Gallring

Leveransvirke, leveransbestämmelser.

10 inlägg 5249 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Leveransvirke, leveransbestämmelser.

Trånshult  
#606046 Jag håller på att ta hand om barkborreträd och naturligtvis är det i den gamla grova skogen.
Jag vet inte vad jag skall aptera det grövsta. Jag har ett par som är 110 cm i rotskäret. går de som
massaved eller bränsleved eller blir det vrak. Det ligger även ett par grova gamla aspar 80-100 cm
. De har legat några månader men fortfarande gröna. Bränsleved eller vrak?? Inga älgar har varit framme.
Jag har letat på nätet efter sortimentsbestämmelse men inget hittat. Någon som kan hjälpa mig?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Leveransvirke, leveransbestämmelser.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606053 Det grova måste du lägga i specialmassaved, Södra har ett sortiment för allt med maxdia över 70 cm. Asparna går som bränsleved, om de håller ihop att lyfta med bilkranen.

Har du tur kan granarna som inte är för grova gå som massaved sortiment 1600, får du lite extra för det.

Avatar Fallback

Re: Leveransvirke, leveransbestämmelser.

Trånshult  
#606075 Tack! Har inte haft råd med att vara medlem i Södra. Just nu förhandlar jag med Sydved som verkar ha
ganska acceptabla priser. Jag får kolla hur de har det med specialmassaved över 70. Asparna blir helt klart
bränsleved. Det är ju präktiga grenverk på dem, det kanske går att få ut lite bränsleved ur dem också som inte
är alltför krokigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leveransvirke, leveransbestämmelser.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606104 Se upp med bitar över 70 i vanlig massaved. En sån och en hel bilbunt blir vrakad.

Användarvisningsbild

Re: Leveransvirke, leveransbestämmelser.

Tonyfrånurskogen  
#606127 Till södra så ska man anmäla stock över 70 i massaveden så lägger dom av dessa separat och klyver. Vad jag fattat det som och inget blir vrakat.

Användarvisningsbild

Re: Leveransvirke, leveransbestämmelser.

ananders  
#606134
Tonyfrånurskogen skrev:Till södra så ska man anmäla stock över 70 i massaveden så lägger dom av dessa separat och klyver. Vad jag fattat det som och inget blir vrakat.


Barrmasaved som är grövre än 70 cm i diameter ska till Södra anmälas som "grov barrmassaved" och betalas med ett lägre pris. Blandas 70+ i den ordinarie barrmassan blir stuven vrakad.

Användarvisningsbild

Re: Leveransvirke, leveransbestämmelser.

Tonyfrånurskogen  
#606135 Ja och dom kan läggas på toppen av den vanliga högen och läggas separat för klyvning? Så har jag hört.

Användarvisningsbild

Re: Leveransvirke, leveransbestämmelser.

ananders  
#606136
Tonyfrånurskogen skrev:Ja och dom kan läggas på toppen av den vanliga högen och läggas separat för klyvning? Så har jag hört.


Den informationen jag har fått är att det är absolut noll tolerans mot övergrovt i barrmassaved.

Avatar Fallback

Re: Leveransvirke, leveransbestämmelser.

Trånshult  
#606154 Det verkar ju som om det bästa är att kapa 3-metersbitar och skicka dom som bränsleved. Det är ju inga mängder
men det är ju en skillnad mellan 370 och 250, smålänning som man är. Men det är ju bättre än att få det vrakat.
Gick in på Södras hemsida och fann där att trots att man inte är medlem kunde jag nu få ut deras priser och
sortimentsregler. Massaveden betalas med 310 och grovmassaveden med 260. Det görs inget avdrag om grovmassaveden understiger
10 fub om den totala massaveden överstiger. Det är en djungel med priser och bestämmelser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leveransvirke, leveransbestämmelser.

Tralsmo  
#606155 Över 70cm grovt i massaveden ä mätningsvägran.
Vi lägger det särskilt jämte vältan så timmer chauffören kan hålla isär det.
Alternativet är bränsle ved.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).