ATV och UTV i skogen

Leja timmervagn och ekonomivagn

26 inlägg 19252 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Leja timmervagn och ekonomivagn

Tuss  
#604561 Hej, jag tänker köpa någon av dessa vagnar och undrar om ni som använder dem kan delge mig era synpunkter/omdömen? Det är bara dessa vagnar som frågan avser dvs pro-timmervagnen och den nya ekonomivagnen från 2019.

Mvh, Ante.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

janeri  
#604738 Jag köpte ekonomivagnen i maj men har under sommaren kompletterat den med kran och spel som tillhör proffsvagnen. Detta till "priset" av att jag inte har lejas lösning för stödbenen. Rekommenderar att redan från start köpa proffsvagnen då kran och spel onekligen underlättar vinschning ovh lastning av tyngre stockar.

Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Tuss  
#604743 Ja, det du berättar är väl min farhåga om jag köper ekonomivagnen - snålheten bedrar visheten:) Tanken var att handlasta det mesta från gallring och de gånger det är vindfällen så får det ta tid med att vinscha in det. Nackdelen är väl att med ekonomivagnen så måste det vinschas in bakifrån medan proffsvagnen möjliggör vinschning även från sidan eller snett bakifrån iallafall. Dessutom underlättar kranen vid avlastning av tyngre stockar.

Inga problem med hållfastheten på vagnen när du vinschar med kran och tyngre stockar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

janeri  
#604762 Inte för mig hittills och det tror jag inte du behöver befara då leja nog räknas till dem som har bra kvalitet på sina produkter.

Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Ingoberra  
#605011 Hur mycket skiljer det i pris?

Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Tuss  
#605031 Ekonomivagn 2019 med lastförskjutningsskydd (gallergrind), stödben, lastlisa, stolpe för elvinsch, timmertång och förlängningskabel för vinsch kostar 19 395 inkl moms (15 516 exkl moms). Timmervagn proffs komplett kostar 25 495 inkl moms (20 395 exkl moms). Prismässigt är det mer fördelaktigt att köpa proffsvagnen eftersom jag då får vajerkran mtb för 5 000 och jag tror janeri betalade mer när han köpte kran och spel senare.

Ni som har atv och vagn, använder ni vajerkranen ofta eller handlastar ni det mesta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

janeri  
#605036 Kranen är absolut en tillgång när du ska lasta tyngre stockar. Svagheten med elwinschsystemet är att det är väldigt låg winschhastighet, jämfört med när jag använder mig av traktorn och hydraulwinschen. Orken är dock ok.

Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Tuss  
#605041 Ja, irritationen över vinsch-hastigheten kommer förmodligen få mig att bära virket till atv-väg och handlasta förutom de få gånger jag har vindfällen då det måste vinschas in. Kranen kommer för det mesta inte att användas för mig men jag har haft fel förr:) Jag antar att man kan ta bort kranen om man upptäcker att den sällan används.

Har du den stora eller lilla timmersaxen som leja tillverkar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Hema  
#605042 Jag tar ned mest större träd och de går inte att handlasta, så jag kör med lunningsvagn.

Men med bara 5000:- i skillnad så hade det varit svårt att inte ta proffsvagnen (dubbelteleskopisk mittbalk). Lastlisa o fångstgaffel kanske man kan förhandla sig till?

Vad är nyheten med ekonomivagnen från 2019? Att den har teleskopisk mittbalk?
Jag hade satsat på en lastlisa (köpa/bygga). Vid köp av vagn med kran, hade jag lagt till eller byggt en fångstgaffel. Underlättar stockhanteringen.
1578304250_screenshot_20200106-104710.png


Min enda klagan på lejab-vagnarna är att de skramlar en hel del tomma. Samt att Lejab själva verkar inte ha en egen sida för alla sina produkter. Hur har de tänkt där?🤔 Visst att man eventuellt bara kan köpa via Yamaha-återförsäljare, men syns man inte, finns man inte.

Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

janeri  
#605046 Jag har den stora saxen men även en mindre "domänsax" (tror jag de kallas). Har en stor sådan till hydraulwinschen så letade fram en sådan i en mindre storlek till atv-vagnen. Kommer dock inte ihåg var jag köpte den. Den består av tre halvrunda armar som fästs runt rotänden och gör att stocken vandrar rätt obekymrat förbi såväl stubbar och stenar utan att fastna.

Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Tuss  
#605051 Både lastlisa och fångstarm ingår i proffsvagnens pris så jag håller med både dig hema och janeri om att det är svårt att inte välja proffsvagnen. En av flera fördelar med skogsforum är att få hjälp med sina funderingar av de som själva "prövat på" som i detta fall:)

Jag vet inte vad skillnaden är på ekonomivagnen 2018 mot 2019 men den nya heter yfm 30052 och den på din bifogade länk är 30050.

   TS
Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Tuss  
#605054 janeri, det här är vad de erbjudit mig https://www.biketownmotor.se/sv/article ... ejab-liten alt https://www.biketownmotor.se/sv/article ... lejab-stor.

Vilken hade du valt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Tuss  
#605058 Domänsax, har du en liknande https://skogma.se/nordforest-domansaxen ... gKey_D_BwE

   TS
Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

Hema  
#605070 http://www.ffsmekaniska.se/Wshop.aspx
Fann precis och de har saxar under skogsprodukter. Fast för en sax, så kanske frakten käkar upp allt. 🤔

Kanske borde höra med Lejab, om du lutar åt ekonomivagnen. 👍

Avatar Fallback

Re: Leja timmervagn och ekonomivagn

janeri  
#605078 Jag har lejas stora sax och nordforests domänsax. Har man en gång använt domänsaxarna så kan man inte tänka sig att vara utan dem för inwinschning. Den vanliga saxen använder jag bara när det är mindre stockar eller stora stockar nära vagnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).