Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80861 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605975 Jag kör i stort sett bara med Oerlikon spezial. Brinner lungt och fint fast jag vill köra med mycket ström. 4,0 och 170A i likriktarn är fantastiskt att svetsa med. Tycker inte om OK:s tomtebloss 48.00.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JensSkoog  
#605976
Ai, det var billigt mot vad jag får ge här - nästa
gång i Sverige blir det elektrodshopping :wink:

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Bosse1  
#605978 Plasmaskärare och "ekonomiplåt" suveränt, man skär genom bägge plåtarna och svetsar kant i kant.

Fick ett tips av en gammal svetsare att använda pappdistanser när jag renoverade gödselskrapor i en utgödsling.de brann upp och skapade lite glapp så de kunde röra sig.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#605993
Erre skrev:Vill slå ett slag för en pinne som heter Oerlikon spezial.

Är en dubbel mantlad elektod som kräver mindre ström och återantänder lättare än ok 48 an.


Har dålig koll, jag bara svetsar och laddar på tills det sitter fast så dessa kanske vore nåt för mig. Är det nån typ av allroundelektrod som funkar till lite av varje? Går den bra vertikalt? Blir det en hård svets eller mera seg?

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#605994 Konstig fråga så här på kvällen. Finns det mig tråd som blir till slagg? Samma som mma svetsar? Hade ingen aning om det. Tror inte på det jag sett på internet.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Bert1  
#605995 Rörtråd finns som slaggande men jag har ingen aning om varför för du kör ändå med gas

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#605999 Titta på detta kör med två slangpaket.
Ser inte ut som dom kör med gas om ni tittar på rök gaserna. Kör med 16 min/l hemma i gashylsa och det syns.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Bert1  
#606013 Finns kanske olika men den gången jag svetsade med slaggande rörtråd så var där gas med
Själv brukar jag inte ha mer än 8l/m när jag svetsar

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#606023
Ent skrev:Har dålig koll, jag bara svetsar och laddar på tills det sitter fast så dessa kanske vore nåt för mig. Är det nån typ av allroundelektrod som funkar till lite av varje? Går den bra vertikalt? Blir det en hård svets eller mera seg?


Ja den går att svetsa i alla lägen.
Den är inte lika tålig som 48 an i sträng kyla och har några % sämre förlängning.
Tror det är ca 4%

Fördelarna är
Svetsar bättre på lägre ström.
Tänder lättare
Nappar inte lika lätt
Funkar bättre vid större spricklagning då den inte kräver så mycket ström så bygger den inte in lika mycket värme = blir mindre spänningar.

Tycker den är en riktigt bra allround pinne för hemma svetsaren

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Cat554  
#606119
fendt311 skrev:Konstig fråga så här på kvällen. Finns det mig tråd som blir till slagg? Samma som mma svetsar? Hade ingen aning om det. Tror inte på det jag sett på internet.

Om du skal ha en sterkere mig-svets, så anvender du rørtråd med legeringemner inuti. Jeg bruker OK 15.14, Den ger svets som er sterk som basisk elektrod, eks. OK48.00 eller 48.15. Det vil si at det er fullgod svets i ST355 stål. Denne skal ha gass, da det ikke er gassdanner i tråden, -kun legeringselementer.
Tråden med gassdanner er svakere i avsettet, knappt som massivtråd. Det blir slagg på den slik som på filmen, som løsner lett.
Tråden krever en del strøm og passer fra 6 mm gods og oppover.
OH

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Cat554  
#606123 När man svetsar på järnbord och ute går det inte att slipa av elektroden som på betonggolvet innebär ett onödigt knackade på arbetsstycket innan start av ljusbåge. Sen när man lägger ner pinnen och handtaget blir det alltid kontakt med bordet. Då minsann tänder svetsen både fort och bra.
Lösningen heter startplatta enligt nedan, skruva fast en bit av ett sandpapper och lägg ner handtaget med pinne på plyfan istället för direkt på bordet. Sedan stryker du elektrod på sandpapper innan du börjar svetsa, tänder perfekt.

1578597404_20200109_103934.jpg


Et annat tips er att anvenda tummen med goda svetshanskar på. Da får du av passande så att elektroden tender lett.
OH

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erica  
#606143
Den här snubben är nog lite väl kreativ då han troligen jobbar på ackord , han lägger rotsträng med ena handen samtidigt som han lägger toppsträng med den andra
Hursomhelst så är det åt helvete , för mycket värme in i grundmaterialet , och man kan ändå inte svetsa såhär med bra resultat iaf
Tråden han använder är troligen en så kallad självskyddande rörtråd som ryker som fan. jänkare kör rätt mycket med denna tråd har jag hört ,men här används det inte mycket

fendt311 skrev:Titta på detta kör med två slangpaket.
Ser inte ut som dom kör med gas om ni tittar på rök gaserna. Kör med 16 min/l hemma i gashylsa och det syns.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tralsmo  
#606148
fendt311 skrev:Konstig fråga så här på kvällen. Finns det mig tråd som blir till slagg? Samma som mma svetsar? Hade ingen aning om det. Tror inte på det jag sett på internet.



Ja svetsar med sån tråd på min stora migsvets.
Ser ut som pinnasvets med slagg som man får knacka bort.
Köpte 10 rullar för nåra år sen när ja renoverade ett par band.
Ska motsvara pinnasvetsning sägs det å ja tycker nog att det funkar bra.

Sägs att den tråden finns att köpa utan att slagga nu.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tralsmo  
#606150 Blanda inte ihop gaslös tråd med den slaggande som motsvarar pinne. Helt olika tråd.

Har kört lite med den här gaslösa som ja använde mobilt för å slippa tuben. Helt värdelös.
Använder inte den längre.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#606151
Tralsmo skrev:
fendt311 skrev:Konstig fråga så här på kvällen. Finns det mig tråd som blir till slagg? Samma som mma svetsar? Hade ingen aning om det. Tror inte på det jag sett på internet.



Ja svetsar med sån tråd på min stora migsvets.
Ser ut som pinnasvets med slagg som man får knacka bort.
Köpte 10 rullar för nåra år sen när ja renoverade ett par band.
Ska motsvara pinnasvetsning sägs det å ja tycker nog att det funkar bra.

Sägs att den tråden finns att köpa utan att slagga nu.

Svetsar man den utan skydds gas? Eller använder man blandgas eller ren argon?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).