Avverkning (slutavverkning)

Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

129 inlägg 28120 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604053
Skogsola skrev:Vi kan ju börja med att fråga vad de menar med hyggesfritt för det vet de antagligen inte ens själva. Ibland kan det räcka med en fröträdställning för att det ska kallas hyggesfritt.


Och det är ju just den typen av frågeställningar som vi skogsbrukare ska ställa oss. Andelen självföryngringar har väl minskat under senare år. Så det kan ju ligga en hel del av "vinst" med just en sån åtgärd. Marginellt minskad vinst vid avverkningstillfället. Du får istället de % ny naturhänsyn som efterfrågas enl. certifieringen o får en gratis föryngring på köpet. Och ändå på en begränsad yta av arealen. Det är väl den typen av disk. o frågeinnehåll som för oss längre fram till att nå mål o mening med det vi gör.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Bosse1  
#604054 Jag tror ingen vill bära leffes verksamhet i ryggan, ne den får han ha på sitt eget "Stubbhult".
Senast redigerad av Bosse1 ons 01 jan 2020, 16:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#604055
Niking skrev:
vinterrojarn skrev:Har någon slagit ihjäl mig och jag vaknat upp i en annan dimension?

Detta är ju en ren mardröm.....

Vetorätt emot brukanderätt och äganderätt...

Usch, bara i Sverige...


Nu bör jag förvisso inte i renbetesland, men om jag gjorde , så skelle ett sådant veto göra mig fullständigt omöjligt att FSC-certifiera mig.
/Niklas


Om jag hade skog i ren område då skulle samerna få ett krav ganska fort, boskapsdjur ska ha stängsel runt sig, och ägare är ansvarig för att de ej rymmer eller förstör annans egendom.

Lekstuga kan de ha hemma på egen mark.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604057
vinterrojarn skrev:Nej då inga ömma tår alls.

Jo då men hela frågan att man lägger på ytterligare krav i en certifrisering innebär kränkningar av äganderätten.

Är man idag så blind att man inte ser vart detta är på väg?

Att man beskriver något som hyggesfritt är en beskrivning om att man aldrig kan få ta bort skogen, inte ens när det börjar bli farligt för ägandet... Detta kommer inte att bli bättre, det blir sämre och kommer med bara mer och mer krav.


Då måste det ju ändå vara bättre att man bemöter denna förmodade förändring, med konstruktiva förslag o åtgärder från vår sida o som ändå kan lägga grund för bibehållande av brukningsrätten på 90 % av vad vi äger. Än att förlora den på ännu mer mark, just för att vi motarbetar detsamma o gör oss till offer för just ATT vi inte var förgrundsfigurer i om vad som skulle kunna räknas till vad.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Palakangas  
#604058 Att vara "uffig"kanske är fel sätt.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

hfab  
#604059 Forest Stewardship Council, FSC, är en oberoende, internationell medlemsorganisation som har sitt huvudkontor i Bonn i Tyskland. FSC uppmuntrar till miljöanpassat, samhällsnyttigt och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, genom sitt certifieringssystem (kopierat från Wikipedia)

Stewardship betyder förvaltning. Council=råd. Ett förvaltningsråd med säte i Bonn är då inget jag skulle vilja ge något inflytande över min mark.

Lyckligtvis står det var och en fritt att certifiera sitt skogsbruk eller inte.
Vill man ha dom där tiorna extra så får man gott acceptera att villkoren styrs av folk som kanske inte riktigt begriper sig på svenskt skogsbruk och svenska förutsättningar.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604060
Niking skrev:Lite OT, men var det inte också tal om att renägare skulle få vetorätt mot avverkningar i renbetesland?
/Niklas


-Jo, men det har man ju även gett andra organisationer. Där kan man ju hoppas att våra renbetes arrendeavtal här i Härjedalen, kan vara en viss spärr mot allt för hårda angrepp av den typen. Renskötseln är ju trots allt en näringsverksamhet det också. Alla kan bli förlorare om de har för avsikt att utnyttja den rätten till fullo.

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#604061
hfab skrev:Forest Stewardship Council, FSC, är en oberoende, internationell medlemsorganisation som har sitt huvudkontor i Bonn i Tyskland. FSC uppmuntrar till miljöanpassat, samhällsnyttigt och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, genom sitt certifieringssystem (kopierat från Wikipedia)

Stewardship betyder förvaltning. Council=råd. Ett förvaltningsråd med säte i Bonn är då inget jag skulle vilja ge något inflytande över min mark.

Lyckligtvis står det var och en fritt att certifiera sitt skogsbruk eller inte.
Vill man ha dom där tiorna extra så får man gott acceptera att villkoren styrs av folk som kanske inte riktigt begriper sig på svenskt skogsbruk och svenska förutsättningar.


Tack äntligen någon som förstår vad jag har i åtanke...farligt för både ekonomi och ägande.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604062
Älgfoderodlare skrev:
vinterrojarn skrev:Nej då inga ömma tår alls.

Jo då men hela frågan att man lägger på ytterligare krav i en certifrisering innebär kränkningar av äganderätten.

Är man idag så blind att man inte ser vart detta är på väg?

Att man beskriver något som hyggesfritt är en beskrivning om att man aldrig kan få ta bort skogen, inte ens när det börjar bli farligt för ägandet... Detta kommer inte att bli bättre, det blir sämre och kommer med bara mer och mer krav.


Då måste det ju ändå vara bättre att man bemöter denna förmodade förändring, med konstruktiva förslag o åtgärder från vår sida o som ändå kan lägga grund för bibehållande av brukningsrätten på 90 % av vad vi äger. Än att förlora den på ännu mer mark, just för att vi motarbetar detsamma o gör oss till offer för just ATT vi inte var förgrundsfigurer i om vad som skulle kunna räknas till vad.


Älgfoderodlare! För det första snackar vi här om 10% av den produktiva skogen. Impedimenten, som i genomsnitt står för för ca 20,5% av den svenska skogens areal, är ju redan undantaget skogsbruk, enligt skogsvårdslagen.

Sedan har jag svårt att se varför skogsägarna ska undanta 10% av produktiva skog utan en rejäl ersättning. Dagens certtillägg är ju ett rent skämt. Jämför på jordbrukssidan, där KRAV-certifierad råvara ger 50-100% merbetalning (+ diverse extra EU-stöd) till lantbrukaren. Då går det ju också an att ställa lite krav på den certifierade råvaruproducenten.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604063
hfab skrev:Forest Stewardship Council, FSC, är en oberoende, internationell medlemsorganisation som har sitt huvudkontor i Bonn i Tyskland. FSC uppmuntrar till miljöanpassat, samhällsnyttigt och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, genom sitt certifieringssystem (kopierat från Wikipedia)

Stewardship betyder förvaltning. Council=råd. Ett förvaltningsråd med säte i Bonn är då inget jag skulle vilja ge något inflytande över min mark.

Lyckligtvis står det var och en fritt att certifiera sitt skogsbruk eller inte.
Vill man ha dom där tiorna extra så får man gott acceptera att villkoren styrs av folk som kanske inte riktigt begriper sig på svenskt skogsbruk och svenska förutsättningar.


Nu har ju tyvärr EU fått upp ögonen för att vi kanske inte har det mest perfekta skogsbruket vi borde kunna ha. Så risken finns ju att det blir än fler personer, med ännu mindre insikt i hur svenskt skogsbruk bedrivs, men med ännu större befogenheter o makt över det. Som kommer att styra över en allt större areal än den vi kan förlora idag via att vara certifierad. Så den mindre uppoffring som kan behöva ske via certifieringen, blir nog mycket liten till skillnad om vi inte börjar att skapa en förändring i det brukande vi har idag, o vad vi kan få för storsmocka av EU.

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604064
Älgfoderodlare skrev:
Niking skrev:Lite OT, men var det inte också tal om att renägare skulle få vetorätt mot avverkningar i renbetesland?
/Niklas


-Jo, men det har man ju även gett andra organisationer. Där kan man ju hoppas att våra renbetes arrendeavtal här i Härjedalen, kan vara en viss spärr mot allt för hårda angrepp av den typen. Renskötseln är ju trots allt en näringsverksamhet det också. Alla kan bli förlorare om de har för avsikt att utnyttja den rätten till fullo.


Men en näringsverksamhet som i princip kräver fri tillgång till annans mark är ju varken uthållig eller sund.

Dock ser jag mycket positivt på de nya renbetesarrendeavtalen och hoppas att de faller väl ut.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Älgfoderodlare  
#604066 " Då går det ju också an att ställa lite krav på den certifierade råvaruproducenten".

Det är ju just det de försöker att göra via de förändrade certifieringsreglerna. Om jag uppfattar din text rätt, blir det lite; -Om jag får mer ersättning tar jag gärna mer ledband ! Hmmmm !

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#604067
Älgfoderodlare skrev:
hfab skrev:Forest Stewardship Council, FSC, är en oberoende, internationell medlemsorganisation som har sitt huvudkontor i Bonn i Tyskland. FSC uppmuntrar till miljöanpassat, samhällsnyttigt och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, genom sitt certifieringssystem (kopierat från Wikipedia)

Stewardship betyder förvaltning. Council=råd. Ett förvaltningsråd med säte i Bonn är då inget jag skulle vilja ge något inflytande över min mark.

Lyckligtvis står det var och en fritt att certifiera sitt skogsbruk eller inte.
Vill man ha dom där tiorna extra så får man gott acceptera att villkoren styrs av folk som kanske inte riktigt begriper sig på svenskt skogsbruk och svenska förutsättningar.


Nu har ju tyvärr EU fått upp ögonen för att vi kanske inte har det mest perfekta skogsbruket vi borde kunna ha. Så risken finns ju att det blir än fler personer, med ännu mindre insikt i hur svenskt skogsbruk bedrivs, men med ännu större befogenheter o makt över det. Som kommer att styra över en allt större areal än den vi kan förlora idag via att vara certifierad. Så den mindre uppoffring som kan behöva ske via certifieringen, blir nog mycket liten till skillnad om vi inte börjar att skapa en förändring i det brukande vi har idag, o vad vi kan få för storsmocka av EU.



Nja det handlar inte så mycket om vårat sätt att sköta skogen utan mer om att vi har
Personer i Eu som inte vågar säga ifrån.

Sätter man inte ner foten åt Eu då är det kört, mycket där är lika som svenska myndigheter styrt av "fel" agendor....

Avatar Fallback

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Avslutat-02  
#604069 Varför skulle man vilja bli ledd i koppel och strypsnara bara för att vinna några kronor, som man ändå hade fått tidigare....

Nä, inget koppel för min del...

Användarvisningsbild

Re: Nya FSC-standarden kräver minst 10% hyggesfritt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604070
Älgfoderodlare skrev:
hfab skrev:Forest Stewardship Council, FSC, är en oberoende, internationell medlemsorganisation som har sitt huvudkontor i Bonn i Tyskland. FSC uppmuntrar till miljöanpassat, samhällsnyttigt och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, genom sitt certifieringssystem (kopierat från Wikipedia)

Stewardship betyder förvaltning. Council=råd. Ett förvaltningsråd med säte i Bonn är då inget jag skulle vilja ge något inflytande över min mark.

Lyckligtvis står det var och en fritt att certifiera sitt skogsbruk eller inte.
Vill man ha dom där tiorna extra så får man gott acceptera att villkoren styrs av folk som kanske inte riktigt begriper sig på svenskt skogsbruk och svenska förutsättningar.


Nu har ju tyvärr EU fått upp ögonen för att vi kanske inte har det mest perfekta skogsbruket vi borde kunna ha. Så risken finns ju att det blir än fler personer, med ännu mindre insikt i hur svenskt skogsbruk bedrivs, men med ännu större befogenheter o makt över det. Som kommer att styra över en allt större areal än den vi kan förlora idag via att vara certifierad. Så den mindre uppoffring som kan behöva ske via certifieringen, blir nog mycket liten till skillnad om vi inte börjar att skapa en förändring i det brukande vi har idag, o vad vi kan få för storsmocka av EU.

Alternativt kan vi börja fundera på en Swexit och sköta oss själva
/Niklas
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 01 jan 2020, 17:23, redigerad totalt 2 gånger. Anledning: Tagit bort en länk som helt saknar relevans till frågan i tråden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).