Skogsröjning

Ställa isär granunderväxt?

84 inlägg 10241 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Älgfoderodlare  
#604092
svampbob skrev:
Älgfoderodlare skrev:Ursäkta "Niking", men en sån där spontan reaktion från bilderna. Ska du slutavverka den där skogen ? Vad ligger medelstammen på ? Tycker det ser lite klent ut för åldern. Bara en tanke !


Citat från trådstarten

"Jag har en ca 70-årig T26 (nästan bara tall i huvudbeståndet) enligt gammal plan, där det kommer en hel del granunderväxt, särskilt på de lite fuktigare partierna, som idag är upp till ca 3 meter högt. Området känns färdiggallrat och det dröjer kanske 25-30 år innan slutavverkning."


Jag har ju läst det o det är ju just därför jag vart lite brydd när jag ser bilderna.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

isteskog  
#604101 Röj ner den där lusgranen och låt den göra nytta på/i backen. Tallbeståndet kommer nog att vara en fin pelarsal om 25-30 år när det ska avverkas! 👍

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604103 Om jag röjer ner allt nu, så lär det väl komma upp en massa ny granplant till ingen nytta?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

svampbob  
#604105
Niking skrev:Om jag röjer ner allt nu, så lär det väl komma upp en massa ny granplant till ingen nytta?
/Niklas


Tror du att dom där granplantorna totalt kommer nå mer än 1-2 fub/ha på 20 år?

Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604106 Man tror ju ( fast ingen har lyckats bevisa det) att kommer skräpet bort så höjs marktemperaturen pga mer solinstrålning plus att du får en gödslingseffekt. Står det kvar kan det möjligen producera gärdsgårdsstör. Å andra sidan så tycker jag att mina egna hårt underröjda skiften ser lite sterila ut så du kan ju lämna det och kalla det för biologisk mångfald.

Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

isteskog  
#604110
Niking skrev:Om jag röjer ner allt nu, så lär det väl komma upp en massa ny granplant till ingen nytta?
/Niklas

Den putsningen som behöver göras när det är dags att avverka är nog inte betungande. Så skulle jag iaf gjort! :geek:

Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604116
svampbob skrev:
Niking skrev:Om jag röjer ner allt nu, så lär det väl komma upp en massa ny granplant till ingen nytta?
/Niklas


Tror du att dom där granplantorna totalt kommer nå mer än 1-2 fub/ha på 20 år?

Det är ju förhoppningen, men det återstår ju att se.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ställa isär granunderväxt?

svampbob  
#604120
Skogsola skrev:Man tror ju ( fast ingen har lyckats bevisa det) att kommer skräpet bort så höjs marktemperaturen pga mer solinstrålning plus att du får en gödslingseffekt. Står det kvar kan det möjligen producera gärdsgårdsstör. Å andra sidan så tycker jag att mina egna hårt underröjda skiften ser lite sterila ut så du kan ju lämna det och kalla det för biologisk mångfald.


Det är trevligt om det finns några ha som är hårt underröjda för det finns åtminstone 10 gånger fler ha som ser ut som en djungel.
Jag underröjde och gallrade en figur på några ha i höstas och nu när jag passerar så ser jag skidspår där över. Plötsligt blev skogen trevlig och attraktiv för friluftsliv.

Avatar Fallback

Re: Ställa isär granunderväxt?

Avslutat-02  
#604126 Det där är inte mycket att vara rädd om..
Såga bort skräpet och låt det vara fram tills slutavverkning.

Du får en städning innan avverkning iallafall, men kan tills dess njuta av att slippa se eländet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).