Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73408 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Glimmer.t  
#560133 Hör gärna av er nya som gamla användare av v 30 jag har inte hunnit prova mon ännu👍

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

rolleiloke  
#560144 Finns det nån verkstadshandbok eller är det instruktionsboken som gäller?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#560163 Vet inte om någon verkstadshandbok även om det kanske finns. Men maskinen är så pass enkelt uppbyggd att man klarar sig gott utan.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

lillepe  
#561843 sök på Vimek G30 instruktionsbok (PDF) på "skogsforum" eller googla så får du fram den finns att ladda ner där /petter

Användarvisningsbild

Vimek g30

Christoffer Olsson  
#604243 Vad har kopplingen för tjoklek

Användarvisningsbild

Re: Vimek g30

JohannesG  
#604244
Christoffer Olsson skrev:Vad har kopplingen för tjoklek

Menar du tjockleken på lamellen?
Har din gått i bitar eller drar den inte riktigt som den ska?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Christoffer Olsson  
#604245 Aa den flög i väg i bitar så behöver tillverka en ny vet du hur tjock den ska vara

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

MF förare  
#604247 Skulle tippa på 5mm, bytte ifjol. Ska limmas under tryck å ev värme. Lämna bort det å fick de gjort av fackverkstad.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Christoffer Olsson  
#604248 Ok då vet jag tack för hjälpen

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Larsi  
#604260 Det är rätt noga med tjockleken på lamellen för det kommer du att märka när du ska justera in den så att inte rullarna snurrar hela tiden
Är det någon här som kan mäta hur tjock den ska vara
Jag har ingen G30 längre men vet av egen erfarenhet att den inte får vara för tjock
Hade mycket krångel med min för den nya lamellen blev tjockare än originalet

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#604270 Mätte på vår nu. 5mm ser ut att stämma bra. Mätt på den nedre lamellen, den som är till backen, men bör vara samma på framåt.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

silver_snow@live.se  
#620795 vid köp av en G30 vad viktigt att kolla efter förutom midja och drivning?

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#620818 Några saker jag kommer att tänka på nu:

• Lyssna efter oljud från lager. Det finns många lager på maskinen.
• Kolla att det sitter en kraftig bricka i änden på axeln till drivningen framåt. Det är vid det stora kugghjulet till vänster om du står vid traktorn och kollar bak mot maskinen. Om brickan saknas kommer fel lager ta upp kraften som blir när kopplingen aktiveras. Är en tjock bricka, tror 16mm hål, lätt att köpa eller tillverka. Skruven bör vara av 12.9 kvalité, vanlig 8.8 går av efter ett tag.
• Kolla att linhjulen inte är slitna, då kan du behöva byta dom för att inte skada vajern. Kolla även att länkar och chackel är hela här, de blir nötta med tiden.
• Kolla läckage och skador på hydraulcylindrar, särskilt cylindern till kvistknivarna är utsatt, hade djupa jack i kolvstången innan vi till slut bytte kolvstång.
• Kolla glapp i länklager på cylindrarna.
• Fråga gärna om kedjorna är bytta eller om de någon gång gått av. Har de en gång gått av går de ofta av snart igen. Gäller både simpel och dublex-kedjorna. Kramp med fler har kedjor. Relativt enkelt att byta.
• Kolla allmänt skicket på maskinen.

Sammanfattningsvis kan man säga att det finns mycket som kan krångla och gå sönder på maskinen, men i gengäld är allt mekaniskt och enkelt att skruva med själv även om det ibland kan ta lite tid. Förutom att limma lameller tror jag inte det finns något som man inte klarar göra själv. Så för den som är ute efter en billig rullmatad processor är det helt klart ett bra köp bara man är beredd på att få skruva lite ibland, beroende på hur mycket man kör.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

Vimek58  
#629597 :-bd

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

janneforest  
#665572 Bra tips.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).