Skogsnyheter

Virkespriser 2020

45 inlägg 35219 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2020

Traktorodds  
#604100 Jo, jag skulle ha skrivit med dom egentligen. Men har hört att det är lite samma som med Mellanskog, dom ska ju också sälja vidare virket, en mellanhand alltså, men där har du inte medlemsförmåner i form av ev. Återbäring m.m.🤔?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

brassel  
#604159 Nej medlemsförmåner är det ju inte i Skogssällskapet vad jag känner till.
Har inte mer koll än att jag upplevt av egen erfarenhet att Skogssällskapets nuvarande person på Gotland verkar vara en som vill göra bra affärer för bägge parter.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

rila  
#625441 Hej tänkte föra in mina priser i virkesrapport.
Jag har sålt ett avverkningsuppdrag och en gallring.
Verktyget ger mig inte möjligheten att föra in prissättningen för timmer tall/gran och massa prima/sekunda.
Jag har en uppskattning av respektive volym framför allt i avverkningsuppdraget, ska jag uppskatta respektive volym och föra in uppskattad totalsumman i priset för fub?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

jannee  
#633944 Anmält ett avverkningsuppdrag
Yta ca 5 ha, inklusive 6 till 700 vindfälle
Erbjudet pris (grotanpassat)
Gran 18 + 720 kr M3fub
Gran klentimmer 500 kr M3fub
Tall listpris + 125 kr M3fub
Borrtimmer 440 kr M3fub
Vrak 420 kr M3fub
Avverkningskostnad 85 kr M3fub.
Massaveden få gå till Södra för den dagspris eller om Sydved kan betala 20 kr mer/M3fub
Inga övriga kostnader tillkommer.
Verkar vara max vad man idag kan erhålla

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

surjämten  
#643485 Någon som har någon intressant info i frågan?
Läste i Skogsland om Mellanskogs sänkningar.
Hur är det med Norra skog, SCA, Holmen o andra köpare?
Om man får vara lite negativ kan man ju peka på att avverkningskostnader, markberedning o plant
blivit dyrare de senaste tio åren medans priserna samtidigt har fallit med ca 100kr/ m3fub.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

lillsorken  
#647934 Någon som har bra koll på virkespriserna i södra Sverige idag?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

isanders  
#659062 Hej! Hur ser der ut med priserna efter sommaren 2020 och eventuella coronaeffekter? Någon som vill sia om hur priserna blir i höst/vinter? Dalarna är intressant för mig. Funderar på att sälja i höst.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659066 Svårt att sia, särskilt om framtiden. Men sågverken i Dalarna som Rågsveden och Fiskarheden verkar köra för fullt. De sågar helst eller bara tall så de hjälps inte av barkborren.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

isanders  
#659076 Ja det är svårt och det är gran jag skall hugga. Blir väl Bergkvist sågen som får ta det. Länge sedan jag sålde nåt, vet att det var stopp på köptimmer på både Bergkvist och Siljan under vår och försommar. Antar dem också hade problem med frakter till Asien. Känns som priserna skulle kunna trenda upp iom att det var stopp ett tag. Kanske nån på forumet som sålt och kan jämföra......

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

Hema  
#659104 Jag tror på fallande priser. Dels lågkonjuktur och dels sjunkande dollar. Nu va den nere på 8,77 och med tanke på hur mycket pengar som FED skapar, så är det väl troligt att värdet kommer fortsätta att minska.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

Bosse1  
#659106 Det känns konstigt att inte sätta priset själv.. tex inget under 700 netto..
Blir väl cirka hälften, typ 350 travat.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2020

generationsskifte  
#659224 Tråkigt att priserna fortsätter neråt nu när man blivit med gård och tänkt göra sina första avverkningar. Utöver det så är de viktiga gallringar som måste göras och borrarträd som måste huggas. Inte lätt att ge sig in i den här branschen år 2020 med så dåligt betalt. 😉

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

Elmhult  
#667809 Finns det någon sida eller liknande där man kan se aktuella priser som betalas hos de olika bolagen? Har tittat runt lite och det verkar som man måste gå mellan olika bolag och öppna pdf-filer hit o dit. Jag tänker en typ Pricerunner där priserna är tydligt och lätt jämförbara och uppdaterade.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667817 Vissa köpare offentliggör inga priser förrän du ska göra affär. Då pratar de ikull dig med alla sina premier och tillägg. Virkesbörsen har ett försök till prisjämförelse.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2020

Elmhult  
#667819 Dåligt. Då kan man ju börja spekulera i varför. Och det gynnar ju ingen med såna funderingar. Öppenhet är bäst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).