Avverkning (slutavverkning)

Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

129 inlägg 28233 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604227 Man får ofta resultatet en T12 eller bättre. Även om man tidigare inte brytt sig så mycket om de markerna.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604229 Nu har jag inte läst hela tråden och inte heller utkastet då det hittills mest handlat om Fsc standarden i stort och inte slimf reglerna. De kanske är klara men inget jag har hört om. Slimf reglerna är = småskaligt och lågintensivt skogsbruk. Innefattar alla brukningsenheter mindre än 1000 ha

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

jope1993  
#604316
Tåndemåla skrev:Nu har jag inte läst hela tråden och inte heller utkastet då det hittills mest handlat om Fsc standarden i stort och inte slimf reglerna. De kanske är klara men inget jag har hört om. Slimf reglerna är = småskaligt och lågintensivt skogsbruk. Innefattar alla brukningsenheter mindre än 1000 ha

Den nya standarden har ingen SLIMF-del, utan samma standard gäller för alla skogsägare.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

p till p  
#604343 Vad är hyggesfritt? Ska vi inte förlora för mycket produktion ska det vara de sämsta markerna, men där ska det vara tall som inte går att få upp under en tät skärm .Där står ibland gran i dag och försök då få upp tall.
Är det bättre mark med äldre granskog att avverka hyggesfritt i borde bli vindfällen och barkborrar har vi inte tillräckligt med borrar?. Om dessa områden röjs upp blir det lika förbaskat ett kalhygge ,efter en sådan tragedi ska det då utses ett annat område med vacker skog som ska förstöras .Eller kan man i från början ta ett kalhygge och börja bläda om c.a. 40 år?

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604363 Vad som är hyggesfritt har jag också frågat utan att få svar men om ingen annan kommer med något förslag så säger jag 25 frötallar per hektar varav 22 avvecklas när underliggande plantskog nått 3 dm höjd och 3 lämnas som evighetsträd.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604371
jope1993 skrev:
Tåndemåla skrev:Nu har jag inte läst hela tråden och inte heller utkastet då det hittills mest handlat om Fsc standarden i stort och inte slimf reglerna. De kanske är klara men inget jag har hört om. Slimf reglerna är = småskaligt och lågintensivt skogsbruk. Innefattar alla brukningsenheter mindre än 1000 ha

Den nya standarden har ingen SLIMF-del, utan samma standard gäller för alla skogsägare.

Slimf kommer att förhandla senare så självklar finns inte detta i standarden har aldrig gjort.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604372
Skogsola skrev:Vad som är hyggesfritt har jag också frågat utan att få svar men om ingen annan kommer med något förslag så säger jag 25 frötallar per hektar varav 22 avvecklas när underliggande plantskog nått 3 dm höjd och 3 lämnas som evighetsträd.


Du kommer ju inte runt 10 gröna träd i skogsvårdslagen. Detta har ju inte med någon certifiering att göra utan den hänsyn du förbinder dig till i hyggesanmälan

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

isteskog  
#604375
Tåndemåla skrev:
Skogsola skrev:Vad som är hyggesfritt har jag också frågat utan att få svar men om ingen annan kommer med något förslag så säger jag 25 frötallar per hektar varav 22 avvecklas när underliggande plantskog nått 3 dm höjd och 3 lämnas som evighetsträd.


Du kommer ju inte runt 10 gröna träd i skogsvårdslagen. Detta har ju inte med någon certifiering att göra utan den hänsyn du förbinder dig till i hyggesanmälan

Vart står det någonstans i Skogsvårdslagen?

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604377 Står det verkligen i lagen? Möjligen att det står i någon luddig tillämplingsföreskrift?. Bolaget här tillämpar absolut inte 10 naturvårdsträd på ett hektar. Möjligen tillämpar de 1000 naturvärdesträd på 100 hektar vilket kanske är samma sak?

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

p till p  
#604517 Det är väll inte meningen att det ska gå att odla gran med alla barkborreodlingar.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

p till p  
#605131 En fråga är om det går att sälja icke sertifierat virke .
Jag har inte sett några kommentarer till hänsynen till friluftslivet.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605190 För några år sen så höll en stor sågverkskoncern på med reklam för att man skulle certifiera sig. Men nu har det varit tyst. De tar vad de får tag i punkt slut. Certifierat får inte vara dyrare än det vanliga för då kvittar det. En del massabruk betalar ett litet tillägg.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

isteskog  
#605197 Holmen ställer inte heller krav på att man ska vara certifierad .....

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#605221 Är då ingen som gnällt när virket legat vid vägen på välta och väntat på bort körning..

Virkesköpare må vara som de är, men helt korkade är de inte....

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605224 Av Mellanskogs medlemsareal är 40% certifierat i PEFC och således 60% som inte är det. Andelen FCS certifierade är nog försumbar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).