Skogsröjning

Nybörjare röjning

26 inlägg 8275 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare röjning

Martin6651  
#604874 Hejsan. Helt nybörjare på detta med skog. Ska försöka röja i min egen skog.

Bifogar lite bilder så ni ser hur det ser ut i stora drag där jag tänkt att röja.

Planterad granskog med björk.

Vad ska jag ha för avstånd mellan stammarna? Ca 2 m? Det flesta granarna står med ca 2 m men en hel del björk där i mellan.

Svärfar(tidigare ägare) pratar om ca 1,3 m mellan men tycker det låter tätt.?? Han kanske menar när det är nyplanterat?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604879 Kör på och kör hårt. Väntar du får du problem. Ner med all björk som inte står i luckor, det är det första.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Bibliofilus  
#604880 Ja, 2m mellan verkar vara lite mycket. Beståndet ser tätt men klent ut. Så kanske läge att röja bort det klenaste och kortaste nu i först hand, att röja fram granarna och sedan röja igen till 2m mellan stammarna om något år när beståndet blivit 2m högre...
Det är nog vad jag hade gjort i alla fall, räddat och gynnat de granar som finns och fått bort underväxten så att nästa röjning går fort och blir enklare. Beroende på vart det är och hur bra det växer.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Balken  
#604884 2m mellan barret, 4m mellan barr å löv, 4m mellan löv å löv👍

Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

Avslutat-02  
#604903 Gå en vända och kolla vart du har barr eller dominerande ställning av löv.

Sätt en snitsel där du tycker att beståndet ändrar karaktär.

Röj sedan den delen som är störst först.
Sedan tar du den mindre.

Om den större delen innehåller mera löv så kan du ställa dessa lite tätare medans avståndet till barret ska vara längre.
Förbandet emellan barr och löv ca 1.8-2.5m.

I det beståndet där barret är dominerande, så spara bara löv i en rejäl lucka, annars så hinner lövet växa om och breda ut sig.
Bättre lövet får växa i kapp till nästa röjning.

Röj hellre i två omgångar än att röja för hårt direkt.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

Avslutat-02  
#604955 Vet ej dina förkunskaper om röjning men om vi utgår från att du är totalt nybörjare så lär sig alla något.


Istället för att fila i fält och förlora motivation, så byt klinga och fila hemma istället.

Ha en liten reservbunk med bränsle med dig, så du klarar dig tillbaka till depån.

Tänk aldrig på vad du gör, då förlorar du fokus på det som är viktigt..
Nämligen kvalitén och stamval.

Gå i jämna slag, ca 2-3 meter breda och stöt med bena och höften, inte med armarna.
Det är hela kroppen som ska jobba, axlarna ska vara slappa.

Öva på att fälla in och ut ur beståndet, ifrån dig och emot dig.
Lite grövre träd tar du högre upp och sågar sedan stubben.

Fulla varv på sågen, då skär klingan som bäst, använd gärna strandklingan eller stihl wood cut.

Har du en äldre såg, skaffa en till, en nyare med värme och en riktigt skön sele.
Det är en billig investering men håller länge och betalar sig direkt.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Torbjörn Johnsen  
#604959 Här finns en massa om röjning. I den här starttråden finns länkar till flera röjtrådar samt till video: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Lycka till med skogens roligaste jobb!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Wij&Hammare  
#604993 Tjoho. Är själv också nybörjare och gör exakt samma sak som du. Håller på och röjer min skog som är självföryngrad. Håller på och lär mig eftersom. Jag kör själv med motorsågen tar mycket längre tid men känns lättare, så jäkla lätt att man råkar ta plantan då. Jag sparar säkert på tok för mycket men jag får väl gå tillbaka snart igen och börja om. Ta det bra lugnt och inse att det kommer ta längre tid än vad du tror

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Boman  
#604999 Rekommenderar röjsåg köp en NY proffsmaskin det betalar sig dessutom är det roligare att jobba med bra utröstning. Fins mycket bra filmer på youtube som handlar om röjning kan rekommendera att kola in dom!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605009 Dessutom finns det diverse röjsågskurser att gå. Å varför inte ta röjsågskortet genom Säker skog? Helst då i form av studiecirkel, där det varvas lektioner med praktik på egen fastighet. Och ja, röjkörkortet avser röjning med en traditionell klingröjsåg.

Sedan har jag hört ryktas om att Södra ska ha en hel del röjningsaktiviteter under 2020. Men dessa aktiviteter sker ju bara i Södra-land och fordrar väl dessutom medlemskap i Södra. Tänkbart att även Mellanskog och Norrskog/Norra också kör någon drive på röjning i år.

Slutligen vill jag vänligt men bestämt avråda från att röja med motorsåg. En kedjeröjsåg är betydligt smidigare, snabbare och säkrare till röjning än en motorsåg, men har samma låga kastrisk.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Turid  
#605113 Skogsstyrelsen har ju Skogsskötselserien, med en del om röjning som är pedagogisk och bra till att börja med. Den ger rätt bra svar på många nybörjarfrågor 😊 Sen kan det vara nyttigt att kolla på hur andra har gjort i verkligheten. Så gjorde iallafall jag i början. Och som många säger, det viktigaste är ATT du gör något - sen får du resten på köpet. Så det blir bra, bara du försöker.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare röjning

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605207 Finns många sätt att tänka på

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

halvproffs  
#605258
bengt.a skrev:Finns många sätt att tänka på


Exakt så jag tänker på dylika marker.
Får även björkvedhuggning efter ganska få år.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Martin6651  
#605274
Skogsola skrev:Kör på och kör hårt. Väntar du får du problem. Ner med all björk som inte står i luckor, det är det första.


Okej. Det flesta granarna står ju som sagt med ca 2 m förband, då börjar jag röja rent där imellan? Sparar björk om det är glesare? Vet inte om jag skrev tidigare med höjden på beståndet är mellan 2-4 meter just nu.


Har även en lärk plantering på 500 plantor. Hur skall denna skötas med röjning?

Dom växer som ogräs, känns inte som att något annat kommer att konkurrera om solen. 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare röjning

Martin6651  
#605275
bengt.a skrev:Finns många sätt att tänka på


Man skulle alltså kunna spara 1 björk eller 2 mellan granarna som står på ca 2 m?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).