tor 09 jan 2020, 21:34#605759
Hej tänkte infoga några enkla svetstips, är långt ifrån expert men kanske finns det något matnyttigt.
Använd personligt skydd, har sett många youtubevideor där man struntar i det mest basala, varför?
Machostuk möjligtvis men man blir lika döv och blind i alla fall. Just vid slaggning har jag fått en del skit i ögonen i onödan pga slarv med ögonskydd. Tinnitus kommer som ett brev på posten utan hörselskydd och så får du fixa hörapparat i 60 års åldern.
Gillar att slippa böja mig alltför mycket när det inte behövs så ett svetsbord är fort tillyxat. Hittade ett gammalt rörskruvstycke i gömmorna, perfekt vid kapning och slipning av smådetaljer.
Är ingen expert på svetsar men har fått bra resultat med en kempak 200 efter år värdelösa svetsfogar med nämd maskin.
Felet var att jag använde elektroder för växelström i en likströmsmaskin, tur att försäljaren påpekade detta när jag fick slut på de förhatliga esab 43.32.
Om man är duktig kan man svetsa tunt gods med grova elektroder, jag är värdelös på detta.
Men det fina i kråksången är att det finns tunna och lättsvetsade elektroder som storfräsarna rynkar näsan åt, "man får ju byta tråd så ofta".
Kör frekvent med esab 48.00 i storlek 1,6 till 2 mm, perfekt för punktning och tunnplåt. Behöver man fylla mer kör jag med 2,5 eller 3,25. Jag börjar inte punkta med en 3,25mm på 130A men det är inget fel att avsluta med denna elektrod om det är nog tjockt. Blir det ett hål var det inte lämpligt men det vet man först efteråt.
När man svetsar på järnbord och ute går det inte att slipa av elektroden som på betonggolvet innebär ett onödigt knackade på arbetsstycket innan start av ljusbåge. Sen när man lägger ner pinnen och handtaget blir det alltid kontakt med bordet. Då minsann tänder svetsen både fort och bra.
Lösningen heter startplatta enligt nedan, skruva fast en bit av ett sandpapper och lägg ner handtaget med pinne på plyfan istället för direkt på bordet. Sedan stryker du elektrod på sandpapper innan du börjar svetsa, tänder perfekt.
Esab 48.00 ger fula svetsar men sitter bra på både olja, galv och rost. Försöker slipa bort det mesta skiten innan svetsning. Kanske går det att få bättre men för mig är det nog bra.
Ett par billiga tvingar underlättar.
En plåtburk för att fimpa pinnar i är aldrig fel.
Annars kan man strössla dem utanför garaget och se hur länge det dröjer innan man får punktering, ett klart sämre alternativ.
Använder gärna hål, muttrar och skruv för att fixera ej permanenta fastsättningar typ stödben, justerbara hållare etc.
Visst funkar det med vanlig mutter men prova gärna flänsmuttrar istället, mer plats för svetsfog och mindre risk att svetsa fast skruven.
Tills sist lite om kapning och slipning. Troligtvis blev det fel när man döpte dessa maskiner, benämns som vinkelslipar alltså går det inte att kapa med dem enligt logik. Orden gräsklippare och motorsåg förklara användningsområde, vinkelslip blir bara förvirrande.
Så jag benämner dessa välljudande maskiner med ordet rondell vilket för övrigt cirkulationsplats i trafik också hette innan någon byråkrat skulle döpa om dessa i onödan. Så egentligen skulle man kanske kalla maskinerna för handrondell men övrig meningsbyggnad brukar förklara vad det rör sig om.
I vilket fall som helst bör man ha både en stor och en liten, skivorna som blivit för små för den stora passar utmärkt i den lilla. Då kan man få ut det mesta.
Slipar mest med den lilla, kommer åt bättre men det har säkert de flesta redan räknat ut.
Obs ! Bär aldrig rondell i sladden men även detta har väl de flesta räknat ut efter första sladdbytet.
Den stora aeg:n är 35 år gammal och väl plågad av undertecknad, funkar än. Kvaliteeeet