Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80857 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Cat554  
#606152 Med blandgas

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tralsmo  
#606153
fendt311 skrev:
Tralsmo skrev:
fendt311 skrev:Konstig fråga så här på kvällen. Finns det mig tråd som blir till slagg? Samma som mma svetsar? Hade ingen aning om det. Tror inte på det jag sett på internet.



Ja svetsar med sån tråd på min stora migsvets.
Ser ut som pinnasvets med slagg som man får knacka bort.
Köpte 10 rullar för nåra år sen när ja renoverade ett par band.
Ska motsvara pinnasvetsning sägs det å ja tycker nog att det funkar bra.

Sägs att den tråden finns att köpa utan att slagga nu.

Svetsar man den utan skydds gas? Eller använder man blandgas eller ren argon?



Jag använder samma gas som till vanlig tråd å det tror ja det ska va.

Ja kan inget teoretiskt om svetsning , har bara svetsat sisådär 45år å det har funkat bra för det mesta.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

skogshasse  
#606158 mig =metal inert gas den använder en inaktiv gas och används till rostfritt och aluminium.
mag=metal Active gas den använder en aktiv gas och den används till järn, stål.
och till magsvetsning så finns det 3 olika metoder (tillsatsmaterial) 135,136 samt 138 och metod 136 ger slagg
Senast redigerad av skogshasse ons 22 jan 2020, 00:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#606167
skogshasse skrev:mig =metal inert gas den använder en inaktiv gas och används till rostfritt och aluminium.
mag=metal Active gas den använder en aktiv gas och den används till järn, stål.
och till magsvetsning så finns det 3 olika metoder (tillsatsmaterial) 135,136 samt 138 och metod 138 ger slagg

Mig är en inaktiv gas som du skriver. Det är ren Argon gas. Främst för metaller som kräver ren gas tex. Aluminium rostfritt, mm. För att slippa få in föroreningar i svetsen.
Aktiv gas är vad vi i folkmun kallat bland gas (Mison) gas. Den inehåller Argon men är blandad med 18 /25 procent kvävemonoxid. Billigare gas men ack så skadlig för miljö/ svetsare.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Norrtälje  
#606170 Jag säger också Mig även fast det är blandgas i flaskan, tror det är ett vanligt fel. Blandgas ArCO2, 18/25% Koldioxid, om kolmonoxid hade det varit många döda vid det här laget så det är fel. Har ni AirLiquide i närheten brukar de vara snäppet billigare än Aga, blandgasen kallas där Atal och inte Mison. De säljer småflaskor i två storlekar precis som Aga och de mindre femmorna är utbytbara mellan bolagen så det är också ett nybörjartips för den som ska börja titta efter gas!

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#606172
Norrtälje skrev:Jag säger också Mig även fast det är blandgas i flaskan, tror det är ett vanligt fel. Blandgas ArCO2, 18/25% Koldioxid, om kolmonoxid hade det varit många döda vid det här laget så det är fel. Har ni AirLiquide i närheten brukar de vara snäppet billigare än Aga, blandgasen kallas där Atal och inte Mison. De säljer småflaskor i två storlekar precis som Aga och de mindre femmorna är utbytbara mellan bolagen så det är också ett nybörjartips för den som ska börja titta efter gas!

Kolmonoxid går väldigt fort ur kroppen. Konstig nog är det därför den inte anses som farlig vid svetsning. Kör själv nu för tiden med (Albee) Air Liquide 12 liter. Både på gas svets och mag (mig).Bra av Albee att dom har bonussystem vid fyllningar. Har gratisfyllning av mag (mig) tuben nu och då. Helt ok vid hemma svetsning. Har dock två tuber med syre till gas svets. För ska man skära går det lite gas. Hade det också när jag körde med aga.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Cat554  
#606177
fendt311 skrev:
skogshasse skrev:mig =metal inert gas den använder en inaktiv gas och används till rostfritt och aluminium.
mag=metal Active gas den använder en aktiv gas och den används till järn, stål.
och till magsvetsning så finns det 3 olika metoder (tillsatsmaterial) 135,136 samt 138 och metod 138 ger slagg

Mig är en inaktiv gas som du skriver. Det är ren Argon gas. Främst för metaller som kräver ren gas tex. Aluminium rostfritt, mm. För att slippa få in föroreningar i svetsen.
Aktiv gas är vad vi i folkmun kallat bland gas (Mison) gas. Den inehåller Argon men är blandad med 18 /25 procent kvävemonoxid. Billigare gas men ack så skadlig för miljö/ svetsare.


Aktiv betegnes fordi den spaltes i kjernen av lysbågen og tar da opp energi. Den återgår ved lite lägre temperatur og avger sin energi. Så bidrar den aktivt til å fordele värmen over litt større område og hjelpe til så svetsen flyter ut lite bettre.
Egentlig står "M"en for "Melting" i kontrast til TIG/TAG hvor "T" er "Tungsten" (Wolfram)
OH

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606179
Joonsered skrev:Hej tänkte infoga några enkla svetstips, är långt ifrån expert men kanske finns det något matnyttigt.

Använd personligt skydd, har sett många youtubevideor där man struntar i det mest basala, varför?
Machostuk möjligtvis men man blir lika döv och blind i alla fall. Just vid slaggning har jag fått en del skit i ögonen i onödan pga slarv med ögonskydd. Tinnitus kommer som ett brev på posten utan hörselskydd och så får du fixa hörapparat i 60 års åldern.

1578597401_20200109_101535.jpg


Gillar att slippa böja mig alltför mycket när det inte behövs så ett svetsbord är fort tillyxat. Hittade ett gammalt rörskruvstycke i gömmorna, perfekt vid kapning och slipning av smådetaljer.

1578597402_20200109_101149.jpg


Är ingen expert på svetsar men har fått bra resultat med en kempak 200 efter år värdelösa svetsfogar med nämd maskin.
Felet var att jag använde elektroder för växelström i en likströmsmaskin, tur att försäljaren påpekade detta när jag fick slut på de förhatliga esab 43.32.

1578597403_20200109_101220.jpg


Om man är duktig kan man svetsa tunt gods med grova elektroder, jag är värdelös på detta.
Men det fina i kråksången är att det finns tunna och lättsvetsade elektroder som storfräsarna rynkar näsan åt, "man får ju byta tråd så ofta".
Kör frekvent med esab 48.00 i storlek 1,6 till 2 mm, perfekt för punktning och tunnplåt. Behöver man fylla mer kör jag med 2,5 eller 3,25. Jag börjar inte punkta med en 3,25mm på 130A men det är inget fel att avsluta med denna elektrod om det är nog tjockt. Blir det ett hål var det inte lämpligt men det vet man först efteråt.

1578597404_20200109_101404.jpg


När man svetsar på järnbord och ute går det inte att slipa av elektroden som på betonggolvet innebär ett onödigt knackade på arbetsstycket innan start av ljusbåge. Sen när man lägger ner pinnen och handtaget blir det alltid kontakt med bordet. Då minsann tänder svetsen både fort och bra.
Lösningen heter startplatta enligt nedan, skruva fast en bit av ett sandpapper och lägg ner handtaget med pinne på plyfan istället för direkt på bordet. Sedan stryker du elektrod på sandpapper innan du börjar svetsa, tänder perfekt.

1578597404_20200109_103934.jpg


Esab 48.00 ger fula svetsar men sitter bra på både olja, galv och rost. Försöker slipa bort det mesta skiten innan svetsning. Kanske går det att få bättre men för mig är det nog bra.

1578597404_20200109_110052.jpg


Ett par billiga tvingar underlättar.

1578597402_20200109_102143.jpg


En plåtburk för att fimpa pinnar i är aldrig fel.
Annars kan man strössla dem utanför garaget och se hur länge det dröjer innan man får punktering, ett klart sämre alternativ.

1578597402_20200109_103003.jpg


Använder gärna hål, muttrar och skruv för att fixera ej permanenta fastsättningar typ stödben, justerbara hållare etc.
Visst funkar det med vanlig mutter men prova gärna flänsmuttrar istället, mer plats för svetsfog och mindre risk att svetsa fast skruven.

1578597402_20200109_101615.jpg


Tills sist lite om kapning och slipning. Troligtvis blev det fel när man döpte dessa maskiner, benämns som vinkelslipar alltså går det inte att kapa med dem enligt logik. Orden gräsklippare och motorsåg förklara användningsområde, vinkelslip blir bara förvirrande.
Så jag benämner dessa välljudande maskiner med ordet rondell vilket för övrigt cirkulationsplats i trafik också hette innan någon byråkrat skulle döpa om dessa i onödan. Så egentligen skulle man kanske kalla maskinerna för handrondell men övrig meningsbyggnad brukar förklara vad det rör sig om.
I vilket fall som helst bör man ha både en stor och en liten, skivorna som blivit för små för den stora passar utmärkt i den lilla. Då kan man få ut det mesta.
Slipar mest med den lilla, kommer åt bättre men det har säkert de flesta redan räknat ut.
Obs ! Bär aldrig rondell i sladden men även detta har väl de flesta räknat ut efter första sladdbytet.
Den stora aeg:n är 35 år gammal och väl plågad av undertecknad, funkar än. Kvaliteeeet 8)

1578597403_20200109_102010.jpg


Det här inlägget höll jag på att missa! Perfekt med dessa tips för en sällanpinnsvetsare som jag.
Tack för detta. :-bd

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Matte.H  
#606224 Kan väl också flika in lite med vad jag tror mig kunna. Lite självklara saker i början men de tål att upprepas! :wink:

1: Använd skyddsglasögon!
Tänk aldrig "Ska bara", det är då det händer en massa onödigt...
Man är inte speciellt kaxig när man sitter på vårdcentralen, efter en sömnlös natt, och väntar på att få ta ut en metallflisa eller slaggbit ur ögat... Been there, done that... :wink:
Skyddsglasögon av "cyklop typ" är att rekommendera, då det ibland smiter in skit från sidorna på de vanliga. :smile:

2: Borde nästan vara på förstaplatsen men...
Ta ALDRIG NÅGONSIN bort skyddet på rondellen!!! Fattar inte att nån ens kommer på tanken på att ge det som tips?!
"Har ALDRIG hört om att en skiva exploderat!" Kanske inte men en vacker dag sitter man där på, förhoppningsvis "bara", vårdcentralen...
Och håll i rondellen med BÅDA händerna!
Har två kollegor som det gick Riktigt illa för, när skivan högg... Blev, tack och lov, "bara" några veckors sjukskrivning...
Sen är det ju ganska smidigt att kunna lägga ner rondellen med skivan neråt, utan att den sticker iväg nånstans. :-bd

3: En automathjälm underlättar ganska mycket, speciellt om man är ny i gemet, då man får båda händerna fria men är absolut ingen nödvändighet!

4: Är nog kanske inte så många som svetsar rostfritt med pinne hemmavid men om man gör det ska man tänka på att slaggen gärna sprättar bort när den kallnar. Läs tips nr 1. :wink:

Också lite allmänt om pinnar:
OK 43.32 är ju faktiskt en allströms elektrod och brukar rekommenderas som nybörjarelektrod. Är den rätt förvarad brukar den tända lätt och ge en väldigt fin fog som flyter ut bra. (Typ som att svetsa fallande med mig/mag)
Blir dock inte lika stark fog som OK 48.00, som nämnts tidigare.
Även att det funkar rätt bra att, med handskarna, nypa av beläggningen längst ut på elektroden innan återstart, som Cat 554 nämnde. :-bd

Och lite allmänt om mig/mag.
Finns ju lite olika trådtyper att välja på.

Fluxfylld/gaslös: Slaggande och behöver som sagt ingen skyddsgas. Vet inte så mycket teknisk data om den men det blir en väldans massa svetssprut! Fast det kan ju vara ett "nöd" alternativ om man svetsar ute och inte har tillgång/kunskap om en pinnsvets.

Solidtråd: Den absolut vanligaste, behöver kanske ingen förklaring? Kräver skyddsgas iaf. :smile:

Rörtråd: Här finns det också lite underkategorier men alla kräver skyddsgas. I allmänhet är det nog mer riktat mot automation, typ robot, då prisskillnaden kanske inte riktigt är motiverad för hobbysvetsaren, såvida man inte är ute efter speciella egenskaper.
Ena kategorin är metallpulverfylld rörtråd där tråden är fylld med just metallpulver, för att få lite andra egenskaper än solid tråd. Till exempel högre utbyte (mer svets på kortare tid) eller högre hållfasthet i fogen.
Dem andra kategorin är slaggande rörtråd. Även denna kräver skyddsgas. Är inte så insatt i användningsområdena för just denna men jag vet att det, som med pinne, blir slagg som man måste ta bort men även att det är mycket lättare med lägessvetsning, till exempel under-upp och speciellt stigande vertikalt. Vet att det blir ruskigt fina svetsar i alla fall! :-bd

Edit: Tips till rondellen:
1 mm kapskivor skär genom stål som smör! Fast det går ju åt lite fortare men det kan det vara värt! :-bd

Det här är absolut inget facit och jag reserverar mig för felskrivningar och faktafel. :lol:
Det enda jag vet, med säkerhet är punkt 1! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#606237
Matte.H skrev:Kan väl också flika in lite med vad jag tror mig kunna. Lite självklara saker i början men de tål att upprepas! :wink:

1: Använd skyddsglasögon!
Tänk aldrig "Ska bara", det är då det händer en massa onödigt...
Man är inte speciellt kaxig när man sitter på vårdcentralen, efter en sömnlös natt, och väntar på att få ta ut en metallflisa eller slaggbit ur ögat... Been there, done that... :wink:
Skyddsglasögon av "cyklop typ" är att rekommendera, då det ibland smiter in skit från sidorna på de vanliga. :smile:

2: Borde nästan vara på förstaplatsen men...
Ta ALDRIG NÅGONSIN bort skyddet på rondellen!!! Fattar inte att nån ens kommer på tanken på att ge det som tips?!
"Har ALDRIG hört om att en skiva exploderat!" Kanske inte men en vacker dag sitter man där på, förhoppningsvis "bara", vårdcentralen...
Och håll i rondellen med BÅDA händerna!
Har två kollegor som det gick Riktigt illa för, när skivan högg... Blev, tack och lov, "bara" några veckors sjukskrivning...
Sen är det ju ganska smidigt att kunna lägga ner rondellen med skivan neråt, utan att den sticker iväg nånstans. :-bd

3: En automathjälm underlättar ganska mycket, speciellt om man är ny i gemet, då man får båda händerna fria men är absolut ingen nödvändighet!

4: Är nog kanske inte så många som svetsar rostfritt med pinne hemmavid men om man gör det ska man tänka på att slaggen gärna sprättar bort när den kallnar. Läs tips nr 1. :wink:

Också lite allmänt om pinnar:
OK 43.32 är ju faktiskt en allströms elektrod och brukar rekommenderas som nybörjarelektrod. Är den rätt förvarad brukar den tända lätt och ge en väldigt fin fog som flyter ut bra. (Typ som att svetsa fallande med mig/mag)
Blir dock inte lika stark fog som OK 48.00, som nämnts tidigare.
Även att det funkar rätt bra att, med handskarna, nypa av beläggningen längst ut på elektroden innan återstart, som Cat 554 nämnde. :-bd

Och lite allmänt om mig/mag.
Finns ju lite olika trådtyper att välja på.

Fluxfylld/gaslös: Slaggande och behöver som sagt ingen skyddsgas. Vet inte så mycket teknisk data om den men det blir en väldans massa svetssprut! Fast det kan ju vara ett "nöd" alternativ om man svetsar ute och inte har tillgång/kunskap om en pinnsvets.

Solidtråd: Den absolut vanligaste, behöver kanske ingen förklaring? Kräver skyddsgas iaf. :smile:

Rörtråd: Här finns det också lite underkategorier men alla kräver skyddsgas. I allmänhet är det nog mer riktat mot automation, typ robot, då prisskillnaden kanske inte riktigt är motiverad för hobbysvetsaren, såvida man inte är ute efter speciella egenskaper.
Ena kategorin är metallpulverfylld rörtråd där tråden är fylld med just metallpulver, för att få lite andra egenskaper än solid tråd. Till exempel högre utbyte (mer svets på kortare tid) eller högre hållfasthet i fogen.
Dem andra kategorin är slaggande rörtråd. Även denna kräver skyddsgas. Är inte så insatt i användningsområdena för just denna men jag vet att det, som med pinne, blir slagg som man måste ta bort men även att det är mycket lättare med lägessvetsning, till exempel under-upp och speciellt stigande vertikalt. Vet att det blir ruskigt fina svetsar i alla fall! :-bd

Edit: Tips till rondellen:
1 mm kapskivor skär genom stål som smör! Fast det går ju åt lite fortare men det kan det vara värt! :-bd

Det här är absolut inget facit och jag reserverar mig för felskrivningar och faktafel. :lol:
Det enda jag vet, med säkerhet är punkt 1! :grin:

OK 43.32 otroligt lätt svetsad elektrod. Plus är att slaggen sitter löst. Men sprättar ganska så långt i bland. :-bd

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Norrtälje  
#606268
Matte.H skrev:2: Borde nästan vara på förstaplatsen men...
Ta ALDRIG NÅGONSIN bort skyddet på rondellen!!! Fattar inte att nån ens kommer på tanken på att ge det som tips?!
"Har ALDRIG hört om att en skiva exploderat!" Kanske inte men en vacker dag sitter man där på, förhoppningsvis "bara", vårdcentralen...
Och håll i rondellen med BÅDA händerna!


Jag kan tipsa om att köra utan skydd men då ska det vara på en liten 115/125 endast och med lamellskiva eller som värst navrondell, inte med kapskiva. Det kan vara värt att förtydliga. Personskydd tipsar jag om riktiga grejer och tycker det är viktigt, svetsjacka och visir då kör man utan sprängskydd och upp och ner, med en hand hit och dit är inga problem och man lär sig att placera sprutet.

Har mycket svårt att tro på att de du skrev om som skadade sig hade ordentligt personskydd och slipade med lamellskiva på en liten maskin.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Matte.H  
#606273
Norrtälje skrev:Har mycket svårt att tro på att de du skrev om som skadade sig hade ordentligt personskydd och slipade med lamellskiva på en liten maskin.


Personskydd, liten maskin ja. Lamellskiva, nej. Var en 1mm kapskiva och den skar som smör. :wink:

Lamellskiva kan jag sträcka mig till utan skydd. :wink: Annars, nja. Allt är ju upp till var och en. :smile:
Fast är man liiite erfaren och har en gnutta sunt bondförnuft vet man vet gränsen går. Ibland går det ju faktiskt inte komma åt med skyddet på, så är det. Bara se till att man inte har så mycket vitala delar i tangentens riktning. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JensSkoog  
#606313 Många bra tips i den här tråden för oss som är glada amatörar - mitt svetsprov från 1974 är från en totalt annan tid, och man glömmer ju bort sånt som man inte jobbar med i det dagliga. Senn har det ju skett mycket båda med maskinar och annat. Min lilla inverter går utanpå den gamla trafoen från stenålderen, och handsfreemaskan är ett fynd!

Senn har jag erfart att man alltid har rum i verkstan för en rondell extra, Har fyra, tre små och en stor som det just nu sitter diamantskiva på. Två är Bosch, en är Makita och den sladdlösa är Milwaukee. Är inte nögd med sladden på Boschmaskinerna. Har fått byta på rondellerna (och några andra Boschmaskinar)


När jag ska slipa har jag gått bort från lamellskivor och över till den här.

Billigare, håller bättre och ger bättre resultat.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Norrtälje  
#606315
JensSkoog skrev:Senn har jag erfart att man alltid har rum i verkstan för en rondell extra


Jepp en 180 med navrondell om du behöver slipa tjock svetsfog kan jag tipsa om.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erica  
#606324 Hej alla svetsare !

Jag har läst lite inlägg i denna tråden om frågor och funderingar om olika rörtråd för svetsning , och jag har lite tips om en rörtråd för den som är intresserad

Börjar med att reda ut begreppen om rörtråd ,och en liten story om ett jobb vi körde förra året

Mag-svets är svetsning av stål och där använder man en blandgas enl gas-standard M21 , svetsning utan skyddsgas är enlig mig inget att ha

Metod 135 homogentråd + gas för tunnare material med 2-10 mm gods
Metod 136 slaggande rörtråd /minst 5mm
Metod 138 oslaggande rörtråd /minst 5 mm

Jag jobbar endel med svetsning i mitt jobb och när vi startade för 10 år sedan körde vi bara med pinne både i verkstad och på byggarbetsplatser , så småningom investerade vi i en vattenkyld svets för att köra oslaggande rörtråd som vi tyckte va bra för att slippa slaggning och slagg i verkstaden

Förra året gjorde vi vårat hittills största svetsjobb då vi fick uppdrag av Cargotec i Ljungby ( tillverkar containertruckar ) att leverera en tiltplattform i stål för att dom ska kunna göra verkliga vältningstest på sina truckar , plattformen ca 13x13 m med gångjärn i ena sidan och 3 st stora cylindrar till att tippa upp denna i ca 30 graders lutning.
Plattformen väger ca : 45 ton , och vi förbrukade över 500 kg svetstråd till denna.

Och här kommer det intressanta !
Här använde vi för första gången en slaggande rörtråd som är helt underbar att svetsa med , den går att svetsa i alla lägen dessutom på samma strömstyrka
Ger väldigt fina svetsar och slaggen trillar nästan av sig själv
Tråden heter NST Nettitsu SF 1A ,och är inte dyrare än vanlig rörtråd
Tråden är dock känslig för fuktigt stål och oljerester ,men det är alla svetsmetoder förutom pinne och hederlig gassvets
grundfärg och lite vind klarar den utan att få svetsfel såsom porer och bindfel

Svetsmaskiner vi använde va en Esab 400A vattenkyld , och en 320A utan kylare
Och det funkade lika bra med båda maskinerna , den utan kyl blev ju lite varmare i handtaget såklart :)
En sådan maskin Esab Rebel kostade då 27+ moms

Jag lägger även med några bilder på detta jobbet för den som vill se

Ha det gött !
Undersida , här syns de tre cylinderfästena
Ovansida i ca: 20 graders lutning ,med 20 mm täckplåtarna monterade
Ett tiotal Containertruckar fanns till förfogande när man behövde lyfthjälp :)
Vi använde ett öppningsbart rälsmonterat tält ,för att skydda mot väder och vind
Montering av själva ramverket , sektionerna kom i 2,5 m förtillverkade till arbetsplats

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).