Avverkning (slutavverkning)

Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

129 inlägg 28111 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Mellberg  
#605245 Som vanlig skogsägare behöver du inte certifiera dig :surp:

Finns alltid köpare på fina poster :mrgreen:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605264 Jag brukar läsa PEFC reglerna ibland och konstatera att det är saker som jag inte kan ställa upp på så jag avstår. FCS är för storskogsbruket enbart så det behöver man inte ens fundera på.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Turid  
#605522 @Skogsola och @p till p om man läser riktlinjerna till punkt 6.5.2 står det att minst 50% av den ursprungliga volymen ska stå kvar efter utförd åtgärd, om inte målbeskrivningen kräver ett högre uttag för att bevara eller utveckla värdena som avser skyddas. 8) Det innebär att står det 200m3sk i ett bestånd får du inte ta ut mer än 100m3sk för att kalla det hyggesfritt enligt FSC (om du inte är duktig på att formulera bra målbeskrivningar :lol: ).

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605559 Om "hyggesfri-mupparna" gör den typen av avverkningar så kommer de att komma i konflikt med skogsvårdslagen paragraf 10.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#605560 Snygg beskrivning....
Hyggesfri-mupparna... =)) =))

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

isteskog  
#605563 Gäller det när det är N.S områden då? För det är väl fråga om sådana?

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Sörlänningen  
#605582 Lagen gör ingen skillnad på NS, NO och annan produktiv skogsmark. Men dessutom, som jag förstod var detta med kravet på hyggesfritt inte på NS, utan en särskild kategori.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605587
isteskog skrev:Gäller det när det är N.S områden då? För det är väl fråga om sådana?


Lagstiftarna bryr sig inget om NO eller NS eller något sånt. Det är sånt som ni som certifierar er lägger om halsen alldeles själva. Det är varken regeringens eller invandrarnas fel.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

isteskog  
#605589
Skogsola skrev:
isteskog skrev:Gäller det när det är N.S områden då? För det är väl fråga om sådana?


Lagstiftarna bryr sig inget om NO eller NS eller något sånt. Det är sånt som ni som certifierar er lägger om halsen alldeles själva. Det är varken regeringens eller invandrarnas fel.

Vad har det med saken att göra?? Jag undrade om N.S områden kan huggas hårdare än ner till § 10 kurvan om det gynnar biotopen.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605596 I princip inte. Lagkraven går före certifieringen. Men du kan ju fråga.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605598
isteskog skrev:
Skogsola skrev:
isteskog skrev:Gäller det när det är N.S områden då? För det är väl fråga om sådana?


Lagstiftarna bryr sig inget om NO eller NS eller något sånt. Det är sånt som ni som certifierar er lägger om halsen alldeles själva. Det är varken regeringens eller invandrarnas fel.

Vad har det med saken att göra?? Jag undrade om N.S områden kan huggas hårdare än ner till § 10 kurvan om det gynnar biotopen.

Finns nog inga biotoper som gynnas av så kraftiga uttag utom i hagmarksskog eller ädellövskog skog och där finns andra regler.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Turid  
#605601 Det jag menade var att man inte får ta ut mer än 50 procent av stående volym, sen om man tar 10 eller 45 spelar ingen roll. Och när det gäller paragraf 10 funderar jag lite på hur de som kör kontinuitetsskog gör idag?

Samtidigt så fanns det några möjligheter att välja olika sätt att öka andelen skog som undantas från trakthyggesbruk, men jag gissar att detta i praktiken kommer innebära ytterligare 5 procent NO/NS. Dvs totalt 10 procent avsatt till naturvård.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Lars Lundqvist SLU  
#605611 All gallring i äldre skog är per definition hyggesfritt eftersom skogen inte slutavverkas, just då. Så som regeln är formulerad finns det inget som säger att man inte kan byta bestånd som räknas som hyggesfri skötsel. Gallra 5% äldre bestånd, vänta 20 år, slutavverka de bestånden och gallra 5% andra äldre bestånd, osv.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605725 Ok då är jag med. Jag har 5 % orört. Jag slutavverkar 85 % av min areal. Jag gallrar 10% som då är "hyggesfritt". Det är kanske inte så svårt att vara certifierad. :-)

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605738 Du bör nog läsa igenom det finstilta först, innan du skriver på...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).