Avverkning (slutavverkning)

Avgift för virkesupplag vid allmän väg

95 inlägg 32334 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Tralsmo  
#604696 Menar du mej?
Det här ja ingen uppfattning om,men hos mej är det inget problem alla fall.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Tralsmo  
#604697 För övrigt kan det väl inte va problem att göra inback där heller.
Ser rätt ofta såna faktiskt.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

hfab  
#604698
Kjell_valtra skrev:Viktigt att få slut på de som inte bryr sig om säkerheten för allmänheten. Detta är för att få fri sikt. Livräddande.

Menar du att jag som skogägare och maskinförare inte bryr mej om "allmänhetens" säkerhet? Om man som trafikant efter allmän väg inte kan sakta ner då man passerar en virkestrave/skotare/timmerbil, så kanske man inte ska trafikera några vägar alls.
Det är väl inte andras ansvar att du framför ditt fordon på ett säkert sätt?

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

jannee  
#604708 Finns det ingen befintlig utfart gentemot allmän väg kan det bli problem.
Om det däremot finns någon, i hur dåligt skick som helst är problemet löst, bara att fylla ut och ordna så att en bil o släp får plats.
Personligen tycker jag att det blir bra men kostnaden borde varit tiofalt högre att nyttja vägkant.
Du kan tappa en stock, det kan ramla ut lite bark, och som chaufför är det du som har ansvaret.
Dessutom ska det städas till perfektion annars klagar någon trafikant.
Vägen är INGEN loss eller lastningsplats.
Finns inget som retar mig så mycket som snåla skogsägare och bönder.
Oftast är de t.o.m. riktigt dumsnåla, är hur bra som helst att ha en ordentlig infart med plats för lite virke.
Gör du denna upplagsplats ordentligt från början är det inget annat än en engångskostnad.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

isteskog  
#604711 Ibland är det omöjligt utan orimliga kostnader att inte kunna lägga virke efter allmän väg. Aktiva bönder vet i regel att transporter kräver plats och de tror jag inte du behöver reta upp dig på, Jannee!
Ett system med statsbidrag för att göra insticksvägar/ vändplaner efter allmänna vägar tror jag inte vore så dumt!

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604715 Vi behöver inga statsbidrag men gärna slippa den avgift de vill ha när man ska göra ny utfart till den allmänna vägen. Fortfarande ingen som vet i detalj hur avgiftssystemet ska fungera? Längs de stora länsvägarna läggs sällan virke undantaget tjällossningen som jag varit inne på. Däremot finns det gott om allmänna vägar som mera liknar skogsbilvägar.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

isteskog  
#604718 4600:- i ansökningsavgift är småpotatis mot ett statsbidrag för att göra riktiga insticksvägar med vändplan. Skogsstyrelsen med den kunskap de har om vägar kunde vara behjälpliga i såna ärenden.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

jannee  
#604719 Isteskog, jag har varit ute för att trottoarbönder låtit avverka intill länsvägar, i stället för att grusa upp en befintlig infart har ALLT virke avlastats intill länsvägen, dessutom inte alltför sällan i en skymd kurva.
Även intill byvägar med kommunalt bidrag, detta mer ovanligt men det har hänt, oftast dock endast smärre partier.
Blivit beordrad att lasta NATTETID, just för att förhindra olyckstillbud.
Intill riksvägar brukar det vara intill en parkeringsplats, dessa har dock med åren blivit alltmer sällsynta.
Snacka inte med mig om snåla skogsägare :!:
Det har dock blivit en radikal förbättring under de senaste 20 åren, även skogsägarna har blivit mer säkerhetsmedvetna.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604721 Talar du om just trottoarbönder så lägger de sällan upp virke efter några vägar alls. Då får du skälla på entreprenörer och arbetsledning.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Bosse1  
#604724
jannee skrev:Isteskog, jag har varit ute för att trottoarbönder låtit avverka intill länsvägar, i stället för att grusa upp en befintlig infart har ALLT virke avlastats intill länsvägen, dessutom inte alltför sällan i en skymd kurva.
Även intill byvägar med kommunalt bidrag, detta mer ovanligt men det har hänt, oftast dock endast smärre partier.
Blivit beordrad att lasta NATTETID, just för att förhindra olyckstillbud.
Intill riksvägar brukar det vara intill en parkeringsplats, dessa har dock med åren blivit alltmer sällsynta.
Snacka inte med mig om snåla skogsägare :!:
Det har dock blivit en radikal förbättring under de senaste 20 åren, även skogsägarna har blivit mer säkerhetsmedvetna.


Har man kromade snobbringar och motivlack kan man stanna på E4 =))

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Larssa  
#604730 Man får väll lov att ta upp plånboken och bygga en tökken där insticksväg då.
Men he känns en alta onödigt då de ba går timmerbila på vägen.
Utom vid jakta, då äre massa toka efter vägen. 😀

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604733 Avlägg vid allmän väg ska ligga under allemansrätten.

Har man inte lärt sej att Sverige nettoexportmässigt försörjs av skogsbruk så kan man gott lära sej det ute på vägen.
Jag tycker man kan införa omkörningsförbud vid lastning precis som vid amerikanska skolbussar.

Ska vi bygga ihjäl oss i det här landet? Åka och gräva instick och pissplatser åt varann, lägga trummor.
Istället för att öppna plånboken på det så kan man räkna vad dom pengarna blir på en omloppstid i ett aktiesparande.

Tror man ska börja ta avgifter för att olika intresseföreningar formellt ska få uttala sej om ev. naturvärden osv. på privatägd mark. Så det täcker juridisk hjälp, kompenserar förseningar och hinder av markanvändningen mm.

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Avslutat-02  
#604734 Bra skrivet Orsa.... myndigheter kan få betala de med så är saken klar....

:-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

Msk  
#604766 https://www.friatider.se/forbud-infors- ... -tillstand
Här har ni mer att fundera på. Jag kan inte det juridiska men en rimlig tanke med tanke på hur denna regeringen tänker och agerar.

Användarvisningsbild

Re: Avgift för virkesupplag vid allmän väg

generationsskifte  
#604768 Regeringen är desperata. Skatteintäkterna räcker inte till för det samhälle politikerna försatt oss i. Självklart är då planen att vi små som inte slår näven i bordet ska få ta smällen. Hur går detta ihop med floskeln hela Sverige ska leva? Varför är det mer regel än undantag att det är landsbygden som förlorar på alla lagar och regler?

Jag minns i alla fall vad allmogen gjorde förr när fogdarna kom för att försöka driva in deras så kallade förpliktelser :lol:
Senast redigerad av generationsskifte sön 05 jan 2020, 08:43, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).