Verkstan

Enkla svets och kaptips

324 inlägg 80886 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enkla svets och kaptips

Joonsered  
#605759 Hej tänkte infoga några enkla svetstips, är långt ifrån expert men kanske finns det något matnyttigt.

Använd personligt skydd, har sett många youtubevideor där man struntar i det mest basala, varför?
Machostuk möjligtvis men man blir lika döv och blind i alla fall. Just vid slaggning har jag fått en del skit i ögonen i onödan pga slarv med ögonskydd. Tinnitus kommer som ett brev på posten utan hörselskydd och så får du fixa hörapparat i 60 års åldern.



Gillar att slippa böja mig alltför mycket när det inte behövs så ett svetsbord är fort tillyxat. Hittade ett gammalt rörskruvstycke i gömmorna, perfekt vid kapning och slipning av smådetaljer.



Är ingen expert på svetsar men har fått bra resultat med en kempak 200 efter år värdelösa svetsfogar med nämd maskin.
Felet var att jag använde elektroder för växelström i en likströmsmaskin, tur att försäljaren påpekade detta när jag fick slut på de förhatliga esab 43.32.



Om man är duktig kan man svetsa tunt gods med grova elektroder, jag är värdelös på detta.
Men det fina i kråksången är att det finns tunna och lättsvetsade elektroder som storfräsarna rynkar näsan åt, "man får ju byta tråd så ofta".
Kör frekvent med esab 48.00 i storlek 1,6 till 2 mm, perfekt för punktning och tunnplåt. Behöver man fylla mer kör jag med 2,5 eller 3,25. Jag börjar inte punkta med en 3,25mm på 130A men det är inget fel att avsluta med denna elektrod om det är nog tjockt. Blir det ett hål var det inte lämpligt men det vet man först efteråt.



När man svetsar på järnbord och ute går det inte att slipa av elektroden som på betonggolvet innebär ett onödigt knackade på arbetsstycket innan start av ljusbåge. Sen när man lägger ner pinnen och handtaget blir det alltid kontakt med bordet. Då minsann tänder svetsen både fort och bra.
Lösningen heter startplatta enligt nedan, skruva fast en bit av ett sandpapper och lägg ner handtaget med pinne på plyfan istället för direkt på bordet. Sedan stryker du elektrod på sandpapper innan du börjar svetsa, tänder perfekt.



Esab 48.00 ger fula svetsar men sitter bra på både olja, galv och rost. Försöker slipa bort det mesta skiten innan svetsning. Kanske går det att få bättre men för mig är det nog bra.



Ett par billiga tvingar underlättar.



En plåtburk för att fimpa pinnar i är aldrig fel.
Annars kan man strössla dem utanför garaget och se hur länge det dröjer innan man får punktering, ett klart sämre alternativ.



Använder gärna hål, muttrar och skruv för att fixera ej permanenta fastsättningar typ stödben, justerbara hållare etc.
Visst funkar det med vanlig mutter men prova gärna flänsmuttrar istället, mer plats för svetsfog och mindre risk att svetsa fast skruven.



Tills sist lite om kapning och slipning. Troligtvis blev det fel när man döpte dessa maskiner, benämns som vinkelslipar alltså går det inte att kapa med dem enligt logik. Orden gräsklippare och motorsåg förklara användningsområde, vinkelslip blir bara förvirrande.
Så jag benämner dessa välljudande maskiner med ordet rondell vilket för övrigt cirkulationsplats i trafik också hette innan någon byråkrat skulle döpa om dessa i onödan. Så egentligen skulle man kanske kalla maskinerna för handrondell men övrig meningsbyggnad brukar förklara vad det rör sig om.
I vilket fall som helst bör man ha både en stor och en liten, skivorna som blivit för små för den stora passar utmärkt i den lilla. Då kan man få ut det mesta.
Slipar mest med den lilla, kommer åt bättre men det har säkert de flesta redan räknat ut.
Obs ! Bär aldrig rondell i sladden men även detta har väl de flesta räknat ut efter första sladdbytet.
Den stora aeg:n är 35 år gammal och väl plågad av undertecknad, funkar än. Kvaliteeeet 8)





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Bängan  
#605774 Lysande! Startplattan skall definitivt testas. :-bd

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

tallen100  
#605780
Joonsered skrev:Bär aldrig rondell i sladden men även detta har väl de flesta räknat ut efter första sladdbytet.
Den stora aeg:n är 35 år gammal och väl plågad av undertecknad, funkar än. Kvaliteeeet 8)

1578597403_20200109_102010.jpg

Och undvik att kapa av sladden, lätt hänt när man
Stänger av och lägger i från sej den innan skivan stannat :d
Har ja hört :wink:

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Avslutat-02  
#605781 En svetshjälm är bra grejer, man kan använda båda händerna när man har en sådan...

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Seb macahan  
#605782 Ett annat tips om man ska lägga lite finare svetsar (och egentligen alltid) förvara elektroderna inomhus i uppvärmt utrymme. Inte i ett kallt garage där de suger åt sig fukt. Sedan tycker jag att vikten av att göra rent borde belysas mer, och rent är rent inte med olja färg och rost. Hade alla följt det hade världen och livet med begagnade maskiner sett mycket bättre ut........
Och när vi ändå är inne på tips, ett lite kul tips om man dragit av en gänga långt ner i ett hål som man inte kommer åt (och inte har mejselektroder som fungerar på samma sätt). Blötlägg elektroden till du ser att den dragit åt sig vatten. Tejpa eltejp runt hela elektroden, vrid upp strömmen på max, ha god jordning. Mata sedan ner elektroden med full kraft (snabbt) mot den avdragna gängan/bulten. Funkar förvånansvärt bra.
Man får givetvis slå en ny gänga alternativ Helicoil gänga efter man brotschat rent.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

fendt311  
#605784
vinterrojarn skrev:En svetshjälm är bra grejer, man kan använda båda händerna när man har en sådan...

Håller helt med. Har en 3M svets hjälm helt suverän.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Avslutat-02  
#605786 Köpte en på biltema, tänkte jag skulle se vad det var för grej,,, ångrar mig ej..
Slippa svetsblink är underbart. :-bd

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Norrtälje  
#605792 Bra initiativ, jag gillar också att jobba med vinkelslip och har så lite allmänna tips men också till dig personligen, den stora ser ut som en 180 kap och den kan du pensionera tycker jag då det finns nyare 180 kapar som är betydligt mindre och med mjukstart. Finns ju 230kapar med den storleken och det är ett bättre val. För små arbeten kör jag med 180 kap och 2mm skiva sen 125 navrondell ligger bredvid (10-pack rondeller finns på nätet billigare än på byggvaruhuset) också inkopplad så jag skiftar till den för finslipning och gradning. Slipar ofta nu i svetsjacka efter att förstört så många kläder och jackor och med ett ordentligt visir/hörselskyddkombo, då kommer man nära med ögonen och kan också slipa i alla vinklar. Jobbar på bord med tjock stålskiva och fixerar i skruvstäd.

Lite större jobb är en trestegsprocess med först 230kap 2mm sen 180slip sen 125navrondell. Tre maskiner alltså. Ett fast flervägsuttag nära till hands är att rekommendera. 230 skivan kan vandra ner till 180 maskinen när den blivit lite sliten. 180 slipskiva är en fröjd att avverka med sen putsar man det sista och rundar hörn med 125 rondellen. Ett annat tips är med 180 kap med slipskiva, ta inte bort originalskyddet som brukligt på en liten 125:a utan låt det sitta, bra som stöd vid slipning längs med raka stycken. Ligger på rakt som en fräs.

Och införskaffa en hjälm kan du väl göra, du förtjänar den nya teknologin och det är inte längre dyrt. Med ställbar bländning i en hjälm typ 5-10 kan man både skära med lite plasma på låg bländning, värma med gas eller svetsa tjockt med olika maskiner på hög ström och mörk bländning.

Pinne tycker jag också är kul men jag har bara en enfas inverter, kör oftast med 6013 och 7018 där det är större krav på fogen men även där vill jag lägga roten med 6013. Skrapar rent 7018 före nytändning på en handfil men ska prova att ta en bit marksten tillhands.

Undrar bara vad alla i U-länderna svetsar med för pinnar som glöder så fint och punktar så lätt? tror det är 6010 eller 6011 med cellulosahölje, det ser ju skitenkelt ut, pinnen tänder jämt och glöder länge, punktsvetsning ser ut som enkel lödning, punktsvetsning idag föredrar jag MIG helt klart men ska försöka prova någon gång, kanske kan man punkta bra med dessa U-lands elektroder sen foga med mer "riktiga" elektroder. Att plocka fram invertern är ju lätt så jag skulle vilja klara mig bara på pinne och låta MIGen få stå när tid finns. Pinne är ju förutom väldigt lärorikt också väldigt ekonomiskt 👍

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Ent  
#605794 Bra tråd, blir till att följa 👍.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

TimmberJack  
#605807 Kul tråd detta , har svetsat i en del år så bas kunskap finns, men som sagt blir man aldrig fullärd . Start plattan var ett kanon tipps . Tänk vad många gånger man svurit åt elektrod helvetet inte vill tända o man försöker hacka hål i golvet med den. En enkel billig lösning på problemet. Ska följa noga o suga i mig lärdom från tråden . O med tiden kanske även jag kan bidraga med något nyttigt

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

Joonsered  
#605809 Tack för feedback, tänkte lägga in tipset att stanna rondellen mot slipobjektet innan man lägger ner den, spar både rondell och fingertoppar.

Har elektroder i skåp varmgarage normalt. Svetsar jag ute så tar man ut uppskattad förbrukning av elektroder, om det blir kvar några stoppar jag inte tillbaka dessa i orginalkartong. Jag lägger dessa överblivna i en extrakartong ovanpå orginalkartongerna.

Svetshjälm med autoglas vore trevligt och en rondell 230 mm skulle sitta som smäcken.
Men jag svetsar ej så frekvent, det blir att nöta ut bef. material.

Mejselelektrod med hjälp av vatten och eltejp har jag inte prövat, får checka det.
Körde med spec. skärelektroder när jag ”borrade” ungdjursstängsel innan galvning, funkade perfekt.

Skulle gärna införskaffa batteridriven liten rondell för slipning och akutkap ute i skogen men behovet överväger ej investeringskostnad :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

Vardon  
#605813 Batterirondell är oerhört smidigt och jag använder den väl så mycket. Inget att kapa u-balk men småjobb i verkstaden etc

Har dessuton kapskiva i bänkslipen oerhört smidigt för småjobb.

Avatar Fallback

Re: Enkla svets och kaptips

TimmberJack  
#605816 Kommer ihåg när jag började svetsa ..... att inte stressa iväg med elektråden, fogeen ser större ut än den är pga slagget , o jag hade en tendens att hålla andan när jag svetsa, gick ganska bra med 2,0 men när man kom upp till 3,25 or kippa man efter luft.

Har gärna två små rondeller en med kap skiva o en med slipskiva . Kör jag tin plåt har jag gärna fiberrondel istället för slip.

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

stegmaster  
#605840
vinterrojarn skrev:En svetshjälm är bra grejer, man kan använda båda händerna när man har en sådan...

Håller helt med. :-bd
Skulle nästan säga att det er det första man skulle köpa, er så otroligt mycket smidigare att kunna använda båda händer.
Får ju helt ok grejor för 1000-2000kr.
Jag får lite nu och då svetsa på dessa vedstativen vi har, och det er rejält tynnt gods har forsökt lenge med 2,0mm pinnar even med dessa er svårt utan att brinna hål, så numera kör jag med 1,6mm och typ 30amp, och då funkar det. (för en amatör).
Svetsbord verkar trevligt, men själv svetsar jag bara utomhus, så vet inte om jag vil da detta ståande utanför huset (er ju inte direkt vackert och kommer vel rosta), så jag brukar ligga på asfalt eller betong och arbeta fast det inte er optimalt.

Själv har jag denna, som kostade prikk 1000kr. (Kan rekommanderas, med stort och fint synsfelt, och kan användas til alt. )

Bild


Har denna svetsen.
Bild


Och denna plasma. (Har fått lagt en trumma med luftslang ut igjenom garage väggen från kompressoren, så det går snabbt att komma igång, dessutan veldig smidig til alt annat luftarbete, typ fylla däcken, blåsa rent filter och likn.)

Bild
,


Slipar har jag 3stk 125mm och 1 stk 230mm med sladd och 2stk 125mm på batteri.
Har bara 1 fas, så får hålla mig med prylar som klarer sig med det.
Det går mest i Telwin och Ryobi prylar, med några undantag, lagom för en amatör som bara använder prylarna lite nu och då. 8)
Har en 165amp gassvets ochså, men den använder jag nästan aldrig, då den väger typ 70kg och får stå i källaren, men där gillar jag inte svetsa, med mycket bensin och olja bara några meter bort. :-ss

Användarvisningsbild

Re: Enkla svets och kaptips

stegmaster  
#605843
Joonsered skrev:I vilket fall som helst bör man ha både en stor och en liten, skivorna som blivit för små för den stora passar utmärkt i den lilla. Då kan man få ut det mesta.
[

Rekommanderas det att göra så? :???:
Vil minnas jag läst att man inte ska göra det (för att dom större skivorna går med lägre hastighet), för att stora skivorna går för snabbt i en liten maskin och kan sprängas, men jag kanske minns fel?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).