SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

311 inlägg 111275 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Bibliofilus  
#604992 En del av problemet är gallringsberget med, 70 och 80-talets jättehyggen med dåligt vägnät som ligger långt från industri och ofta på sämre marker.
Där är skogen dåligt röjd,älgskadad och gallringen försenad, bolagen vill bara ha en hård gallring som åtgärd och sedan lämna det till slutavverkningen.
Alternativet är att i stort sett alla slutavverkningar jag har kört har varit ogallrade täta blandbestånd som aldrig röjts i Norrlands inland, som varit otroligt besvärliga att köra men som istället inte genererar markskador men avverkningen fördyras istället av all klenstamshantering.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605013 Största delen av Sverige ser ut så. Lägg till att privatskogen består av långa smala skiften i väglöst land med oländig terräng.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

AKKAMAAN  
#606008
Hugin skrev:Såg att ATL idag tagit in Fredriks mycket betänkansvärda analys (bakom betalvägg). Visar att Skogsforum och Fredrik, i detta fall, är en röst och tung debattör och bevakare av skogsägarens intressen.

"Hackade" ATL-artikeln
Har den på Google drive
Men Fredriks inledningsinlägg i tråden är det som säger något. ATL artikeln är mest en sammanfattning av en sammafattning. Det var genom ATL artikeln jag beslutade leta upp en möjlig tråd om detta, vilket jag fann. Och jag tycker Fredrik har gjort ett fantastiskt jobb med forskningen bakom sitt inlägg och har definitivt slagit huvudet på spiken. Dessutom så är alla kommentarer mer eller mindre "spot on"
Mycket intressant läsning inkl alla vettiga kommentarer.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Fredrik Reuter  
#620026 Tack Per!

Idag kom samverkansprocessens rapport om hur Sveriges skogars tillväxt ska kunna ökas. I rapporten så framkommer att "Företagsvisa gallringsuppföljningar" visar att bestånd ofta gallras med för stora uttag till för låg täthet. Detta styrker vår tes i denna tråd. Vidare visar samma uppföljning att skadorna på kvarvarande stammar ligger inom spannet 3 - 7%.

För att uppnå en bra gallring måste man sträva efter smala stickvägar och långa avstånd mellan stickvägarna, skriver man vidare i rapporten.

Dessutom är beståndsanpassad gallring av vikt, att man gallrar efter skogens förutsättningar helt enkelt, rapporten tar upp att det är av vikt att anpassa en gallring inom ett bestånd och inte se en hel trakt som en och samma skog, utan att det kan skilja inom beståndet.

Hela rapporten finns här: https://via.tt.se/data/attachments/0087 ... 872036.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Älgfoderodlare  
#620107 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Siljansringen  
#632278 Skota med för stor maskin som kräver breda vägar ger ett framtida problem förutom vindfällning, rotskador, risk för röta, tillväxtförluster. Ingen har nämnt att vägträden har vid slutavverkningen växt på sig så mycket tjurträ att det blir svårt att göra en rak regel av virket, så det blir då flis istället. Kvalitén på trävaror sjunker, vem vill snickra med propellervirke?, ofta felvänt i hyvlingen av någon knasluva som inte har en aning om hur trä beter sig.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Fenrir  
#632576 Finska Skogsstyrelsen (Skogscentralen) verkar komma till samma slutsats som Fredrik när de inventerar gallringar i Finland. Vissa var tydligen för glesa redan före gallring... https://www.atl.nu/skog/hart-gallrat-aven-i-finland/

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

machonisti  
#632748 Jag skriver in i kontraktet en bestämd grundyta efter gallring för att undvika vindfall, tyvärr hjälper det föga. Vet inte riktigt hur jag skall förfara framåt. Kanske det blir motorsåg?
Skall manuellt 2:gallra en figur på knappa 1 ha ännu innan sommarlov.
Återkommer!

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

alias  
#667090
machonisti skrev:Jag skriver in i kontraktet en bestämd grundyta efter gallring för att undvika vindfall, tyvärr hjälper det föga. Vet inte riktigt hur jag skall förfara framåt. Kanske det blir motorsåg?
Skall manuellt 2:gallra en figur på knappa 1 ha ännu innan sommarlov.
Återkommer!


@machonisti:
Du får helt enkelt förstämpla gallringen innan skördaren kommer dit.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667101 Det ä också intressant att veta hur du mäter grundytan. Mellan vägar eller med vägar. I tidig gallring är vägarna svåra att få med.
Själv ställer jag mig under planläggning där virkeszonen slutar. Då är det 4-6 m till vägens kant och de grova träd som skulle kommit med i ett varv med relaskopet.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#667103
Tåndemåla skrev:Det ä också intressant att veta hur du mäter grundytan. Mellan vägar eller med vägar. I tidig gallring är vägarna svåra att få med.

Grundytan gäller hela beståndet, inklusive stickvägar. Så om stickvägarna tar ut 25% av grundytan vid första gallring så måste man vara väldigt försiktig mellan vägarna. Annars blir det alldeles för glest.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667106 Jepp är helt enlig. Dock är det svårt att få en rätt grundyta i en nygallrad skog. Där av frågan. Det är ju därför man måste veta hur man mäter. Bäst blir det ju med en linje taxering. Men det finns det inte möjlighet till under vanlig planläggning.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667107 Kan vara intressant att ställa sig mitt i en väg och se vad man får. Så kan man ställa sig mitt emellan vägarna och sen ta ett medelvärde.

Användarvisningsbild

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

Lars Lundqvist SLU  
#667108 Det bästa brukar vara att gå dn linje som går på snedden mot stickvägarna och stega så ärligt som man kan och ta grundytan där man hamnar. Och tillräckligt många ytor om det är variation inom beståndet.

Avatar Fallback

Re: Gallringskatastrofen i den Svenska skogen?

alias  
#667114
Lars Lundqvist SLU skrev:
Tåndemåla skrev:Det ä också intressant att veta hur du mäter grundytan. Mellan vägar eller med vägar. I tidig gallring är vägarna svåra att få med.

Grundytan gäller hela beståndet, inklusive stickvägar. Så om stickvägarna tar ut 25% av grundytan vid första gallring så måste man vara väldigt försiktig mellan vägarna. Annars blir det alldeles för glest.


Hur ser en gallring ut om man har plockat ut 25 % av det ogallrade beståndets grundyta endast i stickvägarna?

Missförstår jag hur du menar?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).