Motorsåg och handhållet

Husqvarna 372 eller jonsered 2171

28 inlägg 5948 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605439 De går defintivt inte lika. Särskilt inte med längre svärd och hård belastning.
Min gamla 372 utan xtruck gich utmärkt med 24" även 36".
20" är mer lämpligt med miljöfäkt eftersom de lätt går varma.
Det går att göra såg utan miljöfläkt så jag ser inte vitsen i att bråka med det.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

Avslutat-02  
#605452
guhra skrev:Han kanske menar att den finns som X-torq, de går väl likvärdigt men är mindre populära, sitter annan cylinder/förknasare (miljöanpassning) på den annars samma såg, nått hekto tyngre tror jag.

Jag är så dålig på jonsereds sågar, trodde 2188 var samma som 390...


Effekt mässigt så är de ungefär lika, men en Jonsered 2186 är betydligt smidigare...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

guhra  
#605493
Mange skrev:De går defintivt inte lika. Särskilt inte med längre svärd och hård belastning.
Min gamla 372 utan xtruck gich utmärkt med 24" även 36".
20" är mer lämpligt med miljöfäkt eftersom de lätt går varma.
Det går att göra såg utan miljöfläkt så jag ser inte vitsen i att bråka med det.


Jag har aldrig provat x-turqen, jag har två av den gamla modellen en med en 52mm cylinder och en med 51,4. Skulle inte säga nej till en x-turq, aldrig hört att det skulle vara problem med dem, väger mer, drar mindre sås typ.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

Avslutat-02  
#605495 När man gjorde om maskinerna så de hade x-torq så ville vissa inte varva rent eller hade en förmåga att gå varmt...

Motorhaveri som följd.
Eller att man inte fick upp kaphastigheten på kedjan.

De senare modellerna av jonsered 2172 hva 372 gick hyfsat bra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605524
vinterrojarn skrev:
guhra skrev:Han kanske menar att den finns som X-torq, de går väl likvärdigt men är mindre populära, sitter annan cylinder/förknasare (miljöanpassning) på den annars samma såg, nått hekto tyngre tror jag.

Jag är så dålig på jonsereds sågar, trodde 2188 var samma som 390...


Effekt mässigt så är de ungefär lika, men en Jonsered 2186 är betydligt smidigare...


Nu har jag aldrig provat en 2186 men en 2188 är väl alt utom smidig, tungt klumpigt åbäke att asa runt på.
Väldigt sällan jag använder den, på 6-7 år har den nog max gått 150timmar, framför allt i grov bokhuggning och då enbart att fälla och kapa rotben med och kanske eventuellt kapa någon grov klyka.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

Avslutat-02  
#605527 Min är från 2009 och den har jag kört mycket med.

Satte dit 15" svärd och kvistade grov gran med 2011-2012 när en storm hade gått förbi...

Annars så går den på vedbacken varje år..
Många timmar har det blivit....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605533 Det är bättre larm i 2186 i grovt o långa svärd 28 eller mer. De blir inte lätt varma heller. Likaså med 2188. Men har man inte behov är de onödigt tungt.
Som o röja med 550/560.

Hur de kunde fördärva en sån fin såg som 372/2171 övergår mitt förstånd. De höll o fungerade bra. Har inte sett nåt bättre än.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

guhra  
#605593 Angående xtorq, är tillverkarna tvungna att göra nått åt avgaserna, har röjsågar och lövblåsar också samma krav?

Skillnad på 2186 och 2188?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

Avslutat-02  
#605600 Samma krav på utsläpp, men röjsågarna har ju en så kallad friskluftsmotor.
Tycker väl att det fungerat si sådär....
De drar mindre bränsle, men krånglar desto mer istället.

Skillnaden på 2186 -2188.
Styrbågen är större, lite större sågkropp än om man jämför med en äldre 2186.
Större cc volym.
Och x-torq motor.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605607 Det finns såg utan friskluftsmotor som säljs så det argumentet fungerar inte på mig.
Däremot säljer de fler såg...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

Avslutat-02  
#605615 Kan inte säga att sågarna har blivit bättre men de är bättre för verkstäderna, för de får mer att göra...
:mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605667
vinterrojarn skrev:Kan inte säga att sågarna har blivit bättre men de är bättre för verkstäderna, för de får mer att göra...
:mrgreen:

Håller helt med dig när det gäller hållbarheten, förr så kanske en såg höll i 2000 timmar men i dag nog inte ens hälften.
Däremot tycker jag att framförallt ergonomin på sågarna har förbättrats avsevärt och även lite mer fart och lägre vikt.
Ungefär som om man jämför en skruvdragare idag med en för 20 år sedan, lite smidigare att hålla i och lättare men jobbet blir inte så hemskt mycket snabbare gjort, men en roligare och lättare upplevelse.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 eller jonsered 2171

Avslutat-02  
#605671 En skillnad jag märker emellan hva 252 och min Jonsered 2256 är att jonseredarn varvar upp fortare och därmed kapar av stammen lite fortare men frågan för min del blir vid den upplevelsen.... spelar det någon större roll? Nä..
Men sågen går bra...den saken är klar...
Sedan drar ju jonseredarn betydligt mindre bensin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).