Traktorer och processorer

Sjömab stegmatare

8 inlägg 6742 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sjömab stegmatare

Valfridsson  
#370180 Hallå, nu söker jag forumets kunskap om en doldis i stegmatarvärlden! Historien är sån att jag såg en annons på en Sjömab stegmatare och blev intresserad, dels för att jag är sugen på en stegmatare men oxå för att jag aldrig hört tal om den tidigare. Efter lite efterforskning kom jag fram till att den tillverkats i Gottne utanför Örnsköldsvik, vilket för övrigt nästan är grannbyn (3mil). Övrig information jag har om den är att det sitter en separat pump på kraftuttaget och en star kraftuttagsdriven vinsch. Den ska klara träd på ca 30-35cm i övrigt vet jag inte så mycket mer.

Mina frågor är då följande, är det nån som hört tal om Sjömab förut? Finns det nån på forumet som har eller har haft en Sjömab stegmatare och kan ge lite mer info och kanske några styrkor och svagheter? Vad kan en sån vara värd?

Jag har några bilder men dom har jag fått från säljaren så jag har ingen lust att lägga upp dom, Google kunde inte heller leverera några bilder men tänk typ en något mindre Niab och lite annorlunda konstruktion, den väger förresten ca 650kg mot Niabs ca 1000kg. Så berätta vad ni vet!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Sjömab stegmatare

ulfgustav  
#370266 Sjömab drevs av en fd bonde Sjölund, minns inte förnamnet han var uppfinnare, stegmatare röjhuvuden och lite annat tog han fram någon tillverkning att tala om blev det inte, möjligen att röjhuvudena slog bäst och blev lite antal

Avatar Fallback

Re: Sjömab stegmatare

Valfridsson  
#370281 Arne Sjöblom heter han! Jag kände till han sen innan men inte att han hade konstruerat en stegmatare, däremot tror jag han har byggt ett flygplan, han har iaf landningsbana alldeles inpå tomten. Nyfikenheten gjorde att jag helt enkelt ringde upp Arne och intervjuade han lite. Det stämde att han hade hittat på den men tillverkningen hade nån annan gjort, uppfattade dock aldrig vem. Det hade tillverkats ett antal, några stycken fanns häromkring, tror han sa två till förutom den som nu är till salu. Dessutom hade några stycken exporteras till England, vet dock inte hur många. Han hade inte kört så mycket med den själv eftersom han byggt en större som han körde från åt sig själv. En annan intressant sak var att prototypen, om jag fattade rätt, ägdes av pappa till en kompis åt mig, det kom jag fram till då Arne tipsade om en som skulle ha kört mer med maskinen än Arne själv, han tipsade dock om farfar till min kompis men maskinen hade vandrat vidare till nästa generation i släkten. Hur som, kvällen har gett några svar men det vore fortfarande roligt att höra om nån fler vet av nån fler maskin i landet. Och jag är fortfarande sugen att köpa den som är till salu!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjömab stegmatare

Fredrik Reuter  
#410802 Hej,
Blev det affär på Sjömabs stegmatare @valfridsson?
Om så, lägg gärna upp lite bilder på maskinen, det är nog en hel del som är intresserade att se hur den ser ut!

Avatar Fallback

Re: Sjömab stegmatare

Valfridsson  
#410826 Hej
Nä det blev ingen affär, kom inte riktigt ihåg varför men tror att den kändes för dyr. Däremot köpte vi en Niab 1501 strax efter så en processor blev det till slut.
Jag såg dock en likadan Sjömab på Blocket i veckan som gick och även en Sjömab buskröjare, båda verkar dock sålda för jag hittar inte annonserna nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sjömab stegmatare

FelixF  
#497362 Halloj morfar har en sjömab stegmatare till salu i näsåker ifall det är intressant.

Lars nås på 0703447845

/ Felix

Användarvisningsbild

Re: Sjömab stegmatare

Bax  
#606061 Trådlyft, för nu är den på Blocket ser jag.

Avatar Fallback

Re: Sjömab stegmatare

Hanses_Enånger  
#606160 Svårt att se på blocketbilden men vrider den sig så att kapen kommer vid högrra hjulet på traktorn?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).