Skogsröjning

Vinterröjning?

178 inlägg 34524 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

halvproffs  
#602870
svampbob skrev:
vinterrojarn skrev:Började idag på en trakt med underröjning...
Lite snö i träden... Men det går bra..
Kaminen i kojan är kanon.. efter en tank så var det 20 grader i kojan. :-bd
Och helt gratis.....


Sitter du bara inne i kojan och eldar? Jag ser inte en röjstam nere backen =))


Klart att röjarn sitter i kojan och eldar när veden är gratis. Min har då kostat i bensin, olja, framkörning, kapning, klyvning mm så jag eldar bara lite och försöket hålla värmen med aktiv röjsågsarbete :d

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#602872 Ja naturligvis men som jag ser det så är den nästan gratis mot att köpa gasol...
Sedan så tar jag nu även torra stammar i skogen och eldar med inte bara ved hemifrån.

Så ja Halvproffs har helt korrekt, veden kostar mig utlägg för diesel, kedjeolja mm.
Men blir dock billigare än att värma med gasol.

För 3 år sedan köpte jag gasol för ca 5000 kr för att röja på vintern, med denna kamin inkl inköp, så slipper jag att lägga ut mer än ca 1000kr per år.
Jag prov eldade i kaminen igår efter montering, höll på och eldade fram tills klockan 22.00 i morse var det 5 minus ute, men fortfarande 5 plus inne i kojan..

Bra investering,,? Ja det tycker jag...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#602880 Hade varit roligare om ni frågat hur mycket som gått åt för att hålla en skön värme i kojan...

Det gick åt 6 vedträn igår fram till klockan 22.00 började klockan 15.00.

Idag,,, från klockan 07.00 till klockan 13.00.
Så gick det 4 vedträn..

Så den är då billig i drift... :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

halvproffs  
#602886 Du får se det med en humoristisk underton.
Du är väl värd att få det varmt och skönt i kojan och kan torka kläder och handskar är guld värt!

Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Grålle52  
#602889 Är du inne och eldar hela tiden eller vad gör du? Du kan ju inte arbeta så mkt effektivt för du har postat här hela fm :)

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#602890 Japp jag ser det både som cynism och som lite komik...


Tack för det Halvproffs.

Jag satt och kollade lite på priser innan jag bestämde mig,,,, en 40 L säck med ved kostade i genomsnitt ca 49 kr.....
Och jag skaffade såna säckar till just detta och att sälja..
Jag har packat ca 50 st.
Sålt med blandved 15 st för 35 kr styck.

Räknar att veden kostar mig ca 10 kr../säck...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#602891
Grålle52 skrev:Är du inne och eldar hela tiden eller vad gör du? Du kan ju inte arbeta så mkt effektivt för du har postat här hela fm :)


Jag har varit ute och kört en tank idag,sedan fick jag banda upp rågången...
Innan jag åkte hem till familjen.

Så jag började i morse med att tända i kaminen och koka kaffe, sedan röjde jag en tank.
Efter det så blev det bandning och att hänga upp blöta kläder.
Försöka tina en frysen röjsåg, sedan jag gått och bandat.

Jag börjar alltid lugnt på nya trakter, det är en dag imorgon också.
Sedan är skiftet långsmalt så det är ca 550 m långt, tar en väldig tid att gå,för jag börjar ej vid kojan utan röjer mig hem...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Heba  
#604595 Jag har en helt annan frågeställning vad gäller vinterröjning. Kanske finns diskuterat i andra trådar men jag hittade inget när jag sökte
Hursomhelst, när jag röjer så vill jag alltid spara löv som inte är björk, för min del främst ek och bok här nere i Halland. Men vintertid när löven ligger på marken så ser jag knappt skillnad björk och annan löv. Går det att lära sig att se skillnad? Har ni några knep?

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#604620 Övrigt ädellöv är oftast helt olik från björk, med sina yviga kvistar och färgade stammar.

Nu har jag ingen erfarenhet av röjning i bok.
Men lönn,sälg,asp,rönn,ek ser jag då skillnad på även olövat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Heba  
#604657 Nybörjare i sammanhanget men det är kanske bara att ge det lite mer tid i skogen så löser det sig. Bok var iofs ganska lätt såg jag idag. Dom har ju inte tappat löven där jag var

Användarvisningsbild

Re: Vinterröjning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604671 Ibland kan det vara en idé att ekonomisk något gynna fienden... https://www.adlibris.com/se/bok/trad-oc ... 9185094097 :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

Avslutat-02  
#604680 I egna röjskogar kan man ju sätta upp band i det som ska vara kvar.
Dels så lär man sig hur dessa träd ser ut samtidigt som man kan röja året om....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinterröjning?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604682 När du röjer fram bokträd tänk på att du bör ha dom rätt så tät, om du inte vill att dom ska se ut så här.
1578158544_20190701_205417.jpg

1578158601_20190701_212241.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).