Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829145 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#605627 Däckslitaget beror till stor del på hur man kör men även på fordonets tyngd.
Även dimensionen på däck spelar en betydligt större roll än man anar.
Intressant är att ett däck med ett storlek med 255*35*20 varar ca hälften så länge som ett 225*55*18.
Detta vet jag efter att frugan provat detta på sin Audi, alla däck har varit av exakt samma märke och beteckning.
Enligt Däckia är det ändå olika blandning på gummit beroende på däcksbredd.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#605653

Ja man undrar ju varför den gamla diesel Opeln behövde parkera vid laddstationen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#605773
fendt311 skrev:Tror faktiskt alla här på forumet skulle köpa el-bil om priset på en ny var 150 000. Som hade lång räckvidd och bra comfort. En tesla för 150 000. Skulle ni köpa? Jag tror man bara söker fel på elbilar bara för man inte har dom ekonomiska förutsättningarna. Jag är i varje fall less på att tanka, kolla olja. kom ihåg att priser på drivmedel kommer bara att stiga.
Jag har väldigt svårt att tro att man kommer att förbjuda diesel bilar.

För mig är det mer att kör vad ni vill, men tvinga inte mig att ändra på mig för att ni hävdar något. Vissa elbilsägare typ Tesla är som gamla iPhoneägare. Det finns inga fel och allt annat är fel. Och nu ska vi förbjuda bensin&diesel! Vi skiter i vad ni tycker, men vi tycker att ni är klimatförnekare (hur kan man förneka klimatet?)

Det är denna miljöfrälsningen. Det finns inga fel på elbilar osv.

Klart att fler hade varit intresserade om priset varit något annat. Men nu ska vi tvingas och klart att det råder hög osäkerhet runt begagnade bilar och batterier och vem vill va försökskanin? INTE med min pengar.

Hade introduktionen med elbilar skett utan MP:s hets och tvång, hade nog många haft en annan åsikt. Samt att det blir svårt att enkelt byta ut alla kolvmotorsbilar mot elbilar. Hur ska all laddning lösas?

Ja det finns en del frågor, men vissa vill man inte låtsas om. Det är även denna förblindning som skrämmer oss övriga.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#605776
fendt311 skrev:Tror faktiskt alla här på forumet skulle köpa el-bil om priset på en ny var 150 000. Som hade lång räckvidd och bra comfort. En tesla för 150 000. Skulle ni köpa? Jag tror man bara söker fel på elbilar bara för man inte har dom ekonomiska förutsättningarna. Jag är i varje fall less på att tanka, kolla olja. kom ihåg att priser på drivmedel kommer bara att stiga.
Jag har väldigt svårt att tro att man kommer att förbjuda diesel bilar.


Nej tack även om skräpet vore gratis...
Skulle hellre göra ett sänke av den.....

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605796 Den dagen det finns gott om terränggående, bekväma och driftsäkra elbilar för säg 60-90.000 kr, samt ett välutbyggd snabbladdningssystem, så är det väl läge att börja förbjuda fossilbilar. Men vi är inte där än.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#605797
Hema skrev:
fendt311 skrev:Tror faktiskt alla här på forumet skulle köpa el-bil om priset på en ny var 150 000. Som hade lång räckvidd och bra comfort. En tesla för 150 000. Skulle ni köpa? Jag tror man bara söker fel på elbilar bara för man inte har dom ekonomiska förutsättningarna. Jag är i varje fall less på att tanka, kolla olja. kom ihåg att priser på drivmedel kommer bara att stiga.
Jag har väldigt svårt att tro att man kommer att förbjuda diesel bilar.

För mig är det mer att kör vad ni vill, men tvinga inte mig att ändra på mig för att ni hävdar något. Vissa elbilsägare typ Tesla är som gamla iPhoneägare. Det finns inga fel och allt annat är fel. Och nu ska vi förbjuda bensin&diesel! Vi skiter i vad ni tycker, men vi tycker att ni är klimatförnekare (hur kan man förneka klimatet?)

Det är denna miljöfrälsningen. Det finns inga fel på elbilar osv.

Klart att fler hade varit intresserade om priset varit något annat. Men nu ska vi tvingas och klart att det råder hög osäkerhet runt begagnade bilar och batterier och vem vill va försökskanin? INTE med min pengar.

Men Hema det är ju precis det alla elbilsägare gör. Dom köper elbilar som subventioneras med dina pengar :ymparty:

Elbilar är i princip osäljbara utan subventioner så du kommer att få fortsätta betala elbilarna med dina pengar.

Nog har det funnits stunder då jag har funderat på att ge mig själv en elbil som tjänstebil men jag har tyvärr inte riktigt samvete för det.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#605798 Betalar man 1 000 000 till 1 200 000 för en p-bil (eldriven) spelar 60 000 hit eller dit mindre roll.
Över huvud taget spelar inte skatterna så stor roll för dem som handlar bil i prisklasserna 600 tkr och mer.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#605805
jannee skrev:Betalar man 1 000 000 till 1 200 000 för en p-bil (eldriven) spelar 60 000 hit eller dit mindre roll.
Över huvud taget spelar inte skatterna så stor roll för dem som handlar bil i prisklasserna 600 tkr och mer.


Nej köper du den ny som privatperson så är det en sak men om man som det stora flertalet som kör nya stora personbilar tar den som tjänstebil är skillnaden enorm i förmånsvärde.
Jag satt och jämförde en bra BMW typ 530D med en Tesla 3 och då skiljer det enormt i förmånsvärde varje månad.
Det är en del av alla subventioner som går till Elbilarna.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#605836 En god vän till mig köpte i höstas en Mercedes 400 till sin fru.
Med tillval var priset en bit över 650 tkr.
Jag påpekade att skatten/år var hög, över 9 200.
Svaret blev att det ändå var småpotatis gentemot värdeminskningen och om 3 år skulle skatten ändå bara vara styvt 2 000.
Folk som handlar bilar i den prisklassen är ändå ganska okänsliga för 50 000 hit eller dit.
Men köp en Tesla och byt dörrhandtag = en kostnad på 12 000 kronor.
Blir nog inte billigt för andra och tredje hands ägarna av sådana bilar.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#605861
jannee skrev:En god vän till mig köpte i höstas en Mercedes 400 till sin fru.
Med tillval var priset en bit över 650 tkr.
Jag påpekade att skatten/år var hög, över 9 200.
Svaret blev att det ändå var småpotatis gentemot värdeminskningen och om 3 år skulle skatten ändå bara vara styvt 2 000.
Folk som handlar bilar i den prisklassen är ändå ganska okänsliga för 50 000 hit eller dit.
Men köp en Tesla och byt dörrhandtag = en kostnad på 12 000 kronor.
Blir nog inte billigt för andra och tredje hands ägarna av sådana bilar.

Vilken modell var det som kostade 12000:- att byta dörrhandtag?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#605863 Svårt nu att veta vilken bil man skall köpa. Jag avvaktar. Men ibland kan det va intressant och se hur kapitalmarknaden agerar. Nu är Tesla mer värt GM och Ford ihop! Det visar vilken enorm tro marknaden har på elbilen!

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#605875
Alvarsson skrev:Svårt nu att veta vilken bil man skall köpa. Jag avvaktar. Men ibland kan det va intressant och se hur kapitalmarknaden agerar. Nu är Tesla mer värt GM och Ford ihop! Det visar vilken enorm tro marknaden har på elbilen!


Ja Teslas värdering är verkligen ett skämt. 2019 gör dom ca en miljard $ i förlust och har aldrig under sin är det 16 eller 17-åriga historia visat vinst. Jag tvivlar på att det i moderna historia finns något bolag som har gått sämre.
Svenska Boo.com kom brände väl pengar i paritet med Tesla men Boo försvann i ett moln av skulder efter ett par år. Tesla har varit på börsen i tio år utan att ge aktieägarna annat än skulder.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605877
fendt311 skrev:
jannee skrev:En god vän till mig köpte i höstas en Mercedes 400 till sin fru.
Med tillval var priset en bit över 650 tkr.
Jag påpekade att skatten/år var hög, över 9 200.
Svaret blev att det ändå var småpotatis gentemot värdeminskningen och om 3 år skulle skatten ändå bara vara styvt 2 000.
Folk som handlar bilar i den prisklassen är ändå ganska okänsliga för 50 000 hit eller dit.
Men köp en Tesla och byt dörrhandtag = en kostnad på 12 000 kronor.
Blir nog inte billigt för andra och tredje hands ägarna av sådana bilar.

Vilken modell var det som kostade 12000:- att byta dörrhandtag?

Från början kostade ett handtag på modell s den fantasisumman

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Alvarsson  
#605878 Har ingen anledning att betvivla din uppgifter. Men du missar poängen trots dessa förluster så räknar marknaden med att Tesla är och i framtiden ännu mer bli ett enormt tillväxtbolag därav den mycket höga värderingen.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

fendt311  
#605880
gnisten83 skrev:
fendt311 skrev:
jannee skrev:En god vän till mig köpte i höstas en Mercedes 400 till sin fru.
Med tillval var priset en bit över 650 tkr.
Jag påpekade att skatten/år var hög, över 9 200.
Svaret blev att det ändå var småpotatis gentemot värdeminskningen och om 3 år skulle skatten ändå bara vara styvt 2 000.
Folk som handlar bilar i den prisklassen är ändå ganska okänsliga för 50 000 hit eller dit.
Men köp en Tesla och byt dörrhandtag = en kostnad på 12 000 kronor.
Blir nog inte billigt för andra och tredje hands ägarna av sådana bilar.

Vilken modell var det som kostade 12000:- att byta dörrhandtag?

Från början kostade ett handtag på modell s den fantasisumman

Ska jag ringa och fråga vad dom tar i dag?
Öppettider:
Öppet ⋅ Stänger kl. 20



Telefon: 031-304 56 55

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).