Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

99 inlägg 56762 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

svampbob  
#603608
Camaro1969 skrev:jag köpte stihl dynamic och är helnöjd, de är rätt billiga kring 2000:-

jämfört med huggarstövlar är det en dröm, får se om man kliver ett steg ytterligare i prisstegen nästa gång det blir dags


Mitt första par Dynamic höll bara ett knappt år. Lädret sprack i sömmen. Fick ett nytt par som nu har hållit ett par år. Slits mindre när jag mest sitter inne i en maskin :d

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Raggarö  
#605462
Raggarö skrev:
Rup-riset skrev:
Henrik- skrev:Har haft mina stihl en hel del nu och är fortfarande nöjd. Det jag saknar är en hälla bak, när kängan ska tas på.


Jag använder alltid ett ordentligt skohorn å det fungerar kanon men det är lite trångt att få ner foten.



Ungefär halvvägs mellan reflexen och sulan finns det en "hälla" som jag funderat lite över funktionaliteten på. Jag har provat med en stropp igenom hällan, det fungerade sisådär hemmavid men det var en "kvistfälla" i skogen så den åkte väck. Jag hade tänkt maila Stihl och fråga, nu blev jag påmind.......återkommer om jag får svar.

Raggarö


Edit: Inget svar från Stihl ännu 😡

Jag tröttnade och tillverkade en egen konstruktion (från skrotlådan).

Stång: Diameter 9 mm, tillplattad till 6 mm där den går genom hällan.
Övriga längder: Handtag 130 mm, mellandel 280 mm, tillplattad del 90 mm ( Allt format som ett Z)

Ovanstående grejemoj duger till hemmaplan, både för avtagning och påsättning av kängorna, det löser inte problemet i skogen....... Det får bli nästa uppfinning 8)

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Joonsered  
#605765 Kör med vanliga kängor jalas 1878 med blixtlås samt inlägg som är gjorda efter min fot, varma, sköna och hållbara.

Kängor som ska snöras går bort, en kvarleva från 1800 talet.
Skitkul att ha snörkängor när man kommer på att man glömt mobilen i sängkammaren efter man gått i lervälling till bilen.

Om någon har möjlighet att tipsa mig om huggarkängor med dragkedja så är jag tacksam, har inte hittat några.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Pamf  
#605787 Haix har minst en modell med sågskydd o dragkedja

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Ent  
#605795 Ända sedan åren i montagesvängen har jag undvikit arbetskängor med dragkedja. Det är det första som går sönder, plus att det är svårt att förhindra att det kryper in vatten där. Men, vi har alla olika preferenser och tur är ju det🙂Om man remmar kängorna lite lagom så behöver man inte knyta upp dem när de ska av eller på, och de sitter bra ändå.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Joonsered  
#605806 Tack för tipset om haix, ska genast undersökas.

Har själv jobbat med service och slitit på dessa jalas i 6 år, de verkar oförstörbara.
Nu har jag börjat mer i skogen så det blir annan typ av slitage som ev. nöter ut skorna snabbare.

Är egentligen stövelmänniska men när man nu jobbar mer i kylan funkar stövlar sämre.

Sedan blir det hårt slitage på stövlar som får torrsprickor, måste bytas frekvent.
Sprickorna blir på båda sidor där gummit böjer sig direkt efter tårna, mekanisk utmattning :x

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

valtra mega  
#605856 Dragkedjorna i jalas kängorna håller inte att gå i skogen med höll några månader att gå till huggaren i skogen

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

alias  
#605857
Joonsered skrev:Tack för tipset om haix, ska genast undersökas.

Har själv jobbat med service och slitit på dessa jalas i 6 år, de verkar oförstörbara.
Nu har jag börjat mer i skogen så det blir annan typ av slitage som ev. nöter ut skorna snabbare.

Är egentligen stövelmänniska men när man nu jobbar mer i kylan funkar stövlar sämre.

Sedan blir det hårt slitage på stövlar som får torrsprickor, måste bytas frekvent.
Sprickorna blir på båda sidor där gummit böjer sig direkt efter tårna, mekanisk utmattning :x


Kan upprepad behandling med siliconspray motverka utvecklandet av torrsprickor?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Joonsered  
#605858
valtra mega skrev:Dragkedjorna i jalas kängorna håller inte att gå i skogen med höll några månader att gå till huggaren i skogen


Låter inte alls bra, jalas är ju inte direkt billiga heller......

Det blir omvändelse under galgen för undertecknad då, andras erfarenheter måste tas på allvar, man är ju inte politiker.
Men jag hade gärna haft politikerlön.

När jag drar igång rejält med elstångsågen i röjskogen lär jalas få bekänna färg, pajar kängorna i blixtlåset efter ett tag vet man vad som gäller, skohorn och bängel varje morgon, förmiddagkaffe, lunch, eftermiddagskaffe samt hemkomst.

För övrigt har jag inte hittat haix huggarkängor med blixtlås, kanske utgått ur sortiment :|

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

valtra mega  
#605906 Köpte jalas 1822 stövlar istället inga dragkedjor som går sönder när man går i skogen och vid skogsarbete med såg använder jag sthil ranger gtx kängor behövs inga skohorn för att få på dom

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605923 Det ska finnas huggarkängor med BOA-system, dvs man stänger skodonet med en "ratt" som spänner en tunn vajer som i sin tur stänger skodonet framtill. Hoppas ni förstår och förstår ni inte googla på BOA.
Tyvärr har jag själv inga huggarkängor med BOA men skulle gärna ha det. Minns inte heller vilket fabrikat det var som har det men det går ju att leta fram.

Jag har vanlig snörning i mina kängor men är trött på att snöra upp kängorna när jag, som någon skriver, klivit ut i lersörjan och kommer på att jag glömt något inne. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

svampbob  
#605927 Jag har broddar i mina snörskogskängor så när jag har glömt mobilen så får jag krypa på knä för att hämta den.

Avatar Fallback

Re: Huggarkängor

Joonsered  
#605937
alias skrev:
Joonsered skrev:Tack för tipset om haix, ska genast undersökas.

Har själv jobbat med service och slitit på dessa jalas i 6 år, de verkar oförstörbara.
Nu har jag börjat mer i skogen så det blir annan typ av slitage som ev. nöter ut skorna snabbare.

Är egentligen stövelmänniska men när man nu jobbar mer i kylan funkar stövlar sämre.

Sedan blir det hårt slitage på stövlar som får torrsprickor, måste bytas frekvent.
Sprickorna blir på båda sidor där gummit böjer sig direkt efter tårna, mekanisk utmattning :x


Kan upprepad behandling med siliconspray motverka utvecklandet av torrsprickor?

MVH
Alias


Har provat med silikon och glycerol men det nöter ändå igenom tyvärr. Brukar beställa nya vinterstövlar i juli månad enda chansen att få storlek 44, drygt 500 på billigaste internetsidan. På vintern kostar samma stövlar 900 kr och finns garanterat bara kvar i 41 och 47 som storlekar.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

plax  
#605943 För övrigt har jag inte hittat haix huggarkängor med blixtlås, kanske utgått ur sortiment :|[/quote]
1578686406_screenshot_20200110-215739_chrome.jpg


Här är haix känga med dragkjed och klass2 sågskydd.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkängor

Granstorp  
#605947 Ingen som provat Hylte-Lantmäns nya huggarkänga Genzo Lavoro Elite?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).