Avverkning (slutavverkning)

Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

129 inlägg 28101 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

isteskog  
#604074 Kanske bäst att göra en Swexit? Och slippa den klåfingriga superstaten EU. Ska bli spännande att se hur det går för Britterna .....

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604075
Älgfoderodlare skrev:" Då går det ju också an att ställa lite krav på den certifierade råvaruproducenten".

Det är ju just det de försöker att göra via de förändrade certifieringsreglerna. Om jag uppfattar din text rätt, blir det lite; -Om jag får mer ersättning tar jag gärna mer ledband ! Hmmmm !


Det ska givetvis vara en rimlig ersättning för inskränkningen, men dit är det långt kvar. Ty skogsägaren förväntas idag tåla många inskränkningar utan någon ersättning alls! 😈
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#604077
isteskog skrev:Kanske bäst att göra en Swexit? Och slippa den klåfingriga superstaten EU. Ska bli spännande att se hur det går för Britterna .....


Är övertygad om att för SB så går det nog bättre utan Eu:s översitteri aktiviteter.

Skulle gärna se en omröstning även här.
Inte mycket som blivit bättre.
Anser då jag.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604078
isteskog skrev:Kanske bäst att göra en Swexit? Och slippa den klåfingriga superstaten EU. Ska bli spännande att se hur det går för Britterna .....


Japp! Definitivt. Ty att förlora Storbritannien är ett helt annan grej för EU, än när EU (eller snarare EG) förlorade Grönland.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604079 Det ska givetvis vara en rimlig ersättning för inskränkningen, men dit är det långt kvar. Ty skogsägaren förväntas idag tåla många inskränkningar utan någon ersättning alls! 😈
/Niklas[/quote]

Men det är just det som jag försöker få fram ! Med ändrat tankesätt behöver det ju INTE bli några nya inskränkningar när man certifierar sig. Men vitsen måste väl vara att ni själva disk. o tänker fram de alternativa lösningarna. "Sätter man ner foten" mot beslutshavarna kan det ju tyvärr bara få större o mer "drabbande" konsekvenser än att tänka ut dem åt dom. Ta kopplet ! Bl.a. därför som vi fick ett renbetesavtal i Härjedalen. Det leddes av de privata markägarna. De ansåg att det inte skulle vara fri betesrätt o förfogande över annans mark för annan näringsverksamhet utan ersättning. Vill du nå förändring "Niking" ? Varför gnälla, -"Ta kopplet" !

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Fredrik Reuter  
#604081 Tror vi kan släppa EU diskussionen nu. Det är Svenska FSC som arbetat fram detta förslag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604082 Älgfoderodlare! Kopplet kan tidigast tas den dagen jag erbjuds en ordentlig ersättning. Å än så länge har denna ersättning lyst med sin frånvaro.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604083 Tagga ner lite allihop. Vem behöver FCS i det privata skogsbruket? Har man gått med där så är man väl en sån som gillar regelkrångel och tröttnar man så är det bara att gå ur. Men det kan bli lite intressant att se hur bolagen hanterar det. Kan bli så att FCS tappar areal.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604084
Fredrik Reuter skrev:Tror vi kan släppa EU diskussionen nu. Det är Svenska FSC som arbetat fram detta förslag.

Det hänger ju ändå ihop. Du vet "halmstrået som knäckte kamelens rygg".
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604085 Men vindarna blåser väl ändå upp från kontinenten kan man tänka. Inte helt utan anledning heller !

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Fredrik Reuter  
#604091 Här är Svenska FSC styrelse: https://se.fsc.org/se-se/om-fsc/fsc-sverige/styrelse

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Sörlänningen  
#604094 Som redan nämnt i tråden kommer ju den verkligen påverkan av detta regelverk helt bero på hur hyggesfritt definieras. Som jag har förstått det råder det i Tyskland i teorin totalförbud på kalhyggen, men det är ok att föryngra under skärm. Om det blir tillåtet är detinte alls dramatiskt för oss som har lite tallmark. På vår småländska mark sparar vi alltid lite tall. Om det å andra sidan krävs riktigt kontinuitetsskogsbruk (d.v.s. komplicerad granodling) blir det rätt tråkigt och det blir ytterligare ett argument för att övergå till att vara enkelcertifierad. FSC:s regler för exoter är redan på gränsen mot vad jag tycker är acceptabelt.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Chainsaw Charlie  
#604099 I den senaste uppdateringen av PCSkog så kan man nu ange skogsbruksmetod: "Trakthygges" eller "Hyggesfritt" för varje bestånd och därmed se i sammanställningen hur stor andel av arealen som ska brukas hyggesfritt.

Skogsbruksplanerna jag producerar framöver kommer att uppfylla den nya FSC-standarden om inga andra direktiv ges. Något som minst sagt kommer att bli utmanande på fastigheter dominerade av enskiktade gran och tallskogar.

På andra fastigheter kommer de nya kraven inte innebära några skillnader. Exempelvis bokskog som brukas enligt Trolle-Ljungby modellen uppfyller FSC:s krav för hyggesfritt.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Ldsaren  
#604102 Bra tråd .Har inte tänkt så mycket på det än.
Jag har själv dubbel certifierad här och får 20 kr mera per m3 .
Är det inte ett krav från industrin eller blir att var mera certifierad ?
Sen retar det mig lite att se träd men inte röra , varje fall fina granar , jag vet att jag gått med på det . Och om det blir granbarkborre i det va göra då ?

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604109 Intressant fråga. Värt en egen tråd kanske. Hur gör ni som är certifierade med barkborrar i era NO-områden?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).