Motorsåg och handhållet

Fällkil och slagjärn

43 inlägg 29025 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

forest.  
#604338 Är det liten slägga eller yxa som är bäst för kilar eller funkar denna rekylfria hammare från skogma ?
Någon som använder den?
https://skogma.se/hultafors-uretanklubba-185950001001/

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604341 En vanlig yxa är väl det allra bästa, den kan ju användas till lite annat också,som att kvista granstörar, kvista det man glömt med sågen :oops: och hugga loss en fastklämd såg :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604381 Själva handsläggan från Skogma bör funka helt ok till kilar. Har kört med en motsvarande Stanley.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

Avslutat-02  
#604382 Håller med th.....
Väldigt lämpligt med yxa.
Hugga,slå,klyva,skära..

Runt 25-35 cm skaft är lämpligt.

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

anersimyra  
#604402
vinterrojarn skrev:Håller med th.....
Väldigt lämpligt med yxa.
Hugga,slå,klyva,skära..

Runt 25-35 cm skaft är lämpligt.

Det var allt ett snålt tilltaget skaft, måtta 25 och inse att den ” kuklängden ” nyttar inte mycket till.. :o :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604404 Titta annars på en yxa med ca 50 cm skaft. Känns ofta lagom, tycker jag. Typ Gränsfors lilla skogsyxa eller Hultafors H-009-SV
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

johan eriksson  
#604411 Och ska man ha yxa så är en med rakt skaft att föredra, går mycket lättare att slå då. Min skogsyxa väger ca kilot och har ett rakt skaft på ca 50cm. :-bd

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

Avslutat-02  
#604417 25-35 cm räcker långt, det är inte längden som avgör det är tekniken... :d

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

T Landström  
#604426 Jag har kört med slagbrytjärn i några år nu. Det luriga med det är att träffar man inte rätt så spirrar det till rejält i fingrarna. Annars tycker jag det funkar kanon. Sedan är det som @vinterrojarn säger. Det handlar mycket om teknik. Att få till rätta svingen, låta verktyget göra jobbet och träffa rätt.

En fördel jag ser är att det även går att använda som trampbrytjärn till klenare träd.

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

Avslutat-02  
#604429 Korrekt, att man kan driva in en eller flera kilar fortare och hårdare, utan för den skull behöva ta i så att man sk.... på sig...

Brytmånen ska vara jämn och fin, och inte större än vad som behövs.

Sedan när man är på jobb, där läget är lite mera av spännande slag så kan en större yxa/slägga vara att föredra då man kan behöva just den där extra vikten för att driva in kilen.

Men vid vanlig huggning så duger en liten smidig yxa.

Slagjärn tycker jag ger en otrevlig vibration i handleden, men jag har ju problem med mina handleder...

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604576
Niking skrev:Titta annars på en yxa med ca 50 cm skaft. Känns ofta lagom, tycker jag. Typ Gränsfors lilla skogsyxa eller Hultafors H-009-SV
/Niklas

Instämmer. Jag kör själv med Gränsfors lilla skogsyxa och den funkar till i stort sett allt, även stora granar som den här :grin:
th - Grov gran

Avatar Fallback

Re: Fällkil och slagjärn

grålle-68  
#604584 Som in var inne på tidigare vänd på skaftet så blir den bättre att slå med

Användarvisningsbild

Re: Fällkil och slagjärn

johan eriksson  
#604673 Så ser min skogsyxa ut. Tror det är någon form av snickaryxa från början, ganska tjock nacke som funkar bra att slå med. Driver in kilarna fint, även min stora aluminiumkil.
Jag uppskattar det raka skaftet när man slår i kilen.

1578156027_645ce743-ba54-4cb0-9d71-0ea5a7b240f3.jpeg


1578156027_e6a6b552-017e-4b13-8107-2d3beb31ab05.jpeg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).