ATV och UTV i skogen

Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

60 inlägg 31482 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

tallen100  
#411146
Seb macahan skrev:Jag tänkte mig o köpa nån begagnad kranvagn inte nödvändigtvis Kranman eller Avesta. Kanske en budget på 45-55tsk lite delar till det hopplock för kanske 7-10tsk. Ja jag vet att jag är obotlig optimist :lol: :lol: :lol: Det blir alltid lite till både här och där. Men är det lönt, gör den nån nytta?

Klart den kommer göra nytta, du har ju chansen att göra en maskin som DU vill ha den.
Troligtvis kommer du få ändra en del saker och göra små förbättringar i efterhand, men sånt kan också vara givande.
Plus att du får nattsömnen räddad ett tag framöver :wink: Jag tror på idén..

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

hlb  
#411172 Jag är rädd att du får rätt genom att utföra projektet och bjuda hem SFO-kärnan på demo. Då blir vi nog tysta innan vi börjar fira projektet.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

r93  
#411179
Seb macahan skrev:Ja jag får ju onekligen hålla med om att det var ett prydligt dike. Sen om det är så fint kan vi nog diskutera. Fint och noggrant gjort Japp! men jag tror ni har skenat iväg lite här. Såna diken och väl mindre än det ska rensas med bandmaskin inget snack. Det jag menar är något helt annat, inte rensa krondiken på myrmark.
Jag ska ta lite bilder så ni förstår vad jag menar. De diken jag pratar om är FINA typ som i en tavla av John Bauer.
Till er som hejar på gräv-oxen ja absolut en fin maskin, men på riktigt ~170´+m???? Då får man ha mycket smådiken.
Och då får jag ju inte bygga själv. Jag tänkte mig o köpa nån begagnad kranvagn inte nödvändigtvis Kranman eller Avesta. Kanske en budget på 45-55tsk lite delar till det hopplock för kanske 7-10tsk. Ja jag vet att jag är obotlig optimist :lol: :lol: :lol: Det blir alltid lite till både här och där. Men är det lönt, gör den nån nytta? Kul Jens att du vill hyra den! Blir långa transporter bara :wink:
Inlägget om att 2m inte var något problem då det ändå ska vara det mellan träden, jo jag förstår vad du menar men det blir ju inte så i praktiken. Det är alltid någon sten eller träd i vägen som behöver tas bort för o nå med stickan eller kunna svänga med larverna. Grabben som körde hos mig var riktigt duktig, jag har sett många grävmaskinister köra, men denna var ett med maskinen. Det gick snabbt, blev snyggt, och det såg så lätt ut. Jag kör själv en del maskin i bland och har sett andra göra det men även att denna killen var så duktig så behövs det nån typ av väg in i alla fall, visst kan man snirkla sig i mellan men det blir inte lika lätt o komma åt o göra ett bra jobb då.


Jag har också gått och rensat diken manuellt, precis sådana johnbauerdiken du pratar om :grin:
Men jag upplever att det inte varar någonting, två år sedan är det dags igen..........
problemet upplever jag är att kanterna gärna rasar ned i diket vid lite vårflod.

Formen på diket vill jag ha som ett V med gripskopor blir det mer som ett U.

Om vi tar och tittar på filmerna ovan, hur länge varar det innan det ska rensas igen?
Jag vill inte vara någon tjurig pessimist, och alla diken ska absolut inte se ut som krondiket ovanför, men det är ju lite roligare om det varar en stund, annars blir det många timmar på att rensa diken.

Jag vill absolut inte dissa ditt projekt, men du ville ju ha alla synpunkter.

Men har du stålar och tid, så bara kör :grin:
Hur eller hur så blir det ju både bättre och roligare än att gå och peta för hand!

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Seb macahan  
#411182 @r93 du har nog helt rätt. De små dikena sätts igen snabbt, men på vissa ställen behöver det inte vara kondiken och eller kan man inte anlägga dom. Vissa John Bauer diken är säkrast o behålla som de är om du förstår vad jag menar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Tosca  
#411192 Platt botten i ett dike kan vara att föredra, då får man en större yta som sediment och partiklar kan ligga på.
Även för tjälskjutning kan det vara bra med platt botten, den jord som ramlar ner från sidorna kanske inte alltid hindrar bottenflödet i mitten då.
Fosforfällor, alltså gropar mot slutet av dikena kan vara bra att anlägga, där samlas partiklar som följer med vattnet och sjunker till bottnen.
Det känns ju lättare att ha en grop i diket att rensa ibland än att behöva rensa hela dikets längd så fort det börjar stoppas upp i det.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Flax12  
#445764 Några nya funderingar på projektet månde? [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Botvig  
#445912 Hittade denna tråd nu.
Zeb om du går vidare med detta projekt så tror jag det finns många som ville göra ett studiebesök när den är färdig.
Har själv funderat på någon form av dikesrensare som behöver minimalt utrymme.
Har en del diken som jag absolut inte vill rensa med grävmaskin, det skulle fördärva hela "idyllen" i den skogen.
Att rensa för hand är det enda alternativet än så länge och det frestar ryggen så en liten och smidig maskin vore toppen.
Kör hårt Zeb. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

stektlök  
#445919 En perfekt dikesrensarskopa

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#445920 Kan du inte göra nåt sånt här då som jag gjort med min gamla vagn? Inget flak på och ett rejält hjul med styrstång fram. Ja har du flaket på så kan du ju ta med saker både dit och hem.
Ska prova bygga min så, gripskopan har jag redan.
20170314_110011.jpg

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Flax12  
#445930
Uvskogen skrev:Kan du inte göra nåt sånt här då som jag gjort med min gamla vagn? Inget flak på och ett rejält hjul med styrstång fram. Ja har du flaket på så kan du ju ta med saker både dit och hem.
Ska prova bygga min så, gripskopan har jag redan.
20170314_110011.jpg

Det där ska bli riktigt intressant.

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

axwell  
#445950
Botvig skrev:Har själv funderat på någon form av dikesrensare som behöver minimalt utrymme.
Har en del diken som jag absolut inte vill rensa med grävmaskin, det skulle fördärva hela "idyllen" i den skogen.
Att rensa för hand är det enda alternativet än så länge och det frestar ryggen så en liten och smidig maskin vore toppen


Jag är mycket nöjd med vad en minitraktor + grävaggregat kan åstadkomma. Du behöver inte ta bort ett enda träd på sydsidan.
På nordsidan behövs att det röjs fram en en stig som är 1,6-2 meter bred, stigen kan ligga 1-2 m från dikets mitt.
Alla träd mellan diket och stigen kan stå kvar, frånsett en lucka på 1,6 m efter upptill runt 6 m.

Räckvidden är 3,4 m, traktorbredden 1,35 m, så teoretiskt skulle både stigen och luckorna få vara ännu smalare men i praktiken behövs det mer plats.

Efter en rensning slipper du den gräsväxt och jordpackning som en traditionell grenslande grävmaskin nästan alltid ger.
Ännu värre blir det med en storgrävare som går på ena sidan och kräver trädfritt 5-6 meter från diket.
Men spikraka diken gör dom. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Hema  
#604274 Hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Hema  
#604423 Denna dök upp idag:


Edit: Det var visst midjestyrning.
Senast redigerad av Hema lör 04 jan 2020, 00:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

molnia  
#604558 Det där såg mkt bra ut! Skulle välja den lösningen istället för en atv om man skulle ha en så liten maskin

Avatar Fallback

Re: Dikesrensa med ATV-vagn (griplastar vagn)

Hema  
#604573
molnia skrev:Det där såg mkt bra ut! Skulle välja den lösningen istället för en atv om man skulle ha en så liten maskin

Då skulle man kunna ha en Dolly till ATVn, så tar man inte bort transportmöjligheten. Beror lite på vilka avstånd man har.

Vad tror ni att priset kan tänkas landa på?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).