Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80872 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

axwell  
#605847
stegmaster skrev:
Joonsered skrev:I vilket fall som helst bör man ha både en stor och en liten, skivorna som blivit för små för den stora passar utmärkt i den lilla. Då kan man få ut det mesta.
[

Rekommanderas det att göra så? :???:
Vil minnas jag läst att man inte ska göra det (för att dom större skivorna går med lägre hastighet), för att stora skivorna går för snabbt i en liten maskin och kan sprängas, men jag kanske minns fel?


Så har jag inte uppfattat det; en stor skiva får högre periferihastighet än samma skiva när den fått en mindre diameter.
Antar därför att tex 230-maskiner har färre rpm än tex 125:orna, för att få ungefär samma hastighet med ny skiva i respektive.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Norrtälje  
#605849
stegmaster skrev:Rekommanderas det att göra så? :???:
Vil minnas att stora skivorna går för snabbt i en liten maskin och kan sprängas, men jag kanske minns fel?


axwell skrev:Så har jag inte uppfattat det; en stor skiva får högre periferihastighet än samma skiva när den fått en mindre diameter.
Antar därför att tex 230-maskiner har färre rpm än tex 125:orna, för att få ungefär samma hastighet med ny skiva i respektive.


Börjar man med en tunn 2mm 230 skiva går det utmärkt att låta den fortsätta på en 180 och sen en 115/125 maskin men då alla skydd oftast är borta på en liten 115/125 är det lätt hänt att det åker på en begagnad skiva från en större maskin som börjar bli liten men som dock fortfarande är större än 115/125mm och påfrestningen blir hög på den lilla maskinen som lätt brinner upp.

Annars är det en stor skillnad mellan 115/125 och 230 och då menar jag inte skivornas diameter. Märkeffekt liten maskin 800W, stor 230 maskin full effekt, 2000-2400W.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

axwell  
#605852
Norrtälje skrev:Annars är det en stor skillnad mellan 115/125 och 230 och då menar jag inte skivornas diameter. Märkeffekt liten maskin 800W, stor 230 maskin full effekt, 2000-2400W.


Den effektskilladen behövs för kompensera mot större hävarm på stora skivor, 800W på 115 mm mot 2000W på 230mm är inte så stor som kan ledas till att tro.

Och nej jag demonterar aldrig sprängskydden, justerar däremot vinklarna efter behov och bekvämlighet.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

stegmaster  
#605854 Ja, det er nok jag som minns fel. :oops:
Ser ju at varvet på en 230mm maskin er ca halften av en 125mm, men 80m/s verkar va som gjelder ovsett storlek, så då bordet det ju inte göra nåt vilken maskin man kör med, bara man ser til att skivan kommit ner til rett storlek for den aktuella maskin.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#605860 Kör med 1mm kapskivor med 8mm hål på luftmaskin (geting). Helt suveräna när man håller på med mindre saker. Går väldigt fort att kapa grövre järn också, skivorna slits ner fortare. Slipskivor håller otroligt mycket bättre.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605876

En sån här DeWalt 18V rondell har jag sen några år, helt klart mitt favoritverktyg.
De kostar idag ca 1500kr ex moms naken som på bilden.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#605889
Slurfi skrev:
1578675806_dewalt.jpg

En sån här DeWalt 18V rondell har jag sen några år, helt klart mitt favoritverktyg.
De kostar idag ca 1500kr ex moms naken som på bilden.

Håller med fullt ut. Riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Norrtälje  
#605892
axwell skrev:Den effektskilladen behövs för kompensera mot större hävarm på stora skivor, 800W på 115 mm mot 2000W på 230mm är inte så stor som kan ledas till att tro.

Och nej jag demonterar aldrig sprängskydden, justerar däremot vinklarna efter behov och bekvämlighet.


En intressant analogi skulle kunna vara storlek på motorsågar med samma skärutrustning, saknas effekten blir det till att dutta med sågningen där en stor kraftig såg drar igenom även långa svärd i tjockt virke med nerfilade ryttare.

Demontera skyddet är ett bra tips på 115/125 maskin med navrondell på, jag föredrar en liten maskin med strömbrytare i handtaget, en sån med gummikabel ska det vara, en del riktigt billiga snålar med plastkabel.

Kom på att jag använder en fjärde liten 125:a när jag pinnsvetsar med stålborste på, guld värt och bättre resultat jämfört med slagghammare och handborste.


Mina nybörjartips för att börja slipa och kapa smågrejer rangordnade:

1. Arbetsbänk med stålskiva och skruvstäd (min bänk i stål med körplåt på är mitt bästa och mest använda verktyg).
2. Hörselskydd och visirkombo alternativt hörselkåpor och skyddsglasögon.
3. 125mm navrondell på billig 125 maskin utan skyddet och med brytare i handtaget typ gevärsgrepp.
4. Svetsjacka eller möjligtvis förkläde.
5. 180mm maskin med mjukstart, för både kapskivor och slipskivor.

Notera hur jackan kommer före första kapen, det sparar kläderna men är väl en sån grej som var och en måste lära sig på egen hand. Börja kapa och slipa i fleece är ett bra tips för den som vill lära sig fort :grin:

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Tralsmo  
#605894 Köpte en sån dewalt för nåra månader sen till å putsa knivarna på skördaren(inte ja som kör den).
Provade den ida i skogen
Har massvis med dewalt 18v.
Funkade bra, skulle villja påstå att den är oumbärlig te småjobb. Särskilt där det inte finns 220v.

Hadde en ryobi förut men batteri å laddare va kass på dom. Annars va maskinen bra.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605916
Osynliga slipskivor och borstrondell
Tredje handen
Varm overall


Blev lite inspirerad och gick ut och fotade några grejer jag gillar.
Först de osynliga slipskivorna, helt perfekta vid tunnplåtsarbeten, lite svåra att hitta i handeln bara.
Radialborsten, mkt praktisk men ganska farlig iom att den släpper rostfria strån, lite otrevligt men gör bra jobb.
sedan Den Tredje Handen, egen konstruktion som funkar bra både vid slipning och svetsning
och passar fint på svetsbordet och håller saker stilla länge i konstiga vinklar.
Så en bild på min fodrade overall, jätteskön och behaglig att ha när man skrotar runt i garaget
går inte att jämföra med en vanlig tunn overall.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#605955 Vill slå ett slag för en pinne som heter Oerlikon spezial.

Är en dubbel mantlad elektod som kräver mindre ström och återantänder lättare än ok 48 an.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

JensSkoog  
#605964
Erre skrev:Vill slå ett slag för en pinne som heter Oerlikon spezial.

Är en dubbel mantlad elektod som kräver mindre ström och återantänder lättare än ok 48 an.

Den kan jag ochså varmt rekommendera :-bd
Grabbarna på svetsverkstan till min kompis nekar använda
annat. Och eftersom den är så mycket lätt att återtända, blir
den ochså ekonomisk i användelsen.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Palakangas  
#605965
Erre skrev:Vill slå ett slag för en pinne som heter Oerlikon spezial.

Är en dubbel mantlad elektod som kräver mindre ström och återantänder lättare än ok 48 an.


Vart finns den att köpa?

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Norrtälje  
#605966
Erre skrev:Vill slå ett slag för en pinne som heter Oerlikon spezial.


AWS 7016 tydligen (ESAB OK48 är ju som bekant 7018).

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Erre  
#605974 Här bland annat.

http://verktygsstallet.se/sortiment/sve ... -mm-hylsa/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).