Skogsröjning

Fila STIHL Woodcut

13 inlägg 4298 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fila STIHL Woodcut

BjornL  
#604930 Hej!

Röjer självverksamt någon eller några ha om året och har alltid använt STIHLs "vanliga" klinga. Efter att ha röjt en gräns med mycket hemlig taggtråd under helgen så fanns det ingen klinga kvar hemma så jag åkte in till Granngården och skulle köpa ett par nya - men de hade slut på alla vanliga klingor. Kvar fanns bara en (!) klinga i hela butiken och denna var en sk Woodcut. Dubbelt så dyr som de vanliga och med någon slags dubbel-egg..

1) Körde några tankar med den idag och konstaterade att den kastar ju oerhört mycket mer än vad den vanliga brukar göra. Skär bra men om man är van vid ett visst kastande så blir man ju lätt överraskad... Noterar att filningsvinkeln är hög på tänderna, snarare typ 22 grader än de vanliga 15. Kanske hänger det ihop?

2) Filinstruktionen är ju ändå 15 grader på förpackningen. Så jag använde min vanliga filmall och filade ned till 15 grader men man fick ju ta rätt mycket material för att få genomfilade tänder?

3) Det beskrivs högst summariskt med en bild på förpackningen att man också ska fila den "undre" skärdelen av tanden. Ska den ha samma vinkel också?

Har sökt på forumet utan att hitta vettig information, det skrivs mycket om en "Strand"-klinga som möjligen är samma sak?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

Avslutat-02  
#604941 Så här ska den filas.

1. Lägg an filmallen men den ska helst filas rakare ungefär som strand klingan.
Men också gärna, med vanlig rundfil på de undre tänderna.

2. Vid stensågning så bör man fila med flatfil på ovansidan av skärtänderna.

3. Kolla skränkningen ofta.
Dessa klingor, går ihop fort.

4. Ca 2-3 lätta drag varje gång du tankar.

5. När du kör med dessa klingor, så passa dig för att använda kl 12-14 för då sticker sågen...
Fulla varv på sågen och mjuka rörelser, så skär klingan bäst.

Jag tycker om wood cut pga att den har en skön teflonbeläggning som gör klingan extra hal. Och den är lättare att fila skarp än strandklingan.

Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

BjornL  
#604949 Tack för svar!

Så fila rakare ändå; dvs lägre än 15 grader? (märkligt att den är så spetsig i ursprungsfilning).

Samma vinkel i undertanden med? 5,5mm-filen kändes väldigt grov i underskäret...

   TS
Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

Avslutat-02  
#604951 Jag kör med 4.8 i den undre delen.
Men filar nästan rakt över, och lutar filen lite framåt ner mot klingan, då får jag en något mindre höknäbb.

Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

Avslutat-02  
#604961 Jag har en sådan här klinga på min såg, jag ska ta några bilder och lägga hit så ser du hur jag filar...

Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

BjornL  
#604962 Det låter rätt. Men! klingan hade ju i originalutförande en ganska tydlig höknäbb...

Ja, en bild eller tre vore perfekt, tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

Avslutat-02  
#604965 Ja den kommer med rejäl näbb...
Den är svår att få tillbaka, och behövs ej heller... Den kapar lika fint med något mindre näbb och kastrisken minskar.

Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

BjornL  
#605272 Så, efter några tankar och tillhörande filningar så är vi överens, jag och woodcut. När man sänkte vinkeln till 15 eller strax därunder så kastades ju inte sågen runt som en diskus i skogen längre. De inre skären filar jag med ännu mindre vinkel och det verkar fungera fint. Tanken räcker längre än man är van med den här klingan.

Dock var den lika dålig på att såga taggtråd som alla andra klingor jag haft. 😡

Om man bestämde sig för att plantera igen en beteshage 1995, hade det då inte varit vettigt att ta bort taggtråden också!!??

   TS
Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

morco  
#605285 Jag har kört ett par hektar med Strandklinga vilken jag misstänker är samma som woodcut? Den inre tanden har jag aldrig förstått vitsen med och heller aldrig filat, den går ju liksom i skuggan av den primära tanden. Märker ni någon skillnad när den filas?? Jag är väldigt nöjd med klingan i övrigt och jämför då med Husqvarna scarlett.

Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

Avslutat-02  
#605287 Klingan går mjukare och vassare än annars.
Det som skiljer dem åt är att wood cut har en extra beläggning...

Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

BjornL  
#605288 Det går ju väldigt snabbt att dra av den inre tanden med - den klarar ju sig från eventuella stenkänningar dessutom. Men jag valde som du föreslog att använda 4,8mm på den inre tanden, kändes som att det passar bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

morco  
#605290 Fattar bara inte hur den ska kunna göra någon nytta då den är så mycket lägre, får väl testa och dra ett par drag på dem och se om det gör någon skillnad.

Den syniska delen av mig tror ju den enbart är ett marknadsjippo....

Avatar Fallback

Re: Fila STIHL Woodcut

Avslutat-02  
#605292 Testa så märker du skillnaden...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).