Skogsmiljö och Trädlära

Manuell dikning/dikesrensning

76 inlägg 75617 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Jägare  
#285987 Ingen av er som lagt ner slang och täckt över i mossmark ? Det är ju lätt grävt men inte så lätt att få tillstånd antar jag men man kan ju göra lite i smyg kanske :)

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

bluegreen  
#332518
Mariaskogsrået skrev:Gödselhacka är den bästa investering jag gjort! 5 långa "pinnar" i perfekt vinkel lite extra långt/grovt skaft o rensningen blir ett rent nöje:)

http://www.karlstadredskap.se/forsaljni ... modell=372



Suveränt redskap!! :surp: Jag har en med fyra pinnar och har satt på ett långt skaft ca 2,5 m långt.
"Ett lätt hugg" och sen dra upp...mossa, bottenslam, gräsrötter, kvistar

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Emanuel90  
#558051
Jägare skrev:Ingen av er som lagt ner slang och täckt över i mossmark ? Det är ju lätt grävt men inte så lätt att få tillstånd antar jag men man kan ju göra lite i smyg kanske :)


Jag har hört att i Finland så kallas täckdiken för hemliga diken :-bd
Det blir ofta kort livslängd på slang i torvmarker, även om dom läggs väldigt nogrannt med maskin så är inte en torvbotten tillräckligt stabil för att inte slangen få svackor där det sedimenterar slam sen, en del av problemet är att myrmarker är naturligt låglänta så det är svårt att få ordentliga fall, mer fall hade kanske fått upp farten på vattnet såpass att slam sköljs med.
Min erfarenhet är ju från täckdikning på odlad mark, det är möjligt att slangen håller mycket längre om det inte kör några maskiner på den.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604712 Vet någon om det finns någon variant av norsk krafse som håller, med skaft i stål och nog långt, cirka 2 meter?
Biltemas gick av där stålet gör över i böjen mot skaftet ganska fort men kunde svetsa på ett långt stålskaft inkl. böj och höll ända till nu inklusive släckning av en skogsbrand. Själva bladet alltså över förväntan.
Structrons "professionella" höll inte heller den långa stunden i original, gick av i böjen på samma sätt. Dessutom lossnade handgreppet från skaftet men gick att limma.
Felet med båda är att de är alldeles för veka i böjen av bladet. Samt för korta skaft i original.
Idag gick dessutom Karlstadredskaps fyllhammare av vid infästningen mellan metall och trä. Den hade nog ruttnat i trät och när det var minusgrader nu smatt det bara av.
Grejerna verkar överlag inte gjorda för att använda. Undantag är Fiskars Ergo-serie med stålskaft svetsat direkt i bladet och riktiga handgrepp i plast som inte går sönder. Har svårt att förstå hur man kan slita ut skyfflar/spadar med träskaft och pinne i änden. De känns inte gjorda för att användas och hållas i när man provat en Ergo-version.
Står nu verktygslös och ids inte dra ut svetsen och har förresten inga långa stålskaft på lager. 😤

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

svampbob  
#604726 Utan min gripskopa på vimekskördaren hade jag inte hunnit med många meter dikesrensning. Nu hinner jag åtskilliga kilometer varje sommar och jag är väldigt nöjd med resultaten.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604746 Nu har du nog hamnat i fel tråd, denna handlar om manuella metoder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

svampbob  
#604759
Mangan skrev:Nu har du nog hamnat i fel tråd, denna handlar om manuella metoder.


Vad jag menade att med manuella metoder hade jag inte haft en chans att göra någon större nytta för skogen. För mig är slutresultatet viktigare än valet av arbetsmetod.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604842
1578232101_img_20200105_144220959.jpg

På räcke och rad - Karlstad, Structron, Biltema, Fiskars.
Fiskars konstruktion klarar man dock inte dra av. Synd att det inte finns krafse i samma serie. :cry:

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604843 Träskaft är väl förbrukningsvara, så Karlstadmodellen verkar hålla hyfsat i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Hema  
#604911
lm skrev:
1578232101_img_20200105_144220959.jpg

På räcke och rad - Karlstad, Structron, Biltema, Fiskars.
Fiskars konstruktion klarar man dock inte dra av. Synd att det inte finns krafse i samma serie. :cry:

Den förste liknar en Fiskars fyllhammare.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604914 Hmm, Byggmax har något liknande också:
https://www.byggmax.se/fyllhammare-p287075

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

svampbob  
#604950 Fyllhammaren funkar väldigt dåligt för att rensa diken.
Jag brukar gå över dikena manuellt efter att jag har rensat med gripskopan. Jag använder en gammal gräfta men provade en gång med fyllhammaren och det funkade inte alls.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604967 Det redskap jag varit med och använt som är dugligt är väl endast kolharka eller härkel som jag kallar det. Det är väldigt effektivt att dra upp växt, kvistar/ grenar. Den är kraftig och man kan ha ett lite grövre skaft så man får lite tag när man drar upp flytmossa mm.
Ett liknande gammalt handredskap med lite mindre "räfspinnar" har jag också haft (som en rejäl kratta med glest mellan pinnarna. Pinnarna 5-6 tum långa ) Dessa redskap har vi på gården som man förr hade när hållit på med torvströ (strö till korna men också på utedass innan tidningarna kom) men också för att dra loss vältrampat löshö ur höstacken i ladan.
Nåt annat sorts redskap än dessa typer skulle då inte jag ta med på en rensningsdag.

Sen minns jag att det har avlägsnats en bättre sorts sten i en bäckbotten med dynamitgubbe och ko-, ko- , ko, kor-, PANG, kort stubin, så det smackat i tallarna.
Om det räknas som manuell rensning får ni avgöra själva. Men det drog ingen diesel i alal fall, och då är det väl manuellt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Manuell dikning/dikesrensning

Hema  
#604978 En sådanhär använder jag. Potatishacka
Bild

Användarvisningsbild

Re: Manuell dikning/dikesrensning

svampbob  
#604981
Orsa skrev:Det redskap jag varit med och använt som är dugligt är väl endast kolharka eller härkel som jag kallar det. Det är väldigt effektivt att dra upp växt, kvistar/ grenar. Den är kraftig och man kan ha ett lite grövre skaft så man får lite tag när man drar upp flytmossa mm.
Ett liknande gammalt handredskap med lite mindre "räfspinnar" har jag också haft (som en rejäl kratta med glest mellan pinnarna. Pinnarna 5-6 tum långa ) Dessa redskap har vi på gården som man förr hade när hållit på med torvströ (strö till korna men också på utedass innan tidningarna kom) men också för att dra loss vältrampat löshö ur höstacken i ladan.
Nåt annat sorts redskap än dessa typer skulle då inte jag ta med på en rensningsdag.

Sen minns jag att det har avlägsnats en bättre sorts sten i en bäckbotten med dynamitgubbe och ko-, ko- , ko, kor-, PANG, kort stubin, så det smackat i tallarna.
Om det räknas som manuell rensning får ni avgöra själva. Men det drog ingen diesel i alal fall, och då är det väl manuellt tycker jag.


Jag har också hittat stenskärv i tallarna hur dom nu har kommit dit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).