lör 04 jan 2020, 16:46#604659
Ajbil skrev:1578148059_img_20200103_101410.jpg
Japp det är en sån här strypning som inte får sitta igen. Vart i systemet sitter den? på samma sida som där signaledningen går in i kranpaketet?
Blås ren med tryckluft.
Nu är det nog inte här felet sitter utan snarare i rattstyrnings-orbitrol-ventilen.
Om signalledningen går odelat till kranventilen så måste den fortsätta från baksidan av kranventilen till orbitrolventilen.
Sitter knappstyrningsventilen i själva kranpaketet eller sitter den separat så är det så att signalledningen också går genom denna. Det är möjligt att växelventilen jag nämnde tidigare sitter mellan knappstyrningsventilen och orbitrolen.
Ett tredje alternativ är att det sitter en elventil längre nedströms i signalledningssystemet som används för tryckpåställning av pumpen när man använder funktioner som inte har ett direkt lasttryck, t ex en vinch. Om en sån elventil av okänd anledning stängt signalflödet så kan det vara orsak till symptomet.
Det kan också vara så att signalledningen ligger "klämd" nånstans så att den inte släpper igenom fullt "0.7mm-strypningsflöde"....
När pumpen är avlastad till lågtryck alt stand-by-tryck så ska det gå ett mycket lågt flöde genom hela signalledningen till tank
Vad gäller rattstyrningen som är låst, så kolla om ratten går att snurra, med dieselmotorn avslagen, om du lossar båda slangarna till styrkolvarna.
Orbitrolen har två olika komponenter. En riktningsventildel och en sk mätpump. Riktningsventildelen skall öppna för pumptryck till mätpumpen som sedan avger de flöde som rattrotationen anger. Om det kommit ett skräp in i den mycket känsliga riktningventildelen så kan den bli låst och ratten går ej att rubba pga "hydraulisk låsning" eller instängd olja.
.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A