Motorsåg och handhållet

Husqvarna 250RX trögdragen

9 inlägg 2551 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 250RX trögdragen

Henchman  
#599215 Hej

Jag har en gammal Husqvarna 250 RX som inte vill gå runt ordentligt. När man drar runt den så går vartannat kolvslag riktigt trögt och vartannat går lätt. Vad kan vara felet på denna?

Mvh
H



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 250RX trögdragen

Avslutat-02  
#599220 Börja med att kolla hur kolven ser ut..
Ta bort ljuddämparen och titta in...

Om det inte finns repor så skulle jag kolla hur lagren känns, och kontrollera startapparaten....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 250RX trögdragen

anersimyra  
#599295 Kolla att brickan som ligger an mot linhjulet inte kärvar, annars har just den sågen en grym kompression.. :o

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 250RX trögdragen

Henchman  
#604496 Tack för era svar. När jag tittade på era tips å var det tyvärr inte en grym komp utan det var vinterrojarn som var närmast. Jag tyckte kolven såg ok ut när jag tog bort ljuddämparen, men jag fortsatte och tog bort cylindern. Där var det några mm glapp i sidled på vevstaken. Får se om det finns tid och ork att göra något åt den eller om den ska få ta pension.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 250RX trögdragen

Avslutat-02  
#604504 Hör av dig om du inte orkar.
Jag hjälper dig gärna.
Inte blir det dyrt heller... :-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 250RX trögdragen

Palakangas  
#604507 Kan glapp i sidled vara problematiskt?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 250RX trögdragen

Avslutat-02  
#604512 Beror på vad man menar.
Är det vevstaken eller vevaxeln som glappar.....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 250RX trögdragen

totte  
#604578 Vevstaken skall normalt ha ett spel i sidled, kan vara upp till ett par mm. För vevaxeln skall axialspelet vara mycket litet.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 250RX trögdragen

Avslutat-02  
#604586 Sedan undrar då jag vilken 250 vi talar om..

Den äldsta med vridvajer och rundade tanken eller den som påminner om en hva 252...?

Vevaxel till den äldre har jag för mig att jag har i gömmorna... Eller ja hela vevhusen...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).