Sågtimmer

Holmen sänker timmerpriset

46 inlägg 20558 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

mooos73  
#587196 Ok, då fattar jag.....

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

surjämten  
#587627 2010 var Holmen i Strömsund med o lämnade ett anbud på en slutavverkning hos mig.
Rörigt var bara förnamnet på anbudet där skotningsavstånd, medelstammar mm gjorde att priset kunde bli klart först i efterhand?
Virkesköparen fick sparken strax efteråt o sedan dess har bolaget hamnat på min svarta lista.

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

Anna 3219  
#604445 Ovanstående är inte det enda skogsbolaget som struntar i sitt rykte. När jag nu efter en föryngringsavverkning i södra Norrland på över 2000 m3fub vill ha tydliggjort varför den slutliga redovisningen skiljer sig villkorsmässigt gentemot avverkningsavtalet hänvisas jag till en controller som inte alls är intresserad att återkoppla. Kopierade mitt 3:dje mail i frågan till företagets VD som heller inte ger ett svar. Märkligt agerande.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

aunnr1  
#604450 investera i en egen såg o hyvel, behöver inte vara så avancerade grejer
Själv har jag en gammal sågbänk som vi renoverat upp o en gammal fyrkutter som också repats, drives av en gammal Scania skak 4a.
flerdubblar värdet av virket, man är helt oberoende av vad bolagen hittar på, hugger när o som man själv vill.
det ända som jag sålt dom senaste 20-25 åren är en liten trave massa som jag inte hade plats att hugga upp till flis.
Annars säljer jag inte en kotte till någon uppköpare förrän dom minst dubblar priserna.
Naturligtvis kan inte alla göra detta men många fler borde kunna göra som vi.
Man kan ju sälja valda delar o spara en del åt sin egen såg om man vill.

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

Anna 3219  
#604452 Låter klokt. Är tyvärr inte så praktisk som du. Är mer en teoretiker och det gillar tydligen inte skogsbolagen...

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604456 Sånt där kan passa för någon enstaka men det finns inget som gör sig själv och då ska det konkurreras med bygghandeln som har virke som lockvara och tar igen det på allt annat krafs som följer med.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

Avslutat-02  
#604541 Detta är diskuterat i en annan tråd åtskilliga gånger, det finns ingen kalkyl som håller på att själv framställa virke och sälja med en rejäl vinst.

Ska man hålla byggvaruhus priser så är det inte lönsamt, vill man vara dyrare så måste det finnas underlag i form av kunder som vill betala extra för just den kvalitets varan.
Den kategorin är ytterst liten.

Ska du sälja som industrin gör så krävs det vidare förädling också och även anställda.

Att vissa virkesköpare beter sig dåligt är bara totalt tråkigt och omdömeslöst, utan kundkrets inget arbete att gå till...

Verkar det svårt att begripa?
Nä...
Men för vissa verkar detta vara enormt svårt....

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604543 En bondsåg som drivs av en arbetsnarkoman i varje by må vara hänt. Men alla Sveriges skogsägare kan inte stå hemma på lagårdsbacken och såga bräder, det finns inte.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

Avslutat-02  
#604544 Nä det är helt klart att om man ger sig tusan på att arbeta ihjäl sig så går det runt.
Men den stora lönsamheten uteblir.

I övrigt håller jag med dig skogsola.

Skulle se lite roligt ut om vi alla stod och sågade vårt virke från en avverkning på runt 2000 m3..... Då hade man att göra ett bra tag...

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

jannee  
#604546 Det beror på!!!!
Jag med flera grannar sågade upp "lite" borrvirke i stället för att skänka bort det för 450 kr/m3fub.
Jag fick offra några dagar + att sågverksägaren tog några tusenlappar, men nu har jag bräder, reglar och plank så att jag kan bygga upp ett nytt hus - om jag vill.
Jag "tror" att om jag säljer 1/3 till byggvaruhandelspriser har jag resten gratis.
Sedan kan man räkna hur man vill, pensionär räknar inte sin egna arbetstid :smile:

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

Avslutat-02  
#604548
Anna 3219 skrev:Låter klokt. Är tyvärr inte så praktisk som du. Är mer en teoretiker och det gillar tydligen inte skogsbolagen...


Det är inte det som de har svårt för utan när någon ser igenom ett ogenomtänkt sätt att få åt sig virke på.

Om virkesköparen är slipad så blir många lurade, men om den agerar som en bilförsäljare men sköter offerter och bud som en apa på furuvik så skådar vem som helst igenom detta.

En person med lite erfarenhet och intresse, genomskådar även en slipad virkesköpare, och det är väl där du kommer in i bilden.
Därför passar de sig för att visa sina kort i leken.....

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

Avslutat-02  
#604549
jannee skrev:Det beror på!!!!
Jag med flera grannar sågade upp "lite" borrvirke i stället för att skänka bort det för 450 kr/m3fub.
Jag fick offra några dagar + att sågverksägaren tog några tusenlappar, men nu har jag bräder, reglar och plank så att jag kan bygga upp ett nytt hus - om jag vill.
Jag "tror" att om jag säljer 1/3 till byggvaruhandelspriser har jag resten gratis.
Sedan kan man räkna hur man vill, pensionär räknar inte sin egna arbetstid :smile:


Vad är det för galen inställning?
Klart som tusan att man ska räkna på sitt egna arbete, det är det som är grunden till själva vinsten och förtjänsten...
Lura inte dig själv.....

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

aunnr1  
#604562 Varför måste det till såna övertoner på allt, lugn,,
Jag sa inte att alla skulle göra så, men jag tror inte att det kanske går att göra så,,, jag gör så!!
Det är ju valfritt antingen accepterar man marknaden o gör som dom flesta säger, det går inte att hugga eller gallra själv det finns ingen ekonomi i det
Säljer åt uppköparna till det pris man får o klagar över priserna eller så försöker man att göra något åt det.
Jag har valt min väg att göra det på, har nu alla maskiner o all utrustning som jag behöver för att sköta detta själv o har inte en krona i lån.
jobbar fyra dar i veckan o roar mej i skogen eller med annat som jag gillar resten av tiden.

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

Erre  
#604564
aunnr1 skrev:Varför måste det till såna övertoner på allt, lugn,,
Jag sa inte att alla skulle göra så, men jag tror inte att det kanske går att göra så,,, jag gör så!!
Det är ju valfritt antingen accepterar man marknaden o gör som dom flesta säger, det går inte att hugga eller gallra själv det finns ingen ekonomi i det
Säljer åt uppköparna till det pris man får o klagar över priserna eller så försöker man att göra något åt det.
Jag har valt min väg att göra det på, har nu alla maskiner o all utrustning som jag behöver för att sköta detta själv o har inte en krona i lån.
jobbar fyra dar i veckan o roar mej i skogen eller med annat som jag gillar resten av tiden.

Helt rätt. :-bd

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604565
aunnr1 skrev:Varför måste det till såna övertoner på allt, lugn,,
Jag sa inte att alla skulle göra så, men jag tror inte att det kanske går att göra så,,, jag gör så!!
Det är ju valfritt antingen accepterar man marknaden o gör som dom flesta säger, det går inte att hugga eller gallra själv det finns ingen ekonomi i det
Säljer åt uppköparna till det pris man får o klagar över priserna eller så försöker man att göra något åt det.
Jag har valt min väg att göra det på, har nu alla maskiner o all utrustning som jag behöver för att sköta detta själv o har inte en krona i lån.
jobbar fyra dar i veckan o roar mej i skogen eller med annat som jag gillar resten av tiden.

Respekt för den som lyckas med det. Har själv provat och många med mig utan att få ekonomi i det. Men för den som är lite driftigare än genomsnittet kan det säkert funka. Men det får inte bli så många att vi konkurrerar med varandra för då är vi snart i samma läge som med massaveden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).