddsglasögon av "cyklop typ" är att rekommendera, då det ibland smiter in skit från sidorna på de vanliga.
2: Borde nästan vara på förstaplatsen men...
Ta ALDRIG NÅGONSIN bort skyddet på rondellen!!! Fattar inte att nån ens kommer på tanken på att ge det som tips?!
"Har ALDRIG hört om att en skiva exploderat!" Kanske inte men en vacker dag sitter man där på, förhoppningsvis "bara", vårdcentralen...
Och håll i rondellen med BÅDA händerna!
Har två kollegor som det gick Riktigt illa för, när skivan högg... Blev, tack och lov, "bara" några veckors sjukskrivning...
Sen är det ju ganska smidigt att kunna lägga ner rondellen med skivan neråt, utan att den sticker iväg nånstans.
3: En automathjälm underlättar ganska mycket, speciellt om man är ny i gemet, då man får båda händerna fria men är absolut ingen nödvändighet!
4: Är nog kanske inte så många som svetsar rostfritt med pinne hemmavid men om man gör det ska man tänka på att slaggen gärna sprättar bort när den kallnar. Läs tips nr 1.
Också lite allmänt om pinnar:
OK 43.32 är ju faktiskt en allströms elektrod och brukar rekommenderas som nybörjarelektrod. Är den rätt förvarad brukar den tända lätt och ge en väldigt fin fog som flyter ut bra. (Typ som att svetsa fallande med mig/mag)
Blir dock inte lika stark fog som OK 48.00, som nämnts tidigare.
Även att det funkar rätt bra att, med handskarna, nypa av beläggningen längst ut på elektroden innan återstart, som Cat 554 nämnde.
Och lite allmänt om mig/mag.
Finns ju lite olika trådtyper att välja på.
Fluxfylld/gaslös: Slaggande och behöver som sagt ingen skyddsgas. Vet inte så mycket teknisk data om den men det blir en väldans massa svetssprut! Fast det kan ju vara ett "nöd" alternativ om man svetsar ute och inte har tillgång/kunskap om en pinnsvets.
Solidtråd: Den absolut vanligaste, behöver kanske ingen förklaring? Kräver skyddsgas iaf.
Rörtråd: Här finns det också lite underkategorier men alla kräver skyddsgas. I allmänhet är det nog mer riktat mot automation, typ robot, då prisskillnaden kanske inte riktigt är motiverad för hobbysvetsaren, såvida man inte är ute efter speciella egenskaper.
Ena kategorin är metallpulverfylld rörtråd där tråden är fylld med just metallpulver, för att få lite andra egenskaper än solid tråd. Till exempel högre utbyte (mer svets på kortare tid) eller högre hållfasthet i fogen.
Dem andra kategorin är slaggande rörtråd. Även denna kräver skyddsgas. Är inte så insatt i användningsområdena för just denna men jag vet att det, som med pinne, blir slagg som man måste ta bort men även att det är mycket lättare med lägessvetsning, till exempel under-upp och speciellt stigande vertikalt. Vet att det blir ruskigt fina svetsar i alla fall!
Edit: Tips till rondellen:
1 mm kapskivor skär genom stål som smör! Fast det går ju åt lite fortare men det kan det vara värt!
Det här är absolut inget facit och jag reserverar mig för felskrivningar och faktafel.
Det enda jag vet, med säkerhet är punkt 1!
Matte.H skrev:2: Borde nästan vara på förstaplatsen men...
Ta ALDRIG NÅGONSIN bort skyddet på rondellen!!! Fattar inte att nån ens kommer på tanken på att ge det som tips?!
"Har ALDRIG hört om att en skiva exploderat!" Kanske inte men en vacker dag sitter man där på, förhoppningsvis "bara", vårdcentralen...
Och håll i rondellen med BÅDA händerna!
Norrtälje skrev:Har mycket svårt att tro på att de du skrev om som skadade sig hade ordentligt personskydd och slipade med lamellskiva på en liten maskin.