Avverkning (slutavverkning)

Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

129 inlägg 28084 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Sörlänningen  
#604115 Får man barkborrar I NO hugger man. Det är ju faktiskt lagkrav på att hugga barkborreskadad skog. Och NO är inte lagskyddad skog. Sen får man göra en bedömning om hur mycket man skall hugga. Och så bör man nog dokumentera ordentligt och prata med berörda parter.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604122 Tycker nog att skogsägaren ska vara väldigt försiktig med att sätta NO. Lätt att det förr eller senare blir en ogenomtränglig djungel av underväxt, toppbrott och allmänt elände.

Bättre då att sätta NS, även om det för tillfälligt behöver göras något där på många år. För med NS går det ju faktiskt att idka aktiv naturvård där vid behov, utan att äventyra omgivande marker.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Ldsaren  
#604124 Det är ju 5 % no som gäller nu för cert , man väl inte byta något mot ns ? jag håller på att bearbeta ett ns nu .

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Chainsaw Charlie  
#604131 Nej, det är 5 % NS + NO som gäller. Kan vara 5 % NS och 0 % NO eller tvärtom utan problem.

Med de nya direktiven så ska ytterligare 5 % skötas hyggesfritt och kan ha vilken målklass som helst (PG, PF/K, NS, NO).

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Ldsaren  
#604134
Chainsaw Charlie skrev:Nej, det är 5 % NS + NO som gäller. Kan vara 5 % NS och 0 % NO eller tvärtom utan problem.

Med de nya direktiven så ska ytterligare 5 % skötas hyggesfritt och kan ha vilken målklass som helst (PG, PF/K, NS, NO).


Är det skogsmark utan åker man räknar? , i så fall har jag avsatt lite för mycket :|

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Ldsaren  
#604137
Ldsaren skrev:
Chainsaw Charlie skrev:Nej, det är 5 % NS + NO som gäller. Kan vara 5 % NS och 0 % NO eller tvärtom utan problem.

Med de nya direktiven så ska ytterligare 5 % skötas hyggesfritt och kan ha vilken målklass som helst (PG, PF/K, NS, NO).


Är det skogsmark utan åker man räknar? , i så fall har jag avsatt lite för mycket :|


Jag har 40 har skog , 2,4 har no , 0,6 ns

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Chainsaw Charlie  
#604146 Ja, så för din del räcker det med 2 ha avsatt för naturvård.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604157 Det är alltså 5% (eller 10%) av den produktiva skogen som avses. Eventuella impediment räknas alltså inte in i arealen, som dessa 5% baseras på.

Å andra sidan kan arealen impediment förändras genom åren. Särskilt om dessa impediment ligger på dikad myrmark.

Jag har själv en gammal myrmark, som enligt skogsbruksplanen från år 1986 och från år 1997 bedömdes som impediment. När farsan 1999 certifierade sig enligt PEFC, blev plötsligt en stor del av denna myr produktiv skogsmark. Dock ansågs fortfarande en mindre del (ca 4 ha) av myren vara impediment.

När jag för 3-4 år sedan boniterade detta impediment-klassade område, fann jag att ståndortsindex låg på T12-T16. Möjligtvis var 0,2 respektive 0,1 ha av myren fortfarande att betrakta som impediment, men dessa områden är ju för små för att bli egna avdelningar i skogsbruksplanen. Så därmed fick jag ca 4 ha "gratis" NO/NS (Behöver totalt 9 ha NO/NS). :ymparty: :-bd
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604167 Det där är ett vanligt knep för att få ihop NO areal. Växer det bara träd på myren så brukar det gå att bonitera den till en T12 med lite god vilja.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Chainsaw Charlie  
#604171 Det är fascinerande att följa ett sådant myrimpediments utveckling om man har skogsbruksplaner 20-30 år tillbaka i tiden. Det kan vara ett ganska stort område från början som sakta krymper in mot mitten i takt med att det växer igen och blir produktiv skogsmark från alla håll.

Detta gör att det sällan är några problem att hitta 5 % naturvård på en fastighet. Det finns nästan alltid någon liknande mosse, något alkärr och ett lövbestånd runt gården som går att avsätta.

Att hitta ytterligare 5 % som passar till hyggesfritt kommer däremot att bli kinkigare.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

rokon  
#604176 Jag är inte och har inga planer på att certifiera min skog, entreprenörerna jobbar dock enligt vissa principer, men inte så att det stör.
Skulle aldrig låta mig lockas av 20 kr M3 mer för certifierat. Inga problem med att sälja heller. Har heller ej någon skogsbruksplan som har dessa begrepp som ni anger med 2 bokstäver. Det mesta av min långsiktiga planläggning har jag i mitt eget huvud som inte går att hacka på samma sätt som en dator.

Jag är faktiskt inte särskild rädd för restriktioner på min mark längre, kanske mest för att det allra mesta är tidigare bolagsägd/skötta bestånd där stordelen är ungskog efter trakthyggesbruk, även 16% contorta samt ca 10-12 ha hyggesplöjt.
Har även vågat närma mig ett par av Skogsstyrelsens projekt varav det ena kallas miljöinvestering, på en avdelning.
Om de i efterhand godkänner hur jag har följt den planen på denna enskilda avdelning så faller det ut 9000kr/ Ha för föreslagen avdelning, i stort är det vad jag ändå tänkt för det området. Och initiativet och det föreslagna området kom från mig.
Ca 30% av beloppet är då EU pengar. Och för mig luktar dom inte.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

isteskog  
#604181 Hoppas du får de pengarna någon gång då.... Jag har väntat snart i ett år på mina 🙃

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

rokon  
#604184 Ja det är ju inte säkert, men själva beslutet för att gå vidare med tankarna med ett verkställande tog ca 7 månader. Sedan lade jag in en avverkningsanmälan för säkerhets skull och med ett undantag för 6 veckors regeln, det fick jag på en dag, rekord?, samt snabb kontakt med flera personer på skogsstyrelsen samma dag.
Klart det är bra om pengar kommer snabbt och säkert, men jag är van med osäkerhet och dessa pengar är inget jag står och faller med, så det får väl då ta sin tid, utfallet kommer i alla fall att påverka mina åsikter om samarbete fortsättningsvis.
All försening av godkänd utbetalning borde efter 30 dagar per automatik innebära ett procentuellt tillägg, då skulle nog beslutsgången och utbetalningar snabbas upp.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

isteskog  
#604191 Det kommer aldrig att gälla när staten ska betala ...... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604209
Skogsola skrev:Det där är ett vanligt knep för att få ihop NO areal. Växer det bara träd på myren så brukar det gå att bonitera den till en T12 med lite god vilja.

Det var seriöst borrande, årsringsräknande och höjdmätande enligt gängse norm. Inget mumbojumbo där inte.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).