Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829063 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#605882
jannee skrev:En god vän till mig köpte i höstas en Mercedes 400 till sin fru.
Med tillval var priset en bit över 650 tkr.
Jag påpekade att skatten/år var hög, över 9 200.
Svaret blev att det ändå var småpotatis gentemot värdeminskningen och om 3 år skulle skatten ändå bara vara styvt 2 000.
Folk som handlar bilar i den prisklassen är ändå ganska okänsliga för 50 000 hit eller dit.
Men köp en Tesla och byt dörrhandtag = en kostnad på 12 000 kronor.
Blir nog inte billigt för andra och tredje hands ägarna av sådana bilar.

Ska ringa och fråga?
Öppettider:
Öppet ⋅ Stänger kl. 20



Telefon: 031-304 56 55

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605900 Gärna de, jag är hes.
Fanns i en artikel i Teknikens Värld där en taxiåkare i Sthlm summerade om + o - i hans mod S och de 48000 mil hans bil gick innan den byttes bort

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Joonsered  
#605904 För mig lönar sig ej elbil, 400000 i inköp och nytt batteri för 50000 efter 7 år mellan tummen och pekfingret.

Köper loss en ny dacia sandero bensin för drygt 100000, 0,5 lit mil och skatt 400 kr per år.
Då har jag 350000 att handla bensin för, kan köra 35000 mil med bensinpris 20 spänn litern.

Kan jag köpa en Renault Zoe ink. Batteri för drygt 100 papp som dacian ovan räknar jag med 2000 mil per år 1000 lit bränsle dacia sandero årskostnad 20000 ggr 7 år 140000kr, då ger Zoe vinst.
Nu ingår ej batteri i Zoe kostar 80000 plus bilen 300000 plus nytt batteri 7 år senare, tot 480000 på 7 år.

Som föregående talare sporde, elbilens tid är ej nu.

Dieselbilar kommer nog att utrota sig själva, dyrare i skatt och inköp, dyrare bränsle, komplicerad konstruktion som är svindyr att repa.
En gång i tiden var dieslar ekonomiska, halva bränslepriset och kilometerräknare tröck man in en morakniv i för att bromsa dieselskatten om man nu inte hade navräknare, då tröck man in något kortare.
Körde en Audi 80 tdi tog inget bränsle jämfört med Volvo 240 och Mercedes 300, detta var år 1990.

Nu tar min dacia sandero årsmod 2016 0,5 lit milen som audin gjorde back in the days fast med en tiondel av skatten så allt var inte bättre förr.

Måste skriva några rader om merca också, sista nazisläden jag hade kostade 200000 i inköp begg. och 7800 per år i skatt (290 tdt). Största rackel jag någonsin haft, allt gick sönder och avgasemissioner var alltid 2:a på besiktning.
Tillslut rostade det rätt igenom dörrarna, slumpade den för 5000 på blocket efter några år och lovade mig att aldrig någonsin köpa en merca igen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#605909
gnisten83 skrev:Gärna de, jag är hes.
Fanns i en artikel i Teknikens Värld där en taxiåkare i Sthlm summerade om + o - i hans mod S och de 48000 mil hans bil gick innan den byttes bort

Provade att ringa. Men verkstaden hade redan stängt. Bil försäljning var öppen. Hade jag frågat en bilförsäljare hade det säkert varit gratis.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#605922
jannee skrev:Till Fendt 311 för genomläsning
https://teknikensvarld.se/48%E2%80%AF00 ... t-problem/

Ja jösses. Tänk om alla kunde läsa allt. Läs allt. Läs inte mellan raderna. Titta hur långt dom bilarna gått. Det står att han köpte sin första tesla 2014. Den gick 48 tusen mil. Står det hur många gånger den dörren öppnades? Nästa köptes 2016. 33 tusen mil. Står det att han bytt dörrhandtag flera gånger på den? Står det vilket dörrhandtag han bytt? Han har köpt sex teslor. Varför köper han teslor när han kostar på att byta dörr handtag för 12000 flera gånger per år???? Läs texten.
Byt ut alla orden tesla modelS. Mot Volvo 240 glt. Byt ut alla orden dörrhandtag tesla modelS. Mot bromsledningar Volvo 240 glt. Han säger ju att det blivit mycket billigare. Men det glömde ni väl att läsa. Läs alltid allt. Tro inte på allt ni läser. För jag lämnade in min Volvo 240 glt förra veckan på Volvo. Bytte alla bromsledningar på den. Den hade gått 48 tusen mil. Det kostade 12000 kronor. Jag tycker det var för jävligt dyrt. Skulle ha lejt någon på skogsforum. Då hade det kostat 1200 kronor. Eller hur.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#605933 Om det nu är så att man ringer tesla på måndag morgon. Frågar vad det kostar att byta dörrhantag på en tesla modelS årsmodell 2016. Om dom då svarar 2500 kronor. Är det då några som far med osanning här på forumet? Är det några som inte kollar upp källfakta först? Eller är det bara avundsjuka så man söker värsta scenario för att nervärdera? Det jag vill komma med i detta inlägg är. Håll er till sanningen. Hitta inte på saker. Inget fel i att skriva att man inte gillar något. Men man ska inte lita på allt man läser på nätet. Man ska inte länka till något om man inte läst allt som är skrivit där. Jag tror inte att man gör allt detta uppsåtligt. Som jag själv gjort många gånger. Läst första meningen, skrikit rakt ut. Sedan visar det sig att JAG har haft helt fel. Gäller inte bara ämne om diselbilar.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605940 Jag hänvisade just till denna artikel och där stod att han bytt flera handtag på sin tesslor och fått betala upp till 12000 för detta.
Nu är handtagen förbättrade och billigare står oxå att läsa

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#605941 Skulle inta alls förvåna mig om HD och Tesla är av samma skrot och korn = amerikansk kvalitet och dyrt. :grin:
Sedan vet väl alla att allt som har med elektronik kostar skjortan och är under utprovning.
Tror inte Teslas provförare som kör hundratals mil/dag öppnar och stänger dörrarna speciellt ofta.
Sedan har du Fendt 311 totalt fel, min BMW, närmar sig 50 000 mil och varken dörrhandtag, elhissar eller gångjärn har krånglat/bytts ut - NÅGON GÅNG.
Även avgassystemet är ORIGINAL och bromsrör = BMW kvalitet.
Däremot bytt diverse framvagnsdelar, alla stötdämpare, skivor och klossar några gånger.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#605948
gnisten83 skrev:Jag hänvisade just till denna artikel och där stod att han bytt flera handtag på sin tesslor och fått betala upp till 12000 för detta.
Nu är handtagen förbättrade och billigare står oxå att läsa

Om jag nu läser vad du skrivit. Att han hade fått byta flera handtag för 12000 kronor? Men det skrev ni inte första gången. Nu skriver du flera. Hur många 10st? 150st? 150 st och bara fick betala 12000 kronor? wow vad billigt. Första gången kosta det 12000 kronor för att byta handtag. Hur ska jag nu förmedla det vidare? ska jag skriva på maskinet att byta 150 st handtag på en tesla kostar 12000 kronor. Eller ska jag förmedla det första alternativet som skrevs? Att byta handtag på en tesla kostar 12000 kronor st?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#605952 Ursäkta om jag är ironisk. Men jag vill bara visa hur fel man kan tolka text. Man måste alltid vara källkritisk.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#605956
jannee skrev:Skulle inta alls förvåna mig om HD och Tesla är av samma skrot och korn = amerikansk kvalitet och dyrt. :grin:
Sedan vet väl alla att allt som har med elektronik kostar skjortan och är under utprovning.
Tror inte Teslas provförare som kör hundratals mil/dag öppnar och stänger dörrarna speciellt ofta.
Sedan har du Fendt 311 totalt fel, min BMW, närmar sig 50 000 mil och varken dörrhandtag, elhissar eller gångjärn har krånglat/bytts ut - NÅGON GÅNG.
Även avgassystemet är ORIGINAL och bromsrör = BMW kvalitet.
Däremot bytt diverse framvagnsdelar, alla stötdämpare, skivor och klossar några gånger.

jannee. Det är jag som har gillat dig.
Lovar du nu att du är helt ärlig vad gäller din BMW. Har du haft den sedan ny?? Hur långt hade den gått när du köpte den annars? Är försiktig nu. Svara ärligt. Tänk om jag känner dig? mycket väl? Nu blir det intressant....

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#605961 Jag betvivlar inte alls att för vissa taxiägare går det med lätthet att räkna hem en Tesla, trots att den är dyr
Kanske samma med en E tron.
Men när något går sönder är det oftast dyrt - djävligt dyrt.
En taxi hinner rulla väldigt långt medans nybilsgarantin fortfarande gäller, men för oss vanliga som kanske inte ens kör 3 000/år?.
Frugan tecknade ett serviceavtal med Audi när hon köpte sin bil.
Hon kör styvt 5 000 mil/år och vid servicearbetena har de korrigerar/uppdateringar som tydligen alltid behövs göras gjorts kostnadsfritt.
Vad som händer efter nybilsgarantin gått ut kanske blir en överraskning (negativ).
Vissa bilmärken har en genomgående hög kvalitet medan andras mer tvivelaktig, upp till var och en att bedöma.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#605979 jaanne Hur tror du dom på skogsforum tänker när du inte besvarar min fråga angående din BMW? Du pratar om din fru och audi. Är du trovärdig? Har säkert sin förklaring. Är väl själv för dålig att skriva fort (pekfingervalsen) tar för lång tid för mig. Om jag personligen inte hade mer tid att svara. Eller måste kolla upp något, som jag blev osäker på. Mitt i en argumentation som jag är delaktig i. Skulle jag skriva och be att få återkomma. Men man kan inte bara haka på något, någon om man inte är någorlunda insatt, påläst, uppdaterad i det man diskuterar. Man kan ha olika menings skiljaktigheter. Visst, många gånger kan en människa fastna i något man läst. Tex bibeln. Som är skriven för många år sedan. Man kan gärna skriva vad man själv tycker och uppfattat vad man läst. Men man måste alltid läsa allt innan man kommenterar. Har läst så många gånger vad tex ulf1 skriver. Svaren som ibland kommer från många (mig själv) är lite skrämmande. "Orkar inte läsa vad du skrivit för du har fel". Visst han har fel. Men han har också rätt många gånger. Precis som oss alla andra människor.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605982
fendt311 skrev:
gnisten83 skrev:Jag hänvisade just till denna artikel och där stod att han bytt flera handtag på sin tesslor och fått betala upp till 12000 för detta.
Nu är handtagen förbättrade och billigare står oxå att läsa

Om jag nu läser vad du skrivit. Att han hade fått byta flera handtag för 12000 kronor? Men det skrev ni inte första gången. Nu skriver du flera. Hur många 10st? 150st? 150 st och bara fick betala 12000 kronor? wow vad billigt. Första gången kosta det 12000 kronor för att byta handtag. Hur ska jag nu förmedla det vidare? ska jag skriva på maskinet att byta 150 st handtag på en tesla kostar 12000 kronor. Eller ska jag förmedla det första alternativet som skrevs? Att byta handtag på en tesla kostar 12000 kronor st?

Jag tycker du ska läsa artikeln jannee så kan du bilda dej en egen uppfattning om antalet dörrhandtag :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).