fre 10 jan 2020, 18:58#605904
För mig lönar sig ej elbil, 400000 i inköp och nytt batteri för 50000 efter 7 år mellan tummen och pekfingret.
Köper loss en ny dacia sandero bensin för drygt 100000, 0,5 lit mil och skatt 400 kr per år.
Då har jag 350000 att handla bensin för, kan köra 35000 mil med bensinpris 20 spänn litern.
Kan jag köpa en Renault Zoe ink. Batteri för drygt 100 papp som dacian ovan räknar jag med 2000 mil per år 1000 lit bränsle dacia sandero årskostnad 20000 ggr 7 år 140000kr, då ger Zoe vinst.
Nu ingår ej batteri i Zoe kostar 80000 plus bilen 300000 plus nytt batteri 7 år senare, tot 480000 på 7 år.
Som föregående talare sporde, elbilens tid är ej nu.
Dieselbilar kommer nog att utrota sig själva, dyrare i skatt och inköp, dyrare bränsle, komplicerad konstruktion som är svindyr att repa.
En gång i tiden var dieslar ekonomiska, halva bränslepriset och kilometerräknare tröck man in en morakniv i för att bromsa dieselskatten om man nu inte hade navräknare, då tröck man in något kortare.
Körde en Audi 80 tdi tog inget bränsle jämfört med Volvo 240 och Mercedes 300, detta var år 1990.
Nu tar min dacia sandero årsmod 2016 0,5 lit milen som audin gjorde back in the days fast med en tiondel av skatten så allt var inte bättre förr.
Måste skriva några rader om merca också, sista nazisläden jag hade kostade 200000 i inköp begg. och 7800 per år i skatt (290 tdt). Största rackel jag någonsin haft, allt gick sönder och avgasemissioner var alltid 2:a på besiktning.
Tillslut rostade det rätt igenom dörrarna, slumpade den för 5000 på blocket efter några år och lovade mig att aldrig någonsin köpa en merca igen.