Verkstan

Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

25 inlägg 28089 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60607 Köpte en Kawasaki kvf 650 fyrhjuling för nån månad sen som jag har lite problem med,är en 05a med knappt 200h på mätaren.

Började krångla redan när jag kört 2 timmar med den,började misstända och blev avgassmällar efter ca 5 min körning.
Pratade då med lokala servicelämnaren som trodde det var transmissionsremmen,tydligen så sitter den en brytare som remmen slår till när den är sliten så att den går illa(ungefär som när man backar utan att hålla in "knappen").
Så jag lämnade in den för det var ändå dax för rembyte(ska bytas vid 200h),hjäpte inte ,men däremot så var tändstiften slut så när han bytt dom så verkade den gå som den skulle.

Men sen när jag provade hemma hade kört 5-10 min,så ryckte den till lite när jag accelererade,nästan som den nöp till lite,bara ett litet ryck men tydligt märkbart.Sen gick den lite halvdåligt när jag körde hem den försiktigt,lite avgassmällar och så. Men sen efter det har jag kört den kortare sträckor utan problem.

Ibland är den oxå märklig när man ska starta,startmotorn slår till men någonting hindrar den från att gå runt, känns lite låst på nåt sätt,men drar man till i startsnöret och sen försöker på startknappen igen så startar den å går utan problem.Känns dock oroväckande att det är så.

Igår när jag körde och hade kört några minuter så började den misstända och gå märkligt igen,noterade att det kom lite blåsvart(tror jag) rök när det kom någon avgassmäll,saktade ner och noterade att den inte gick på tomgång,sen fick jag mala en stund på starten innan den startade så ja kunde köra hem den. Har för mej att den gick på tomgång igen sen när jag ställde in den.

För övrigt ingen onormal rök,olja och kylvätska finns i lagom mängd,dock är jag fundersam på om kylvattnet cirkulerar som det ska.

Hoppas någon orkat läsa och kan ge något bra tips på vad man ska börja felsökningen eller vad det kan bero på?
mvh. Jönsson



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60613 Dåligt tändstift kan ställa till det som du beskriver, byt och rapportera ev skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60618 Kan det vara dags att justera ventilerna och/eller tändningen?

Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60639
Slurfi skrev:Dåligt tändstift kan ställa till det som du beskriver, byt och rapportera ev skillnad.


Men stiften som sitter på nu har inte gått mer än ett par timmar,iofs sa servicelämnaren att man får byta stift ganska ofta på dom,men jag tyckte han nämde 100 timmar(är ju iofs inte dåligt om dom håller så länge) men behöva byta efter att bara kört 2 timmar :surp: .

Men tanken har slagit mej,att den kanske äter stift. Kanske i så fall beror på just att kylvattnet inte cirkulerar som det ska så stiften blir för varma? eller att den får för mycke bränsle(för tanka får man göra ofta)?

Att jag misstänker att kylvattnet inte cirkulerar riktigt beror på att jag har märkt att elfläkten till kylaren inte startar även om man kört hårt några minuter samt att kylarvätskebehållaren inte blir varm. Elfläkten funkade dock i början precis när jag köpt den,så det kanske kan vara givaren. Varningslampan för kyltempen har inte lyst heller,men om vattnet inte cirkulerar kanske motorn kan vara för varm utan att lampan lyser?

Men jag får nog skaffa ett par nya stift och testa,eller iaf kolla hur dom som sitter i ser ut(har inte hunnit kolla hur dom ser ut än :oops: )

   TS
Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60641
MickeBM skrev:Kan det vara dags att justera ventilerna och/eller tändningen?


Enligt servicelämnaren var det vid 600h som man ska kolla ventilspelet,tycker det låter lite mycket? Men jag har funderat på om det kan ha med ventilerna att göra,kan det bero på att nån ventil kärvar eller hänger sig på nåt sätt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

totte  
#60646 Tycker snarast att det hela låter som nån slags elektronisk modul som fått spatt, tändningsmodul t ex, har ingen aning om hur dom här motorerna är funtade med såna grejor, men den märkliga inkonsekvensen i felet tycker jag tyder på nåt sånt.

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60657 Jag läste på kawa´s hemsida lite maskinen går in i ett "nödläge" om något händer tex. remmen så det är nog det din maskin har gjort nu .....
Vad säger han som gjorde servicen då? om den inte gick längre än den lilla stunden så bör han väl vara lite mån om att rätta till det, Kan man ju hoppas ....

Du kan kolla på denna länk : http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=340E7742662&Sub=3

Drivremsservice /varning system
Varnar föraren om något fel uppstår med drivremmen och samtidigt reducerar motoreffekten, tills felet är åtgärdat.

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

Torparn79  
#60662
jönsson84 skrev:Pratade då med lokala servicelämnaren som trodde det var transmissionsremmen,tydligen så sitter den en brytare som remmen slår till när den är sliten så att den går illa(ungefär som när man backar utan att hålla in "knappen").

det är inte ett sånt litet busigt fel som att den brytaren är glapp, så den ger signal till "nödsystemet"..???
kan ju bli mycket onödigt strul med kontakter och brytare på en "ute-i-skiten-maskin"...

Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61030
sågmek skrev:Jag läste på kawa´s hemsida lite maskinen går in i ett "nödläge" om något händer tex. remmen så det är nog det din maskin har gjort nu .....
Vad säger han som gjorde servicen då? om den inte gick längre än den lilla stunden så bör han väl vara lite mån om att rätta till det, Kan man ju hoppas ....

Du kan kolla på denna länk : http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=340E7742662&Sub=3

Drivremsservice /varning system
Varnar föraren om något fel uppstår med drivremmen och samtidigt reducerar motoreffekten, tills felet är åtgärdat.



Nej den brytaren hade inte slagit till,han kollade det när han bytte remmen, Tror det är en lampa som lyser eller blinkar när den går på "nödläge" oxå,samt att den går dåligt hela tiden,den går ju bra när den är kall.


Hade iaf loss stiften idag,dom hade lite svart sotbeläggning.Det bör väl inte stift som bara gått ett par timmar ha,dom ska väl va lite gyllenbruna?
Funderar på om den får för mycke bensin,eller varför blir det sån sotbeläggning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

totte  
#61040 Kan vara att den får för mycket, men kan också vara en följd av att den går orent, om det misständer och går dåligt så leder det ju till dålig förbränning vilket ger sot.

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61043
jönsson84 skrev:Men jag får nog skaffa ett par nya stift och testa,eller iaf kolla hur dom som sitter i ser ut(har inte hunnit kolla hur dom ser ut än :oops: )

Inte bara kolla, byt.

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

ryd  
#61049 Köp tändstift som har lägre värmetal ! Kör man inte så hårt så stiftet kommer upp i rätt arbetstempratur så sotar de och det blir överslag i tändstiftet

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

stegmaster  
#61051 Du kan ju ta en titt på denna lenkan.
Detta ska vara någon som vet va han talar om.
http://www.braigasen.com/avgassmallar.htm

Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61061 Kan det vara ett sprucket gummiinsug mellan förgasare och cylinder?

Jag vet att folk har fått byta sådana efter rätt så få timmar.
Själv så har jag en Yamaha TT350 med spricka i insuget, den smäller och jaevlas i.a.f kraftigt efter någon minuts körning.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki kvf 650 fyrhjuling som inte går som den ska?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62328 Har satt i nya stift igen nu,ingen direkt förbättring. Hade loss luftfiltret och provstartade den, den "baktänder"(påhittat ord?) upp i ena porten på förgasaren ibland,beror det på tändinställning eller ventilerna?

Det verkar vara nåt annat fel på den oxå ,när jag provstartade den dagen efter att jag rengjort dom gamla stiften så rök den som en mindre skogsbrand,stängde av den direkt oc´h såg att det var en pöl med bensin under.
Lossade luftfiltret och såg att det var fullt med bensin i förgasare och insug,plockade bort det och torkade bort all bensin, fick även byta motorolja för den var utspädd med bensin samt köra lite med starten utan tändstift för att blåsa ur systemet.
Men den ryker fortfarande en hel del, kan det bero på att det är bensin kvar i avgassystemet?
Har haft loss plasten fram och kollat så att det säkert är vatten i kylaren för ja började misstänka att den rök pga topppackningen gått men det hade inte försvunnit nåt vatten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).